Test comparativ Mercedes ML 350 Bluetec vs BMW X5 xDrive 30d, Lexus RX450h

Mercedes ML cu Airmatic si ACS si Lexus RX450h facelift in echiparea F-Sport ataca referinta BMW X5. Cine ramane regele SUV-urilor?

 

In ultimii doi ani, SUV-urile de clasa mare au fost blamate pentru impactul negativ asupra mediului. Primarii din mari orase au vrut sa le interzica accesul in centrele aglomerate sau le-au aplicat taxe de acces. Cert este ca producatorii au reactionat rapid la impactul ecologic si au construit dieseluri tot mai economice (BMW, Mercedes), iar Lexus a perfectionat sistemul hibrid inovator din RX. Astazi, un SUV de lux nu consuma mai mult decat un break de clasa mare sau decat o limuzina de lux. Iar testul de fata mai are un scop: sa vedem daca versiunea F-Sport de la Lexus  si  daca ML cu Airmatic si cu noul sistem ACS (Active Curve System) cu bare stabilizatoare active pot concura cu X5 in ceea ce priveste agilitatea.

Ce ofera

Aflat la a treia generatie, Mercedes ML are un mic avantaj fata de BMW X5. Noul ML este pur si simplu urias, avand si un portbagaj imens. Insa nici BMW nu este mai prejos. In fata si in spate, ML ofera cu doar putin mai mult loc decat BMW, insa diferentele sunt doar de ordinul milimetrilor si se observa doar daca studiezi atent cifrele, cu o singura exceptie: X5 este putin mai lat in fata. La BMW si la Mercedes, prin rabaterea banchetei se obtine o suprafata complet plana, in timp ce la Lexus acest lucru nu se intampla, desi la rabaterea spatarului, sezutul coboara usor. La Mercedes, operatiunea e mai complicata, pentru ca trebuie scos inainte sezutul, insa la ML, spatarul se poate inclina sub diverse unghiuri. ML nu are bancheta culisanta, iar daca vrei sapte locuri, trebuie sa optezi pentru GL. La X5 exista optiunea pentru sapte locuri (2.063 de euro), caz in care se ofera si bancheta culisanta. Lexus are standard bancheta fractionabila 40/20/40 si culisanta si ofera posibilitatea rabaterii banchetei de la manetele de rabatere din portbagaj. Pacat insa ca sezutul banchetei este mai scurt, bancheta este prea moale si locul la cap in spate este restrans. Si portbagajul este cel mai mic din test, iar marginea de incarcare este inalta. La Lexus deranjeaza si vizibilitatea in viraje, montantii fata
fiind destul de grosi.

Varsta conceptuala se vede la BMW in ceea ce priveste siguranta pasiva si activa. Concurenta are optional sau standard airbaguri laterale spate si airbag de genunchi, care lipsesc la X5. Iar cu capota activa si sistemul Pre Safe (standard, optional Pre Safe Plus), Mercedes face diferenta. De asemenea, atatea sisteme de siguranta activa ca Mercedes nu are nimeni. Noul ML este un minister al sigurantei.

BMW a pierdut puncte si la scaunele fata. De ce? Scaunele standard pe care le avea modelul de test nu sunt grozave. Practic, la X5 prima investitie in optionale trebuie facuta la scaunele confort, care ofera multe reglaje, inclusiv cel al treimii superioare (2.355 de euro). La Lexus, scaunele sunt prea moi, nu ofera sustinere laterala suficienta, iar pozitia de condus este prea inalta, chiar daca vorbim de un SUV. Marea surpriza vine de la Mercedes si nu pentru ca ofera scaune foarte bune. Mercedes este unul dintre putinii constructori care isi produce singur scaunele si o face foarte bine, la ML avand si reglaj electric standard. Surpriza este pozitia de condus, excelenta, aceasta  fiind mai joasa chiar decat la BMW.

In ceea ce priveste ergonomia, sistemul iDrive de la BMW, criticat multi ani, isi demonstreaza perfectiunea. Nu exista nimic mai intuitiv pe piata. La Mercedes sunt inca multe butoane pe consola centrala, display-ul centralei Comand este mai mic decat cel disponibil optional la BMW, iar atunci cand se ofera si pachetul off-road, si suspensia pneumatica, tunelul median se aglomereaza mult. Lexus inoveaza cu selectorul asemanator cu un mouse, care este futurist si usor de manevrat dupa ce te obisnuiesti cu el, dar combinatia cu comenzile touchscreen este complicata uneori.

Cum se conduc

Si la acest capitol sunt mari surprize datorita in special configuratiilor masinilor din test. Daca la BMW X5 este aproape obligatoriu sa bifezi pe lista de optiuni scaunele confort, Mercedes nu ar trebui sa vanda ML fara suspensie pneumatica. Cu Airmatic, ML este alta masina, oferind un confort de inalta clasa, inclusiv pe denivelarile scurte, acolo unde suspensia clasica este deficitara. Desi modelul de test X5 nu avea suspensie pneumatica (exista optional doar la puntea spate pentru 823 de euro), BMW ofera un compromis superb pentru trenul de rulare, fiind la fel de bun ca ML: confortabil la deplasarea pe asfalt cariat si la trecerea peste sine de tramvai, dar suficient de ferm in acelasi timp pentru un ruliu minim in virajele rapide. Si asta cu suspensia clasica cu arcuri de otel si amortizoare clasice si fara niciun ajutor electronic. Si Lexus a surprins placut. In echiparea F-Sport, si RX este alta masina. Trenul de rulare este mai ferm, iar ruliul este mai redus in viraje. Denivelarile scurte nu sunt absorbite prea gentil, dar, in schimb, e primul Lexus placut cu adevarat la condus. Nu doar ca nu se inclina prea mult, ci si directia este mai incisiva, avand un raport de demultiplicare mai scurt. Nu ar fi stricat insa un feedback putin mai bun. La Lexus se poate opta pentru trei moduri de condus: Eco, Normal si Sport, dar acestea influenteaza doar raspunsul directiei, al cutiei si al motorului, nu si al suspensiei. BMW X5 ramane regele SUV-urilor pe sosea. Se conduce incisiv, aproape la fel ca breakul Seria 5, in ciuda masei mai mari si a centrului de greutate mai inalt, iar directia este exceptionala. Dar si la capitolul dinamica avem o surpriza: cu Active Curve System, ML este foarte agil, fiind aproape la fel de sportiv ca si X5. Reversul este ca pentru a ajunge la acest rezultat trebuie sa cheltuiti inca 3.844 de euro pe Active Curve System. Si BMW ofera optiunea Adaptive Drive, care din punct de vedere tehnic reprezinta acelasi lucru, dar la BMW nu ai neaparata nevoie de acest sistem pentru un comportament sportiv. X5 si ML au fost echipate cu dieseluri in 6 cilindri de 3 litri, in timp ce Lexus a oferit sofisticatul sistem hibrid cu motor pe benzina/motor electric care antreneaza puntea fata si motor electric la puntea spate. Pare un meci dinainte pierdut de Lexus. Dar surpriza din nou: sprijinit de cele doua motoare electrice, Lexus sprinteaza putin mai repede decat dieselurile cu cuplu de bivol ale lui ML si X5. Iar la consum avem o situatie inedita: dieselul Euro 6 al lui ML consuma la fel ca Lexus RX, care are in sistemul de propulsie un V6 pe benzina. Bravo pentru Lexus, dar asteptam mai multa economie de la dieselul cu start&stop de la ML. |n schimb, motorul cu 6 cilindri in linie al lui X5 consuma cu 1 l/100 km mai putin decat ML si RX. Respect, BMW! Mercedes isi poate mari autonomia daca se opteaza pentru rezervorul de 93 de litri (124 de euro).

Insa in ceea ce priveste aptitudinile off-road, trebuie sa spunem „Respect, Mercedes!’ Cine doreste poate sa isi transforme ML-ul intr-un Clasa G putin mai soft, dar foarte capabil. Pentru 2.356 de euro primesti sase programe (trailer, snow, sport, auto, off-road 1, off-road 2), ultimul cu reductor. Iar in acest caz, suspensia pneumatica primeste setari speciale si se poate ridica pana la circa 30 cm fata de sol. Prin comparatie, RX are o tractiune integrala nepermanenta, puntea spate fiind actionata doar la pierderea aderentei de al doilea motor electric, iar BMW are o tractiune integrala permanenta mai simpla cu un cuplaj magnetic, un diferential blocabil la puntea spate nefiind oferit nici optional (Dynamic Performance Control exista doar la X6, X5M si X6M).

Cat costa

Lexus RX450h urmeaza politica tipica Lexus: echipare standard cvasicompleta si fara posibilitati de optiuni. Cu o echipare standard de mare lux, versiunea F-Sport ofera tot ce ti-ai putea dori. Prin comparatie, X5 si ML sunt mai ieftine la pretul de baza cu circa 17.000 de euro. Daca insa se bifeaza la ML si X5 optiunile de la Lexus, atunci preturile devin comparabile. Mercedes nu are insa nici optional Head-Up Display, standard la Lexus si optional la BMW, insa fata de X5, ML are standard scaune reglabile electric si pilot automat. In final, ML este putin mai ieftin decat X5, insa BMW are avantajul pachetului de intretinere gratuit.

 

1.   Mercedes ML 350 Bluetec – 520 puncte

Mercedes obtine o victorie meritata. Este intesat de sisteme de siguranta, foarte spatios, silentios, confortabil si are un diesel foarte puternic. Cu ACS este si sportiv, iar cu programul off-road este un bun catarator. Doar consumul e mai mare ca la  BMW.

2.   BMW X5 xDrive 30d – 516 puncte

Aflat la sfarsitul carierei, X5 are in continuare un tren de rulare de referinta, o directie superba, un motor foarte  economic si ofera mult loc pentru pasageri. Off-roadul nu e domeniul lui si varsta se vede la lipsa unor sisteme de asistenta de ultima ora.

3.   Lexus RX450h F-Sport – 483 puncte

In echiparea F-Sport, Lexus este mai incisiv ca niciodata, iar ansamblul de propulsie hibrid confera performante dinamice excelente la consum de diesel. Pozitia de condus si scaunele nu sunt grozave, iar aptitudinile off-road sunt reduse.

Verdict

Mai nou, Mercedes ML invinge in acest comparativ. Sistemele de siguranta si de asistenta moderne i-au adus multe puncte, iar optiunile la trenul de rulare l-au ajutat sa se apropie de BMW. Avand mai mult de sase ani vechime, BMW a fost un brav competitor, iar trenul sau de rulare si motorul foarte economic sunt inca exemple de urmat pentru concurenta. Fara indoiala, noul X5, care va debuta la finalul acestui an, va veni cu atuuri noi in lupta cu Mercedes. Lexus a dovedit ca poate fi si sportiv si ca o propulsie hibrida inteligenta poate fi o alternativa ecologica la diesel.

[table id=414 /]

 

 

 

 

Adaugă un comentariu