In general, intr-un comparativ ca acesta, clasamentul final este unul pe care am putea sa-l numim de conjunctura, pentru ca cele trei modele sunt mereu in stadii diferite ale ciclului de viata. In plus, in fiecare an, acestea au parte de noutati importante, incat lupta dintre ele pare nesfarsita. Totusi, prezentul face parte din viata noastra si trebuie sa vedem ce are de spus noul BMW Seria 3 in fata recentului facelift al lui Audi A4 si a lui Mercedes Clasa C, aflat la doar un an de la ultima actualizare majora. Pentru ca, in acest segment, dieselul este inca la putere, prima comparatie pune la incercare propulsoarele cu aprindere prin compresie. Dieselul de 2 litri de la BMW dezvolta 184 CP, cel de la Audi, 177 CP, iar deficitul de putere al lui Mercedes (170 CP) incearca sa fie anulat datorita unui sistem bi-turbo si a unei cilindree de 2,2 litri. Acestia sunt combatantii cu care plecam la drum.
Ce ofera
Audi A4 este cel mai mare model din test, depasind in lungime Clasa C cu 11 cm si Seria 3 cu 8 cm, iar concluzia logica ar fi ca este si cel mai mare in interior, mai ales daca ne aducem aminte ca BMW nu a excelat niciodata la acest capitol. Motorul pozitionat in spatele puntii fata si transmisia spate nu ajuta la acest aspect. Totusi, aici avem parte de primele surprize majore. Daca in fata nu sunt diferente importante in materie de spatiu, dupa o analiza atenta a masuratorilor constatam cu surprindere ca BMW este cel mai mare in spate. {i chiar o putem numi surpriza pentru ca, fata de A4, sezutul este mai lung, spatarul mai inalt, iar spatiul la cap si la genunchi este si el mai mare, in timp ce portbagajul are aceeasi valoare, de 480 de litri. In spate, la nivelul capului, Clasa C are cea mai limitata oferta in materie de spatiu. Totusi, in fata, senzatia cea mai buna de spatiu este in A4 si in Clasa C, in special datorita modului in care este desenata consola centrala a celor doua modele. In Seria 3, aceasta “inconjoara” soferul, ceea ce creeaza o senzatie de uniune cu masina, dar o face sa para mai inghesuita. Din punct de vedere al calitatii de fabricatie, toti cei trei puncteaza foarte bine, chiar daca tematica este diferita. Totusi, A4 impresioneaza prin modul in care este lucrat si finisat, mai ales atunci cand este echipat cu pachetul S-Line.
Cum se conduc
Ca si mod in care au fost concepute, cele trei modele sunt delimitate de o diferenta majora. Seria 3 si Clasa C sunt gandite ca modele cu tractiune spate (sau mai bine zis propulsie), iar A4 cu tractiune fata (este singurul model din test disponibil optional cu tractiune integrala la aceasta motorizare). Acest aspect aduce, in mod normal, un comportament rutier diferit. Totusi, Audi A4 se conduce foarte sigur si, datorita unui sistem electronic ce simuleaza functionarea unui diferential mecanic pe puntea fata, aproape ca reuseste sa elimine fenomenul de subvirare. Nivelul de tractiune este ridicat, directia este precisa, iar trenul de rulare are o setare usor rigida. Sistemul ESP functioneaza extrem de eficient, dar foarte “curat” si aproape insesizabil. Desi cuplul motor merge spre puntea spate, Mercedes mizeaza pe o tinuta de drum neutra. Acesta nu impresioneaza cu un caracter dinamic, in special datorita unei directii prea asistate si fara feedback, dar si a unui tren de rulare prea elastic. Sistemul de control al stabilitatii intervine rapid si taie destul de mult puterea atunci cand se exagereaza. La polul opus, BMW isi joaca mereu cele mai importante carti pe atitudinea sa dinamica. Noua Seria 3 ne arata cat de departe se poate merge la acest capitol, pentru ca, in acest moment, bavarezul este fara indoiala etalonul acestui segment. Detaliile tehnice schiteaza ceea ce trebuie sa astepti: motorul este aproape complet pozitionat in spatele puntii fata, distributia maselor pe punti este perfecta, puterea este transmisa spre rotile spate, iar trenul de rulare si directia sunt adevarate capodopere. Seria 3 este cel mai agil model din test, pentru ca pare sa nu aiba componente separate ce comunica cu soferul, ci se simte ca un „intreg“ in care directia, trenul de rulare si sistemele electronice sunt un tot unitar, controlate de sofer din cea mai joasa pozitie de conducere. Seria 3 este singurul din test ce ofera un sistem de control al stabilitatii cu doua trepte ce permite mici derapaje la limita. Insa, asta nu este tot ceea ce poate sa faca noua Seria 3, pentru ca este si cea mai confortabila din test. Trenul sau de rulare reuseste un compromis ideal si trece elegant peste denivelari. Clasa C puncteaza eficient la acest capitol, insa ruliul mai pronuntat nu o face placuta la trecerea peste denivelarile lungi. A4 are o setare rigida, dar amortizeaza eficient si silentios imperfectiunile din asfalt. Din punct de vedere al propulsoarelor, Audi si BMW sunt destul de apropiate, fiind similare ca functionare. Ambele sunt rafinate si dezvolta puterea liniar pe intreaga plaja de turatii, insa 320d are avantajul unui mic plus de putere in zona superioara de turatii, iar Audi a unui zgomot mai redus in sarcina. Datorita sistemului bi-turbo, Mercedes mizeaza pe o valoare de cuplu foarte buna la turatii joase. In sarcina, la turatii ridicate devine mai zgomotos decat propulsoarele de la Audi si BMW. Desi este cel mai puternic, propulsorul din Seria 3 este de departe si cel mai economic, avand un consum in test cu 1 l/100 km mai mic decat Mercedes si cu 1,2 l/100 km decat Audi.
Cat costa
Pe scurt: mult. Cine isi doreste o limuzina din clasa medie premium, cu un propulsor diesel potent trebuie sa plateasca cel putin 36.031de euro cu TVA, atat cat este cel mai ieftin Audi A4 cu motorul de 177 CP, fara niciun echipament optional. BMW 320d costa 36.580 euro cu TVA, iar Mercedes 38.781 de euro cu TVA. Atunci cand vrei echipamente ce merg mana in mana cu statutul premium al acestor modele, pretul poate ajunge cu usurinta peste pragul de 50.000 de euro cu TVA. In tabelul echiparilor comparate, cel mai ieftin este BMW Seria 3, cu un pret de 51.447 de euro cu TVA.