La numai patru ani de la lansarea primei generatii i30, Hyundai s-a prezentat la Frankfurt, anul trecut, cu un nou model compact. Ultimul exponent al limbajului de design Fluidic Sculpture impresioneaza prin liniile sale indraznete, dar ceea ce a impresionat si mai mult au fost calitatile sale. In acest sens, este deja notorie reactia boss-ului VW, Martin Winterkorn, la primul contact cu modelul coreean.
Mai mult decat exteriorul, impresioneaza ambianta la bordul lui i30. Uitate sunt plasticele ieftine si urat mirositoare ale generatiei anterioare. In locul acestora, suntem rasfatati cu materiale de calitate si cu o finisare ireprosabila. Plansa de bord este foarte apropiata ca design si functionalitate de cea a lui i40, remarcandu-se prin ergonomia comenzilor. Cei de la Hyundai sunt foarte atasati de culoarea albastra, pe care o folosesc pentru luminile de bord ale modelelor sale din ultimii ani, dar, ca si in cazul lui i40, iluminarea de pe consola centrala difera de cea de pe panoul de instrumente, unde predomina albul. Chestie de gusturi.
Ambianta placuta este completata de aspectele practice, noul i30 avand un spatiu interior generos pentru pasageri si bagaje. Pozitia la volan este joasa, in stilul european, scaunele sunt comode si generos dimensionate, dar suportul lombar este deficitar, afectand placerea calatoriilor lungi. In spate, spatiul pentru genunchi este mai mult decat suficient, dar persoanele foarte inalte ar avea nevoie de mai mult spatiu la cap. Portbagajul este unul dintre cele mai spatioase din clasa, cu un volum maxim de 1.316 litri, remarcandu-se prin forma practica, pasajele rotilor fiind mascate inteligent. Daca bagajelor le-a fost acordata atentia cuvenita, nu acelasi lucru se poate spune si despre urechile pasagerilor, aceleasi pasaje ale rotilor fiind insonorizate deficitar, ceea ce face ca zgomotul la rulare sa devina deranjant la viteze mai mari, in special pe carosabil umed.
Ca de obicei, Hyundai propune un pachet generos de echipamente pentru un pret competitiv. Dieselul de 1,6 litri/110 CP este disponibil doar in echiparea de varf Exclusive, dar aceasta vine deja cu jante de aliaj, climatizare automata, tempomat, sase airbaguri, sistem de control al stabilitatii si lumini de zi cu LED, pentru un pret de 16.140 de euro.
Dieselul de 110 CP isi tradeaza sistemul de aprindere printr-un rontait destul de prezent la turatia de mers in gol, dar in mers este mai putin sonor, cel putin atata timp cat turometrul nu trece de 3000 rpm. Chiar daca turatia de cuplu maxim incepe la 1900 rpm, in practica te poti baza pe el chiar de la 1500 rpm, ceea ce-l face placut in exploatare. Este insa destul de anemic in prestatii, lasand impresia de submotorizare. Etajarea cutiei de viteze este usor atipica, cu o spatiere larga intre primele trepte de viteza, ceea ce face dificila alegerea treptei optime in anumite situatii. In schimb, timoneria este precisa si placuta.Trenul de rulare al lui i30 este un real progres pentru producatorul coreean.
Suspensia este ferma, dar supla, trecand peste denivelari fara probleme. }inuta de drum este exemplara, iar usoara tendinta de subvirare in virajele stranse este combatuta eficient, dar discret de sistemul de control al stabilitatii. Directia, precisa, beneficiaza de sistemul Flex Steer, care permite selectarea a trei moduri de lucru, Comfort, Normal si Sport. Asistarea electrica asigura un feeling natural, fiind probabil cea mai buna din gama producatorului coreean.