CONTACT: Toyota Prius Plug-in

Toyota si-a adaptat sistemul de propulsie hibrida pentru viitor, iar acum Prius reuseste sa se deplaseze in modul pur electric pâna la 25 de kilometri. Auto Bild a bagat in priza hibridul de tip plug-in.

 Managerii de la Toyota nu au crezut prea mult in succesul lui Prius, dupa primul an de vanzari. Atunci, in intreaga lume, s-au vandut numai cateva sute de exemplare ale masinii cu costisitorul sistem de propulsie hibrida. Acum, toate acestea sunt istorie. In ultimii ani, Toyota a vandut 3.500.000 de masini cu propulsie hibrida -adica o combinatie intre motorul pe benzina si un electromotor. Chiar si scepticii si-au schimbat parerea. Multa vreme, producatorii europeni de automobile s-au tinut departe de sistemele hibride de propulsie, dar, in ultimii ani, din ce in ce mai multi dintre acestia lanseaza modele hibride.In acest domeniu, insa, Toyota este cu un pas mare inainte.

Japonezii au prezentat la Salonul de la Geneva hibridul Prius Plug-in, bazat pe cea de-a treia generatie Prius. Spre deosebire de modelul obisnuit, acesta poate rula aproximativ 25 km (pana acum, cel mult 2 km) in modul pur electric. Dupa ce s-au descarcat bateriile, pentru reincarcare se poate folosi curentul electric de la priza, de unde si denumirea noului model (Plug-in).Inainte ca Prius Plug-in sa fie lansat pe piata europeana, Toyota a testat timp de trei ani noua tehnologie in cadrul unui program la nivel mondial. In cadrul acestuia, 600 de masini de test au fost incluse in flotele companiilor de electricitate si ale institutiilor publice. Japonezii i-au ascultat cu atentie pe utilizatori si au introdus numeroase modificari inainte de a trece la productia de serie. Pentru a scadea pretul, ei au redus capacitatea acumulatorilor de la 5,2 kWh la 4,4 kWh. Cu toate acestea, au reusit sa mareasca autonomia de la 20 km la 25 km fata de masinile de pre-serie, deoarece se poate utiliza acum mai eficient capacitatea acumulatorilor Li-Ion.In plus, acumulatorul cantareste acum doar 80 kg, pe jumatate fata de cel al modelului Prius obisnuit, fiind in acelasi timp si mai compact. Volumul portbagajului ramane astfel identic (445 de litri), gasindu-se chiar loc sub podeaua acestuia pentru cablul de incarcare. 

Chiar daca aspectele sportive sunt mai putin importante pentru un astfel de automobil, trebuie mentionat ca noul acumulator asigura performante dinamice superioare. Prius Plug-in sprinteaza in 10,2 secunde de la 0 la 100 km/h, cu 0,2 secunde mai putin decat pana acum. Mult mai importante sunt avantajele privind consumul. Toyota spune ca Plug-in consuma 2,1 l/100 km – cu 1,9 litri mai putin decat un Prius obisnuit.

 Pare prea ”verde” pentru a fi adevarat. Dar este si o conditie scrisa cu litere mici in contract: consumul astfel specificat se realizeaza doar in conditii de laborator. Cauza acestei diferente o constituie norma europeana R101. Aceasta specifica pentru hibrizii plug-in un ciclu de rulare de aproximativ 11 km: o deplasare in oras si una in afara orasului, care trebuie parcurse de doua ori – o data cu acumulatorul plin si inca o data cu acumulatorul gol. Cele doua valori sunt apoi combinate prin intermediul unei formule. Problema este ca la functionarea electrica nu se consuma carburant, valoarea consumului fiind zero, chiar daca extrapolarea se face pentru 100 km.

Fata de fratele sau normal, Prius Plug-in nu se deosebeste mai mult la modul de rulare decat o face ca aspect. Apesi butonul Start, pui minusculul levier in D si se pune imediat in miscare. Dar deplasarea pur electrica pe mai multi kilometri necesita un picior foarte usor pe acceleratie. O apasare mai energica si imediat motorul termic intra in functiune. Este clar, soferul trebuie sa se acomodeze cu Prius Plug-in, daca vrea sa fie multumit de acesta. Dupa consumarea acumulatorilor, Prius Plug-in se comporta identic cu modelul normal, afisand un consum mediu de aproximativ 5 l/100 km. 

Cu un pret de baza de circa 36.500 de euro, modelul Plug-in este cu peste 10.000 de euro mai scump decat un Prius normal. Ca si acum 15 ani, managerii Toyota nu se asteapta la succese: abia cateva sute de unitati vor fi comercializate in 2012. Cel putin asa spun japonezii.

Acumulatori Li-Ion cu autonomie extinsa

In premiera, Toyota foloseste pentru Prius acumulatori Li-Ion. Chiar daca autonomia a crescut semnificativ, noua tehnologie permite pastrarea intacta a volumului portbagajului de la modelul normal (445 de litri). Bateria este aproximativ de marimea unei valize de dimensiuni medii.

taguri
Adaugă un comentariu