Incrucisarile de rase sunt in mare voga astazi in lumea automobilului. Producatorii iau, pur si simplu, doua concepte care nu se potrivesc, fac din ele o masina, iar clientii se bat sa o cumpere. Acesta este motivul pentru care soselele noastre sunt populate de vehicule absurde, cum ar fi coupé-uri cu patru portiere sau masini de teren cu 500 CP.
In schimb, Audi a inteles oarecum altfel acest concept. {i cei din Ingolstadt au lansat un metis in gama lor, cu care isi largesc portofoliul in zona sa inferioara: A1 este o masina de clasa mica, dar care are pretul unei compacte bine echipate sau al unei coreene de clasa medie. Cu cel mai mic motor, turbopropulsorul pe benzina de 86 CP, si o echipare decenta, A1 Sportback costa 21.434 de euro, cu aproape 5.000 de euro mai mult decat un VW Polo, similar din punct de vedere tehnic si al dotarilor, in conditiile in care nici acesta nu este chiar un chilipir.
Atat Ford Fiesta, cat si Toyota Yaris sunt, de asemenea, mult mai ieftine decat A1 cu cinci portiere, fara sa ofere mai putine in ceea ce priveste echiparea sau motorizarile. Dimpotriva, Yaris este (in bunul spirit al japonezilor) bogat echipat. In afara de sistemul Touch cu ecran tactil, inclusiv camera pentru mersul cu spatele, din dotarea standard mai fac parte climatizarea automata, jantele din aluminiu si senzorii pentru faruri si stergatoare. Acest pachet impresioneaza, cu toate ca lipsesc scaunele incalzite si pilotul automat.
Oare Audi s-a precipitat, combinand ceea ce este mai rau din doua lumi? Sau A1 Sportback sa fie atat de bine cizelat, incat sa merite cu adevarat acest pret mare? Primul test cu VW Polo, Ford Fiesta si Toyota Yaris da niste raspunsuri surprinzatoare.
Locul 4 – Toyota Yaris 1.3 VVT-i Sol – 291 PUNCTE – 15.870 euro
Samuraiul cu sabia tocita
Japonezilor nu le merge prea bine in Europa. Vanzarile de masini scad mai rapid decat media pietei, iar Toyota pare intre ciocan si nicovala. De jos fac presiuni masinile coreene ieftine, iar de sus le-o iau inainte masinile europene bine echipate tehnologic. La prima intalnire cu Yaris, este evident ca acestea nu sunt simple teorii. Inca de la inchiderea usii atrage atentia sunetul de tabla, scaunele fata si bancheta spate nu sunt prea bine profilate, iar cockpitul este mobilat cu plastice dure, sensibile la zgariere. In plus, Toyota nu straluceste nici ca dinamica a rularii. Cu toate ca motorul sau este cel mai puternic din comparativ, accelereaza destul de greoi si arata mai putina elasticitate decat concurentii sai, parand lipsit de vlaga prin comparatie cu vioiul TSI de la VW si Audi. In schimb, trenul de rulare este confortabil si directia este usoara, fiind foarte placuta in oras. La limita, Toyota este destul de subviratoare, iar ESP-ul este reglat agresiv. Desi este cea mai scurta din test, Yaris ofera cel mai spatios loc in spate. Micuta japoneza are conditii bune de garantie, dar pretul versiunii de top este mare si unele optionale nu sunt disponibile.
Locul 3 – Ford Fiesta 1.4 Titanium – 294 PUNCTE – 14.350 euro
Veteranul cu inima tanara
In industria automobilului, lucrurile se schimba cu repeziciune. Un model nou aparut pe piata poate deveni deja desuet, daca un concurent a prezentat ceva mai bun, mai economic. Vazuta din aceasta perspectiva, Fiesta s-a tinut bine. Este deja pe piata de patru ani, fara ca Ford sa fie nevoit sa o actualizeze stilistic sau tehnologic. Chiar daca diferenta mare de puncte fata de Audi si VW poate sugera altceva, in practica, Ford nu este o masina cu mult mai slaba decat acestea. Trenul de rulare este reglat inspirat si ofera un compromis foarte bun intre confort si agilitate, chiar daca nu la nivelul lui A1 si Polo. Aici Fiesta isi arata putin venerabila varsta. In schimb, la siguranta de rulare, Ford nu tradeaza nicio slabiciune. Directia este precisa si comunica bine, iar daca soferul este luat de val in vreo curba stransa, sistemul de control al stabilitatii intervine discret pentru aducerea masinii pe traiectorie. Chiar si motorul aspirat al lui Fiesta tine pasul destul de bine cu unitatile turbo moderne de la VW si Audi. Performantele dinamice sunt ceva mai modeste decat ale celor doua modele, in schimb, consumul de 6,3 l/100 km este cel mai bun.
Locul 2 – Audi A1 Sportback 1.2 TFSI Ambition – 315 PUNCTE – 19.470 euro
Sportivul cu papion
Da, A1 este scump. La pretul de baza al acestei motorizari, costa 19.470 de euro, cu circa 4.000 de euro mai mult decat ceilalti candidati din test. Dar niciunul dintre acestia nu combina atat de inspirat utilitatea cotidiana cu placerea la rulare. Iar in versiunea Sportback, A1 are de castigat fata de modelul cu trei portiere. Luneta mai putin inclinata si linia mai inalta a acoperisului confera proportii mai placute, dar si avantaje functionale. Datorita spatiului mai inalt la cap, in spate pot sta si adultii, chiar daca acest lucru nu este neaparat si recomandabil, A1 avand cel mai mic loc in spate din test. Dar in cockpit devine evident pentru ce cheltuieste Audi asa de multi bani. Materialele sunt de calitate, iar comutatoarele sunt placute si functionale – ar face cinste chiar si unei masini de clasa medie. Motorul turbo de 1,2 l/86 CP se tureaza usor, trage micul Audi aparent fara efort si ramane silentios chiar si in sarcina. In plus, este la fel de economic ca si propulsorul vlaguit de la Toyota. Trenul de rulare ofera un compromis perfect, fiind sportiv fara sa-i supuna pe pasageri la cazne. Per total, A1 este o masina echilibrata, perfect configurata, care-si justifica pretul piperat.
Locul 1 – VW Polo 1.2 TSI Highline – 316 PUNCTE – 13.895 euro
Baiatul bun la toate
Stim ca exista multi care considera ca Polo este un model supraestimat. Dar rezultatul unui test nu este o chestiune de gust, ci urmarea unui program complex de evaluare. Sigur ca pe unii ii deranjeaza faptul ca, aparent, VW nu are parti slabe – mai cu seama ca Seat Ibiza cu aceeasi motorizare a pierdut in numarul trecut comparativul cu Ford Fiesta. Dar este dificil sa-i reprosezi in mod serios ceva. Micul VW ofera cel mai mare spatiu interior si o calitate a fabricatiei ireprosabila. Doar in zona inferioara a plansei de bord plasticele sunt dure. De asemenea, place si propulsia: ca si la A1, motorul de 1,2 litri convinge prin functionarea rafinata si silentioasa, performantele bune de rulare si consumul scazut. La reglajul trenului de rulare, insa, se deosebeste clar de fratele sau A1. Polo are o suspensie confortabila si pierde, in acelasi timp, din agilitate. Dar niciun candidat din test nu il intrece la silentiozitate si la confortul oferit pasagerilor. {i asta fara sa compromita siguranta rularii. La limita, sistemul ESP intervine precis si discret, iar alternantele de sarcina pun probleme minime. Nici macar pretul nu este mare: cu cinci portiere si echiparea de top Highline, Polo are un pret de baza de 13.895 euro – cel mai mic din test.