Când doi fac acelasi lucru nu iese nici pe departe la fel, iar in aceasta afirmatie se incadreaza perfect cele doua facelifturi ale lui Mercedes Clasa E si BMW Seria 5. In timp ce la Benz este clar ca exista haine noi’, iar primele teste ne-au aratat si o doza crescuta de temperament, reactualizarea modelului bavarez s-a limitat la o cosmetizare minora, dar foarte reusita si o cizelare a anumitor detalii si tehnologii. Oare eforturile depuse de inginerii Mercedes sunt suficiente acum pentru ca versiunea E 400 cu noul propulsor V6 biturbo sa il depaseasca pe BMW 535i, care este deja obisnuit cu victoriile din testele comparative?
Ambele modele te rasfata cu mult spatiu si lux
Atât in fata, cât si in spate se calatoreste foarte placut si relaxant in Clasa E si in Seria 5. Cele doua limuzine premium de clasa mare nu sunt doar din intâmplare printre cele mai bine vândute din segment in Europa. La BMW, scaunele sport ale masinii de test nu sunt foarte generoase in dimensiuni, insa ofera un sprijin lateral foarte bun. In Benz, pernele sunt o idee mai putin conturate si ofera mai putin sprijin lateral. Totusi, in ambele masini se sta excelent, dar Seria 5 rapeste soferului ceva spatiu pentru picioare datorita consolei centrale late. In spate, pasagerii sai au dificultati sa isi aseze picioarele sub scaunul din fata, pentru ca acesta este practic lipit de podea. In schimb, limuzina bavareza contraataca cu o prelucrare mai fina si mai atenta a anumitor detalii din interior. In Mercedes, in anumite zone se mai intâlnesc imbinari care nu sunt realizate atât de bine. La aceasta impresie contribuie usor si echiparea foarte buna a Seriei 5, dar si conceptul sau mai modern pentru consola centrala. Acum, de exemplu, la Seria 5 se pot introduce adresele pentru sistemul de navigatie prin scrierea literelor de mâna pe o suprafata tactila pozitionata deasupra controllerului iDrive. In Clasa E, traditia ramâne la putere, consola centrala fiind foarte aerisita si levierul pentru actionarea cutiei de viteze pozitionat clasic pe volan. Mercedes pune mai degraba accentul pe echiparea de siguranta. Doar Clasa E protejeaza suplimentar soferul cu airbagul pentru genunchi. Mai mult, in echiparea standard, acesta foloseste cea mai noua tehnologie de iluminare cu LED, optional fiind disponibila si o versiune mai avansata, care duce luminarea pe timp de noapte la alt nivel. Tot moderna ar trebui sa fie si comanda electrica pentru scaunele optionale multicontur, dar faptul ca pentru suportul lombar si pentru extensia de sub genunchi trebuie sa intri intr-un meniu pe ecranul central, ce nu este tocmai practic. In acest caz ar fi fost mult mai practic sa existe comenzi usor accesibile pe usa.
Clasa E poate sa ofere confort si sportivitate
Este impresionant ce poate sa realizeze traditionalistul’ E dupa cel mai recent facelift. Fara niciun compromis in materie de confort si aproape perfect pe orice suprafata, el satisface de acum si pretentiile sportive. In special trebuie sa apreciem noua setare a directiei, care este foarte precisa si mult mai comunicativa, iar motorul puternic ii ofera lui E 400 o nota excelenta la dinamica la rulare. Cu 333 CP din-tr-o cilindree de 3 litri, Mercedes nu se lasa intrecut de BMW la acceleratia de pâna la 100 km/h, iar pâna la 200 km/h, chiar se distanteaza usor. Comportamentul foarte vivace este acompaniat de un mârâit ragusit, care surprinde putin pentru o limuzina pre-mium. Dar la fel o fac si usoarele vibratii ale noului propulsor V6. La acest capitol, BMW da replica cu o cutie automata cu 8 trepte perfecta, precum si cu motorul cu sase cilindri in linie care dezvolta 306 CP. Acesta ne-a cucerit printr-o functionare extrem de rafinata, fara vibratii si un zgomot foarte fin si elegant. De asemenea, datorita unui echilibru perfect al maselor pe punti, BMW 535i permite abordarea cu viteze mai ridicate in viraje si ofera mai multa placere la conducerea dinamica pe circuitul de manevrabilitate. Aceasta capacitate nu ar trebui totusi supraevaluata pentru o limuzina premium de clasa mare, mai ales ca uneori aduce si dezavantaje. Cu toate ca poate fi echipat cu amortizoare adaptive si ofera un confort foarte bun la rulare, bavarezul nu este la fel de flexibil precum competitorul sau din Stuttgart atunci când vine vorba de traversarea denivelarilor scurte. E 400 se dovedeste a fi un campion absolut la proba de frânare. De la viteza de 100 km/h, el se opreste in medie cu 1,2 metri mai devreme decât 535i, desi acesta, cu o distanta de frânare de 36,1 metri, nu frâneaza deloc rau.
Clasa E ramâne o placere mai scumpa, dar justificata
Oare de ce trebuie sa fie un Mercedes mai scump decât toate celelalte masini? Daca analizam pre-
turile realizam ca, desi exista o diferenta notabila la preturile de baza, aceasta este justificata de anumite echipamente. BMW 535i costa 55.056 de euro cu TVA, iar Mercedes E 400, 58.633 de euro cu TVA, dar cel din urma este echipat standard cu o cutie automata, care la BMW vine cu un cost suplimentar de 2.368 de euro. Mercedes ofera tot standard si farurile cu LED, care cel putin pe hârtie ar trebui sa fie superioare celor cu xenon oferite la Seria 5. In plus, nu trebuie uitata nici diferenta de putere, asa încât chiar daca Mercedes cere bani mai multi, ofera ceva palpabil in schimbul lor. BMW contracareaza cu pachetul de revizii oferit gratuit si cu o valoare de revânzare ceva mai buna, dar Mercedes se poate lauda cu o valoare de consum mai mica, de 8,8 l/100 km, fata de 9,9 l/100 km pentru BMW, ambele obtinute pe traseul de consum Auto Bild.
Verdict
Este oarecum o surpriza faptul ca Mercedes este masina mai buna, având un punctaj mai bun inainte de capitolul costuri. Cele doua limuzine premium au mers umar la umar si doar micile detalii au facut diferenta. BMW si Mercedes ne arata ca si-au facut temele temeinic cu noile facelifturi.
Clasament
BMW 535i – 515 puncte
Seria 5 facelift aproape ca nu are puncte slabe, dar gaseste la Mercedes, din multe puncte de vedere, un rival cel putin egal si câteodata chiar mai bun. In final, capitolul costuri ii aduce o victorie la limita.
Mercedes E 400 – 513 puncte
Confort grozav, motor vivace, frâne incisive si un consum foarte bun – Clasa E se prezinta foarte bine. Victoria tangibila este pierduta doar in final, datorita reviziilor si valorii de revânzare mai slabe.
[table id=428 /]