Test comparativ Break-uri compacte: Spirit practic la superlativ

Breakurile compacte sunt economice, practice si, in ultimul timp, si elegante, dupa cum o dovedeste noul Hyundai i30CW. In continuare, patru breakuri polivalente in comparatie.

Un break compact modern trebuie sa indeplineasca mai multe deziderate. Acesta trebuie sa fie un artist al incarcaturii, trebuie sa te simti bine in el (inclusiv copiii de pe bancheta din spate) si, conform noilor tendinte, trebuie sa fie si un obiect de lifestyle. Mai pe scurt, un break compact trebuie sa fie potrivit si pentru incarcat cumparaturile de la supermarket, si pentru mers in vacanta, dar si pentru iesit seara in oras. Exact ultima este problema la romani, care asimileaza breakul cu un caraus, considerandu-l mai putin statutar decat un sedan si asimilandu-l cu o cutie de transport sau cu o masina de munca. Insa de curand, prin noul sau design, Hyundai i30 CW vrea sa inlature aceasta prejudecata, oferind in acelasi timp calitatile de spatiu si functionalitate cerute la un break. Contra lui se aliniaza competitori consacrati: Peugeot 308 SW, Renault Megane Grandtour si Ford Focus Turnier. Cei patru prieteni de familie compacti se afiseaza cu motoare diesel economice, de cilindree mica, incepand de la 110 CP la Renault si Hyundai pana la 115 CP la Ford. Peugeot are standard sistem start&stop, in timp ce la Ford costa 250 de euro si include si grila activa. Lipsa sistemului start&stop la Hyundai si Renault nu este un handicap in ce priveste consumul, in timp ce prezenta lui la Ford aduce un mic avantaj fata de concurenta. Preturile celor patru modele sunt foarte apropiate. 308 SW este la finalul carierei, fiind disponibil doar in echiparea Active si avand un discount de 2.687 de euro. Focus Turnier costa 17.750 de euro, avand inclus pachetul Titanium gratuit plus o promotie de 2.400 de euro. Si i30 CW are o promotie de 3.720 de euro la echiparea Highway Heat+, in timp ce Megane Grandtour are o promotie de 1.400 de euro la Privilege. Cu aceste promotii, cele patru breakuri sunt mai ieftine cu mii de euro decat un SUV compact, dar ofera, cel putin la interior, spatiu din belsug si portbagaje incapatoare. Care dintre ele este mai bun, aflati in paginile urmatoare.

Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI: Pragmaticul
308 castiga puncte prin portbagajul urias si prin modularitatea foarte buna.
Breakul lui 308 iese in evidenta prin alura mai inalta a caroseriei, parbrizul panoramic, priza de aer generoasa si spatele marcant. Iar forma caroseriei are si un efect benefic, volumul de incarcare fiind urias:  de la 508 litri pana la 1.736 de litri, cea mai buna valoare din test. Dar facand abstractie de portbagaj, 308 este croit mai stramt. In fata, este sensibil mai mic decat ceilalti, iar in spate este cel mai ingust alaturi de Renault. In schimb, castiga puncte prin modularitate, datorita prezentei celor trei scaune individuale spate, care se pot plia, rabate si demonta. Dieselul de 1,6 litri este elastic si rafinat, ofera acceleratii si reprize bune, dar sistemul start& stop, oferit standard, nu aduce avantaje in privinta consumului fata de rivalii care nu au acest sistem. Trenul de rulare este destul de rigid, mai ales la viteze mici si la trecerea peste denivelari scurte.

Renault Megane Grandtour 1.5 dCi: Stilatul
Megane se prezinta elegant si are un diesel rafinat. In spate insa, spatiul este destul de restrans.
Cu spatele sau in stil coupe, Grandtour este dovada vie ca un break nu trebuie sa arate ca o masina de munca. Reversul designului sic: in spatele hayonului inclinat se afla un portbagaj mai degraba modest. Volumul portbagajului oscileaza intre 524  si 1.595 de  litri, volumul maxim fiind mai mic decat la Hyundai sau Peugeot. In general, Renault ofera relativ putin spatiu, iar in spate este la fel de stramt ca si Peugeot. Megane este propulsat de un motor diesel de 1,5 litri, ce dezvolta 110 CP. Acesta are o usoara slabiciune la pornire, dar dupa aceea este vioi, functioneaza rafinat si silentios. Dar in privinta trenului de rulare, este valabil ce am concluzionat si la 308. Megane are o suspensie foarte ferma si cateodata hurducaie puternic  pasagerii la trecerea peste rosturile transversale. In schimb, este sensibil mai ieftin decat Peugeot, diferenta la pretul comparat fiind de 1.800 de euro.

Hyundai i30 cw 1.6 CRDi: Don Juan
Hyundai are cateva argumente solide: pretul, designul, spatiul interior si conditiile de garantie.
Hyundai demonstreaza ca un break compact poate avea si un design elegant si poate fi si practic. Fata de predecesorul sau rustic, lungimea este aproape neschimbata (4,50 m fata de 4,49 m). In fata, este tot atat de spatios ca si Ford, iar in spate ofera de departe cel mai generos interior. Spre deosebire de Renault, Hyundai demonstreaza ca un design cu forme fluide nu face rabat la volumul portbagajului. Cu 528-1.642 de litri, este primul ca marime la volumul standard si al doilea ca marime la volumul maxim. Propulsia este asigurata de un turbodiesel de 1,6 litri si 110 CP (la break, in Romania, se comercializeaza acum versiunea de 128 CP). Acesta functioneaza silentios la turatii joase, dar devine zgomotos la turatii mai mari. i30cw ruleaza relaxat si este manevrabil, dar nu este la fel de agil ca Ford, in ciuda directiei cu trei moduri de reglaj. Suspensia este confortabila, dar i30 CW nu ofera un compromis la fel de bun pentru trenul de rulare ca Ford.

Ford Focus Turnier 1.6 TDCi: Dinamicul
Nu este cel mai mare, dar are cel mai bun tren de rulare, si asta a fost decisiv.
Prin traditie, Focus este o prezenta dinamica. Iar la zveltul Turnier, mai lung cu 20 cm decat hatchback-ul, aceasta impresie se amplifica. Entuziasmul privind designul exterior nu se regaseste si la interior. Plansa de bord este complicata, fiind i­ncarcata cu prea multe butoane care sunt si mici pe deasupra. In plus, cu un volum cuprins intre 490 si 1.516 litri, are cel mai mic portbagaj din test. Functionalitatea nu e punctul lui forte. Dar gata cu criticile. Printre punctele forte se numara turbodieselul de 1,6 litri, vivace si cu un sound placut. Iar consumul de 4,9 l/100 km a fost cel mai scazut din test, astfel ca investitia pentru sistemul start&stop (250 de euro) e justificata. Apoi, trenul de rulare este cel mai bine reglat dintre toti competitorii: ferm in viraje, dar confortabil in acelasi timp si cu o directie foarte incisiva. Iar cu oferta speciala, Focus este la fel de ieftin ca si Hyundai, ceea ce e o surpriza foarte placuta.

Clasament

1. Ford Focus 1.6 TDCi Turnier 473 puncte
Focus invinge datorita trenului de rulare superb care imbina un bun nivel de confort cu o agilitate ridicata si datorita motorului vivace si economic. Minusuri: portbagajul si ergonomia complicata.

2. Hyundai i30 CW 468 puncte
Are un design superb, un spatiu interior generos, un portbagaj imens si ruleaza confortabil. Garantia de 5 ani este un argument puternic. O cizelare a trenului de rulare i-ar fi adus victoria.

3. Renault Megane 1.5 dCi Grandtour 454 puncte
Renault pune accentul pe design, iar motorul diesel este rafinat si silentios. Este insa ingust in spate, iar treapta a sasea, prea lunga, penalizeaza drastic reprizele.

4. Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI 428 puncte
Volumul maxim de incarcare, modularitatea celor 3 scaune, motorul diesel rafinat si performant sunt punctele forte. Dar in spate este relativ ingust, trenul de rulare este rigid si pretul, relativ mare.

Verdict
Prin i30cw, Hyundai a pus pe roti un break spatios, practic, cu un design superb, la un pret extrem de competitiv. Totusi, acest lucru nu a fost suficient pentru a obtine victoria, care a revenit lui Ford. Focus Turnier are un tren de rulare mai echilibrat si mai cizelat, care ofera cel mai bun compromis intre confort si agilitate. In plus, pretul sau a reprezentat o enorma surpriza placuta. Cele doua modele frantuzesti s-au clasat pe locurile trei si patru, ia una din explicatii este ca nu mai sunt chiar noi, Peugeot aflandu-se chiar la ora schimbului de generatii.

[table id=437 /]

Adaugă un comentariu