Dacia Duster Army: cu Duster la razboi

Armata romana cu Duster? Prototipul realizat pe baza Daciei Duster pe care l-am condus in exclusivitate demonstreaza ca acest lucru ar fi posibil.

O zi rece de decembrie. Minus 4 grade in plin camp deschis la ora 8.30 dimineata. Pe poligonul militar de langa comuna Mihai Bravu, situata la 30 km de Giurgiu este o zi speciala. Astazi nu se testeaza tancurile modernizate la Uzina Mecanica Bucuresti dar este o desfasurare de forte neobisnuita. Oameni de la Automobile Dacia, Renault Technologie Roumanie (RTR), Romturingia si Uzina Mecanica Bucuresti roiesc in jurul unui prototip vopsit in culoarea verde mat.

Ideea unui vehicul militar destinat armatei romane apartine RTR, prototipul fiind realizat de RTR impreuna cu carosierul Romturingia si propus armatei romane. Cu acest concept, am vrut sa aratam ce se poate face’, spune Viorel Salan, director in cadrul RTR.

„Daca armata va fi interesata, noi putem sa il punem la punct si sa il producem. Am ales sa colaboram cu Romturingia, deoarece fiind vorba de o productie mica cu destinatie speciala, nu ar fi fost posibil sa fie produs pe aceeasi linie de productie cu Dusterul normal”.

Viorel Salan, director in cadrul RTR Romania

Primul lucru care sare in ochi este roll-cage-ul exterior vopsit in acelasi verde mat. De ce exterior si nu interior ca la masinile de raliu? Fiind o masina cu destinatie militara, proiectantii nu au vrut sa rapeasca din spatiul interior. Apoi, acest roll cage exterior poate fi demontat foarte usor la nevoie si are si rol de protectie in caz de rasturnare. Au existat zvonuri la vederea masinii cu ocazia defilarii de ziua nationala ca aceasta ar fi blindata, dar nu este asa. Viorel Salan: „un blindaj de otel ar fi prea greu dar se poate realiza daca se cere un blindaj din kevlar’.

|n schimb, exista trei scuturi foarte solide de otel: unul in fata, pentru motor si cutie, unul pentru protectia rezervorului si unul in spate pentru protectia diferentialului. Deasupra scutului fata exista o prindere foarte solida in patru puncte direct de structura masinii de care se poate atasa chiar si un plug. Nu lipsesc un carlig de remorcare in spate si un troliu Warn in fata. De altfel, troliul Warn si pneurile Goodyear Wrangler HP 215/65 R16 sunt printre putinele componente de import, restul subansamblelor fiind romanesti. Tot de import sunt si cele patru luminite cu LED, de semnalizare, cate doua in fata si in spate, importate de la o firma din SUA. Motivul importului este faptul ca acestea trebuie sa respecte standardele internationale in ceea ce priveste semnalizarea vehiculelor militare. |n afara de acestea, pe grila radiatorului mai exista doua lumini care bat in jos. Masina dispune de o functie black out care opreste toate luminile interioare si exterioare, cat si iluminarea plansei de bord, aceste mici luminite discrete care bat in jos fiind singurele elemente de ghidaj in misiunile de noapte. Functia black out se activeaza de la un comutator montat deasupra consolei centrale. Tot acolo este un comutator pentru reteaua de 24V. Pe langa reteaua electrica conventionala a masinii, de 12V, exista o baterie suplimentara montata in portbagaj care furnizeaza curent de 24V, conform standardelor armatei. In plus, pe latura stamga a portbagajului exista un transformator care furnizeaza curent la 220V pentru doua prize. In plus, farurile si stopurile pot fi camuflate cu acoperitoare de tabla vopsite in aceeasi culoare cu cea a masinii.

Insa piesa de rezistenta a masinii este turela cu suport de pusca mitraliera montata pe structura de rezistenta pe acoperis. Insa sa nu va inchipuiti ca trebuie sa stati cocotati pe acoperisul masinii si sa trageti ca in Duzina murdara’ cu Telly Savalas, Charles Bronson si Lee Marvin. In realitate totul se reduce la un joc Battlefield pe PS3. Pasagerul fata are la dispozitie un joystick similar cu cel de la jocurile de pe calculator cu care roteste turela, fixeaza tinta si trage. }inta se vizualizeaza pe un display de circa 11 inci. Softul disponibil permite vizualizarea tintei cu ajutorul binoclului de la turela, programarea numarului de gloante care trebuie trase si salvarea pozitiilor armatei proprii si a celei inamice. Turela este realizata la Uzina Mecanica Bucuresti, cantareste 135 kg si costa de cateva ori pretul unui Duster. |n momentul testului nostru, displayul era amplasat pe plansa de bord, iar joystickul era montat pe un suport metalic mobil. Viorel Salan: Pentru o eventuala productie de serie, displayul va fi montat ori in dreptul torpedoului, ori in spatele scaunelor fata, iar joystickul va fi fixat’.

Cum se conduce aceasta masina este poate o curiozitate pentru multi. In primul rand, pe langa cele 135 kg ale turelei de pe acoperis, masina mai are inca 140 kg in plus fata de un model de serie in conditiile in care trenul de rulare si motorul sunt neschimbate. La condus, acest Duster este putin mai greoi insa la trecerea peste denivelari este la fel de confortabil. Turela de 135 kg de pe acoperis ridica centrul de greutate si in viraje acest lucru se simte. Insa in linie dreapta, se poate merge cu 120 km/h fara niciun fel de probleme.

 

Alte modele speciale Dacia

Dacia Duster birou mobil

Biroul mobil are ampatamentul de 4.192 mm (+1.519 mm) si lungimea de 5.835 mm (+1.520 mm). Are cinci locuri, unul in fata si patru in spate, dispuse doua câte doua fata in fata, prize de laptop, router 3G, camera video pentru videoconferinte.

image001Dacia Duster Buster

200 Dacia Duster sunt in serviciul Politiei de Frontiera. Acestea sunt dotate cu echipamente specifice de semnalizare optica si acustica. La baza, masinile sunt Duster 1.5 dCi de 110 CP, cu tractiune integrala, in echiparea de vârf Laureate.

image002

Dacia Politia de Frontiera

Politia Româna are in dotare Dacia Duster in doua versiuni: utilitara si de interceptie. Masinile au girofar, camera video si radar performante. Ca si cele de la Politia de Frontiera, sunt versiuni 4×4, dar jantele sunt de tabla.

image003

Verdict

Propunerea RTR pentru Armata Româna este interesanta: un vehicul 4×4 usor, economic, dotat conform standardelor NATO si  – foarte important – realizat aproape in intregime cu componente Made in Romania. Asa cum Jeep Willys a motorizat armata americana  in al Doilea Razboi Mondial, acest Duster ar putea deveni masina oficiala a Armatei Române.

 

 

 

 

Adaugă un comentariu