Mazda a realizat o nouă generaţie a compactei sale. Sub caroserie nu mai este platforma Ford, ci tehnologia fraţilor mai mari CX-5 şi Mazda6. O alegere inteligentă, pentru că în final vioiul 3 ajunge în frunte, ajutat şi de excelentul diesel.
Probabil că la Hiroshima responsabilii au răsuflat uşuraţi. După 15.000 de kilometri pe două continente, cinci ţări şi nouă fusuri orare, noua Mazda3 a ajuns la Salonul de la Frankfurt. Călătoria la care am participat şi noi a fost încunu-
nată de succes. Atunci, doamnele şi domnii de la Mazda nu s-au gândit probabil că proba cea mai dură pentru compacta lor abia urmează. Iar aceasta este testul comparativ Auto Bild. Pe bază de puncte. Lui Mazda3 Skyactiv-D 150 îi opunem Honda Civic 2.2 i-DTEC şi Ford Focus 2.0 TDCi. Pe lângă această probă, o călătorie de 37 de zile pe jumătate din mapamond pare brusc o plimbare în parc. Acest comparativ este al doilea în care apare noua Mazda3. În primul, cu versiunea pe benzină cu motor aspirat de 2 litri, a trebuit să se recunoască învinsă în faţa lui Ford Focus şi a excelentului motor Ecoboost de 1 litru. Dar de data asta, lucrurile stau cu totul altfel, pentru că în joc intră excelentul diesel de 2,2 litri.
Ce oferă
Pentru un asemenea concept ingenios al interiorului ca la Honda s-au dat peste cap, fără prea mult succes, mulţi competitori. Pe bancheta spate şi în portbagaj, Civic oferă, de departe, cele mai bune condiţii de spaţiu, la care se adaugă bancheta spate rabatabilă inteligent. Cu o singură manevră, aceasta se pliază la nivel cu podeaua portbagajului. Mai mult, şezutul se poate ridica pentru a face loc unei încărcături voluminoase – în acest caz, iertăm poziţia aproape ghemuită la volan a şoferului, care se simte ca prins între ziduri în cockpitul strâmt şi masiv. În schimb, Mazda este binefăcător de aerisită. În spate nu este cu mult mai îngustă decât Honda, dar oferă chiar mai mult spaţiu la cap, în timp ce în faţă pasagerii călătoresc mult mai relaxat. Cauza e apropierea tehnică de fraţii mai mari CX-5 şi Mazda6, lucru care i-a conferit numărului 3 un ampatament mare, de 2,70 metri. Doar pentru aducere aminte: asta înseamnă cu doar un centimetru mai puţin decât ampatamentul lui VW Passat. Însă Mazda îşi arată slăbiciunile la confortul de şedere. Pernele confortabil de mari sunt însă prea moi şi nu reuşesc să ofere suportul necesar pe distanţele lungi. Pe bancheta spate, pasagerii stau ghemuiţi, aproape de podea şi din acest motiv trebuie să îndoaie picioarele mai mult decât la competitori.
În ceea ce priveşte oferta de spaţiu în faţă, Ford se poziţionează exact între cei doi japonezi. Pentru cei care stau în spate, în schimb, spaţiul devine relativ îngust – un ampatament mai mic, de 2,65 metri, nu poate face minuni. Şi în ceea ce priveşte portbagajul, modelul din Köln obligă ocupanţii la compromisuri – Mazda şi Honda, cu scaunele pliate, înghit cu una până la două genţi de voiaj mai mult.
A treia generaţie a Mazdei3 profită şi la rulare de platforma tehnică excelentă a clasei medii, de la Mazda6. Prin concepţia sa fermă, trenul de rulare dovedeşte multă dinamică şi agilitate, oferind, în acelaşi timp, o amortizare relativ bună a denivelărilor. Pe drumurile foarte proaste însă, se simte tăria trenului de rulare, iar arcurile ajung repede la limitator. În schimb, poziţia la volan, aproape perfectă, direcţia fin echilibrată şi cutia de viteze ireproşabilă fac ca buna dispoziţie a celui de la volan să fie asigurată. Motive de critică furnizează, în schimb, calitatea de fabricaţie cel mult mediocră, cu o consolă centrală ce vibrează, vizibilitatea deficitară şi performanţele de frânare mediocre, cu o distanţă de oprire de la 100 km/h de 39 de metri, a cărei vină o poartă şi pneurile economice Toyo.
Cu toate că încă de la generaţia anterioară Mazda3, Ford şi Mazda nu mai au prea multe în comun, Focus rulează, în esenţă, aproape la fel. Arcurile sportiv de ferme îl fac să ia virajele cu plăcere şi menţin caroseria chiar ceva mai liniştită pe denivelări decât în cazul japonezei. Dacă ridici uşor piciorul de pe acceleraţie în curbă, simţi cum spatele tinde să iasă în exterior – ceea ce, graţie sistemului ESP, nu devine niciodată periculos. În schimb, la Mazda, această tendinţă de ieşire în exterior este mai evidentă şi reacţia ESP-ului este ceva mai târzie. Direcţia lui Focus furnizează un feedback foarte bun şi reacţionează prompt în zona punctului mort. Însă schimbătorul de viteze are o cursă ceva mai lungă decât la Mazda. De asemenea, şoferul lui Focus stă o idee prea sus şi trebuie să se descurce cu un monitor al navigaţiei atât de mic şi amplasat atât de departe, încât siguranţa circulaţiei e în pericol.
Cu toate deficienţele lui Focus în ceea ce priveşte ergonomia comenzilor, Civic are şi mai multe probleme din acest punct de vedere. Cockpitul pe mai multe niveluri trebuie mai întâi de toate să fie înţeles, iar unitatea de infotainment nu are comenzi intuitive. Pilotul se ghemuieşte destul de nefericit pe scaunul montat înalt şi întrucât volanul nu are plaje de reglaj prea mari pe înălţime, şoferii înalţi nu se vor acomoda foarte uşor.
Direcţia foarte uşoară, aparent complet deconectată de ceea ce se petrece între roţi şi carosabil, şi suspensia neadaptată la drumurile cu denivelări sunt alte motive de insatisfacţie. Dacă nu ar fi bancheta spate comodă şi exemplar de versatilă, ar trebui să ne facem serios griji în privinţa compactei de la Honda. Motorul lui Civic ne face însă concilianţi. Dieselul de 2,2 litri dezvoltă 150 CP, se turează cu plăcere la peste 4000 rpm şi, cu toate acestea, îşi permite un consum de numai 5 l/100 km. Asta numim un randament foarte bun al combustiei. Doar sonorul ceva mai pronunţat în sarcină tulbură imaginea pozitivă.
Aici apare prompt Mazda, care-i arată colegului japonez cum stă treaba cu dieselul. Şi Mazda3 dezvoltă 150 CP dintr-o cilindree de 2,2 litri, dar îi pune mai bine în valoare. Cu un cuplu superior şi o putere de antrenare mare, Mazda o lasă în urmă pe puternica Honda, iar pe Focus nu mai vorbim. Iar la consum, motorul Mazdei chiar plusează şi se mulţumeşte cu un consum senzaţional, de 4,9 l/100 km. Şi dacă acest lucru nu este un argument decisiv de cumpărare, motorul se distinge în acelaşi timp printr-un rafinament exemplar, care ne face aproape să uităm că avem de-a face cu un motor cu autoaprindere. Impresionant.
Motorul de 2,0 litri de la Ford, care cu cei 140 CP are cea mai mică putere din test, trebuie să se mulţumească cu poziţia a treia şi în ceea ce priveşte performanţele dinamice, cu excepţia reprizelor, care sunt mai rapide decât la Honda. Cu toate că are o putere de antrenare bună, acesta pare mai inhibat decât motoarele celor doi competitori japonezi, nu se turează la fel de lejer şi lipsa de vivacitate se simte. Pentru o compactă rezonabilă, acest lucru nu este însă atât de rău. Dar faptul că Ford înghite 5,8 l/100 km este cu mult mai deranjant. Faţă de Mazda3, asta înseamnă un consum cu aproape 20% mai mare.
Cât costă
Graţie promoţiei cu caracter de permanenţă, Ford are de departe cel mai bun preţ, iar pachetul Titanium este oferit gratuit. În schimb, Focus are cea mai slabă valoare de revânzare şi se zgârceşte cu numai 2 ani de garanţie, faţă de 5 ani la Honda şi 3 ani la Mazda. În compensaţie, Ford are costuri de întreţinere mici, comparabile cu cele de la Mazda.
Clasament
1. Mazda3 Skyactiv-D 150 Revolution – 482 puncte
Un motor vivace şi totuşi economic, un tren de rulare agil, suficient spaţiu şi un raport preţ/echipare bun. Doar trenul de rulare mai rigid afectează echilibrul general.
2. Ford Focus 2.0 TDCi Titanium – 463 puncte
În ceea ce priveşte ţinuta de drum, Focus nu este cu nimic mai prejos decât câştigătorul testului, iar nivelul de confort e superior. Însă oferă mai puţin spaţiu şi un motor net inferior.
3. Honda Civic 2.2 i-DTEC Sport – 446 puncte
Are cel mai mare şi mai modulabil interior, dar ergonomia cockpitului lasă loc de comentarii. În afară de aceasta, suspensia lui Civic nu este foarte confortabilă.
Verdict
Noua Mazda3 se impune suveran în acest comparativ. Între ea şi următorul clasat, Ford Focus, sunt nu mai puţin de 19 puncte. Clasat pe locul al doilea, Focus oferă în continuare cel mai bun compromis pentru trenul de rulare, dar a pierdut locul 1 din cauza interiorului mai înghesuit, a performanţelor dinamice mai slabe şi a consumului mai mare. Honda Civic este un model privind organizarea interiorului, dar dezamăgeşte prin confortul suspensiei şi prin poziţia de condus.
[table id=452 /]