A8 3.0 TDI versus BMW 730d
Faceliftul operat de Audi la A8 a prilejuit un comparativ intre A8 3.0 TDI si BMW 730d, ambele extrem de economice, chiar daca au tractiune integrala si motoare cu 6 cilindri.
Multi ani, limuzinele de lux au fost asociate cu motoare V8 gurmande pe benzina, care generau, pe lânga pretul de achizitie, costuri mari de intretinere si cu combustibilul. Preturile nu au scazut in ultimii ani, dar aceste masini au devenit in prezent mult mai eficiente atunci când sunt echipate cu modernele dieseluri in sase cilindri, cum sunt cele de fata, care sunt foarte economice, ecologice (indeplinesc normele Euro 6) si rafinate. In testul nostru se infrunta BMW 730d xDrive echipat cu dieselul de 3 litri cu sase cilindri in linie si Audi A8 3.0 TDI Quattro cu dieselul V6 tot de 3 litri, care furnizeaza exact 258 CP in ambele cazuri. La Audi, tractiunea integrala quattro e standard la 3.0 TDI de 258 CP, la BMW, 730d xDrive fiind model separat de 730d.
Ce ofera
Noi am avut la test versiunea lunga a Seriei 7, dar datele tehnice sunt pentru versiunea cu ampatament normal. Cu ampatamente mari (2,99 m la Audi, 3,07 m la BMW versiunea scurta si 3,21 m versiunea lunga), ambele modele ofera o sedere confortabila pe bancheta din spate, profilata perfect pentru doua persoane. La versiunea lunga a Seriei 7 exista un spatiu excedentar la genunchi, dar in versiunile normale nu sunt diferente semnificative, cifrele aratând chiar un usor avantaj in spate pentru Audi. {i in fata, pozitia de condus e joasa si confortabila in ambele modele, scaunele cu reglaj electric si memorie din standard oferind un confort foarte bun. Audi are un portbagaj mai practic, deoarece la BMW acesta se ingusteaza din cauza suspensiei spate multilink mai voluminoase.
Ergonomia interioara aduce un usor avantaj pentru BMW. Manevrarea sistemului iDrive este foarte intuitiva si naturala. Navigarea prin meniuri este mai simpla si mai logica. BMW are insa un mare dezavantaj, deoarece sistemul de navigatie costa extra si suma este mare: 2.726 de euro.
Audi ofera standard sistemul MMI Plus, dar operarea lui necesita mai multi pasi, sunt mai multe butoane si submeniuri si este nevoie de un timp de acomodare mai elaborat pentru a te familiariza cu toate comenzile. Pe de alta parte insa, sistemul MMI este mai modern, dispunând de un display de sine statator care iese elegant din bord, iar activarea sistemelor de asistenta este inclusa in meniul MMI. Aici, BMW isi arata vârsta, monitorul fiind integrat in bord, iar sistemele de asistenta sunt accesibile prin butoanele din stânga volanului, in timp ce la modelele BMW mai noi au fost integrate in iDrive. Ambele modele ofera acces la internet, pot fi echipate cu SIM separat si dispun de toate facilitatile multimedia moderne. Per total, Audi arata mai modern la interior.
Cum se conduc
Cu tractiune integrala si cutii automate cu 8 trepte, cele doua modele ofera mult confort si siguranta. Cu caroseria sa din aluminiu, care aduce un beneficiu efectiv la masa la gol, A8 este mai usor cu aproape 70 kg decât Seria 7. Nu doar ca este mai usor, dar A8 se simte mai usor la condus decât Seria 7 si acest lucru este evident pe virajele rapide, unde, de altfel, sportiva Seria 7 se simte mai masiva. In schimb, BMW are o directie mai incisiva si mai comunicativa, pentru ca la Audi directia este mai asistata si nu are consistenta celei de la BMW. BMW are standard suspensie pneumatica doar la puntea din spate, in timp ce Audi vine standard cu suspensie pneumatica la toate rotile. Daca comutam pe modurile Comfort din MMI sau iDrive (pe lânga Comfort, BMW are si un mod Comfort Plus), amortizarea denivelarilor scurte gen traverse de la poduri sau linii de tramvai este la fel de buna la ambele modele, desi puntea din fata fara suspensie pneumatica de la BMW e destul de ferma. Chiar cu amortizare pneumatica la puntea din fata, Audi nu trece mai elegant peste denivelari scurte sau carii din asfalt. In schimb, la viteze de autostrada, nu doar subiectiv, Audi este ceva mai silentios. Zgomotul la vânt este o idee mai redus, iar motorul suna mai rafinat, la BMW fiind perceputa o usoara asprime a dieselului la acceleratii. Cele doua motoare ofera performante remarcabile, cu un foarte mic avantaj la acceleratii pentru Audi, datorat probabil si masei putin mai mici. In schimb, cutia de la BMW se armonizeaza o idee mai bine cu motorul.
Insa când vine vorba de consum, trebuie sa ne inclinam in fata rezultatelor obtinute de aceste limuzine. Un consum de 7 l/100 km pentru masini de doua tone cu tractiune integrala si cutii automate este pur si simplu exceptional. Acum 10 ani, astfel de cifre erau doar un vis frumos. Practic, cu un rezervor plin, aceste masini pot parcurge peste 1.000 km la viteze de autostrada.
In conducere sportiva, daca se comuta pe modul Sport, ambele modele au gene de atleti, iar BMW se simte o idee mai angajant, in special din cauza directiei mai comunicative. In plus, la Audi ESP-ul intra ceva mai repede in functiune pentru a tempera usoara tendinta subviratoare care apare mai vremelnic decât la BMW. Oricum, aceste diferente sunt mici si sunt evidente doar in conducere sportiva.
Cât costa
La pretul de baza, ambele modele sunt comparabile, pentru achizitionarea lor fiind nevoie sa aveti macar 85.000 de euro in cont. Insa daca privim lista de optionale, apar diferente majore, Audi fiind clar mai ieftin. Dupa facelift, Audi ofera gratuit in echiparea standard sistemul multimedia cu navigatie MMI Plus si farurile integrale cu LED. Acestea costa peste 5.000 de euro la BMW si de aici apare o diferenta importanta. Sistemul de injectie de uree in evacuare AdBlue este standard la Audi, iar la BMW nu e disponibil la versiunea xDrive. In schimb, BMW are intretinerea gratuita pentru 100.000 km, care la Audi costa circa 1.000 de euro.
Tehnica in clar: Farurile Matrix cu LED la Audi
Farurile Matrix LED au aparut in premiera la faceliftul lui A8 toamna trecuta, la Salonul de la Frankfurt. Fasciculul de faza lunga este distribuit pe 25 mici diode pe fiecare far, grupate câte cinci sub acelasi reflector. Sistemul intra in functiune când se cupleaza farurile in pozitia Auto si se activeaza faza lunga. Când camera utilizata pentru asistarea fazei lungi detecteaza masini din sens opus, grupurile de LED-uri se sting partial sau total, iluminând doar zonele unde nu sunt masini. Grupurile de LED-uri inlocuiesc si functia adaptiva in viraje. De asemenea, noul A8 are semnalizatoare dinamice. O banda de 18 LED-uri divizata in sapte segmente in faruri si 24 LED-uri divizate in 8 segmente se aprind secvential la intervale de 20 milisecunde. Dupa 150 milisecunde lumineaza toate si inca 250 milisecunde emit la intensitate maxima.
Clasament:
Audi A8 3.0 TDI Quattro 534 puncte
Modern, elegant, confortabil, economic si silentios, Audi A8 3.0 TDI Quattro se impune la limita, având si un pret mai convenabil la dotari echivalente. Doar directia atenueaza placerea in conducere.
BMW 730d XDrive 533 puncte
La fel de high-tech ca Audi, cu un iDrive perfect si un comportament sportiv, dar confortabil in acelasi timp, Seria 7 ramâne o limuzina de top. Optionalele scumpe si unele detalii au costat-o puncte.
Verdict
A8 si Seria 7 impresioneaza prin nivelul de performante raportat la valorile de consum exceptionale. Respect! Dupa facelift, Audi arata mai modern. BMW nu este mai prejos din punct de vedere al tehnologiei, dar pare usor demodat, pentru ca vârsta nu iarta pe nimeni. Surprinzator, desi au preturi de baza echivalente, la BMW echipamentele moderne costa extra foarte mult (vezi navigatia sau farurile cu LED). La acest capitol, Audi a facut un pas inainte oferind o masina mai completa. Audi obtine in final victoria la limita in fata unui BMW mai greu, ceea ce ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru bavarezi. In schimb, gratie directiei, BMW ramâne mai angajant in conducere.
[table id=460 /]