Tractiune fata sau spate? Motor cu trei cilindri sau cu patru? Motor montat transversal sau longitudinal? Noul Mini confera o perspectiva asupra viitoarei strategii BMW privind propulsia si face ca Seria 1 sa arate demodata.
Motor cu trei cilindri si tractiune fata? Ptiu, drace! Pentru fanii traditionali ai BMW, o asemenea propulsie este potrivita intr-o masina mica coreeana, dar niciodata intr-o masina a marcii lor preferate. Un BMW are tractiune spate, si cu asta, basta! Urmatoarea Serie 1 (incepand din 2018) va veni cu motoare montate transversal si cu tractiune fata, asa cum se gasesc inca de acum la noua generatie Mini si la Seria 2 Active Tourer.
Si nu e doar atat. Pentru prima data in istoria BMW, cea mai mica gama BMW va fi echipata cu motoare in trei cilindri. Un soc cultural, un adevarat cutremur: un motor cu trei cilindri de la o firma care reprezinta mai bine ca nimeni motoarele cu 6 cilindri in linie de turatie inalta si nobilele motoare V12.
Dar nimeni nu trebuie sa se teama ca lumea va piere din acest motiv. Acest lucru il dovedeste testul comparativ dintre Mini Cooper si BMW 116i. Amandoua modelele, avand 136 CP, sunt la fel de puternice. De asemenea, ambele produc acelasi cuplu motor maxim de 220 Nm, obtinut cu ajutorul supraalimentarii. Subiectul devine palpitant abia cand cautam raspunsul la intrebarea: tractiunea spate de la 116i produce mai multa placere de rulare decat cu tractiunea fata de la Mini? De aceea, ne limitam la acest comparativ la capitolele propulsie, dinamica rularii, confort si costuri, pentru ca la spatiul interior este clar ca Seria 1 ofera mai mult, chiar daca Mini a crescut simtitor si la interior, si la exterior.
Motoare 100% BMW la Mini
Motorul Mini este o mica opera de arta. Doar cine lasa turatia sa scada prea mult, la scurt timp dupa schimbarea unei trepte, simte o mica intarziere in reactii. In rest, propulsorul pe benzina de 1,5 litri raspunde ager la apasarea acceleratiei si cu un sunet placut si viguros. Daca la prima generatie Mini s-au utilizat motoare realizate in comun cu Chrysler, iar la a doua, motoare turbo dezvoltate impreuna cu PSA, a treia generatie are acum sub capota un motor 100% BMW, usor, in trei cilindri, care se potriveste perfect cu spiritul Mini. Cu o acceleratie de 7,9 sec de la 0 la 100 km/h, acesta il depaseste pe BMW. Motorul cu trei cilindri cantareste cu peste 10 kg mai putin decat predecesorul cu patru cilindri si 122 CP. Insa, per total, din cauza cresterii dimensiunilor, masa noului Mini Cooper a crescut cu circa 30 kg. BMW chiar a evitat sa mentioneze vreun detaliu in mapa de presa despre masa noului Mini. Totusi, spre deosebire de 116i, Mini Cooper este cu aproape 200 kg mai usor, ceea ce explica vivacitatea sa. Mai ales in gama medie de turatii, Mini este mai vioi si are o forta de impingere mai mare. 116i pare usor incordat atunci cand se ruleaza sportiv.
Si mai surprinzatoare este superioritatea lui Mini in ceea ce priveste manevrabilitatea. BMW nu mai are avantaj decat teoretic datorita transmisiei spate. Chiar daca in directia sa nu sunt influente de la propulsie, iar distributia maselor intre cele doua punti este perfect echilibrata, la comparatia dinamicii la rulare, Mini este mai spontan si mai precis.
Tractiunea fata nu strica placerea conducerii
Cooper ia fiecare curba extrem de direct si de avid si ofera placere pura la rulare – o virtute pe care si-a pastrat-o inca de la originalul Mini din 1959 si pana azi. Mini ramane cea mai agila masina cu tractiune fata care se poate cumpara de pe piata. Pe drumurile virajate – cel putin atat timp cat sunt uscate – Mini este intr-o forma mai buna decat BMW. Indiferent daca este o curba larga pe autostrada sau o serpentina pe un drum de munte, oricare face placere in Cooper. Nici in BMW rularea nu este plicticoasa. Dar la un stil de rulare energic se simte mai ales directia mai asistata si care impune mai multe corecturi.
Altfel spus, BMW a reglat mai confortabil 116i. De aceea, este o masina mai buna pentru calatorii. Oferta sa de spatiu in spate si in portbagaj o depaseste clar pe cea a lui Mini. Seria 1 face, de asemenea, o impresie mai matura si in ceea ce priveste scaunele si suspensia. In timp ce Mini salta consecvent de ferm peste denivelari, BMW este mai flexibil. Amandoua modelele ofera un compromis bun intre agilitate si o rulare placuta.
Mini se poate dota ca un BMW
In ceea ce priveste echiparea, noul Mini preia aproape tot din lista de dotari de la BMW. Nu se pot comanda scaune reglabile electric, dar in rest nu lipseste nimic. Acum se poate obtine si la Mini tren de rulare adaptiv, sistem de navigatie Professional, chiar si head-up display sau posibilitatea de racordare a dispozitivelor mobile. Pe langa acestea, Mini prezinta un show de lumini, putandu-se schimba lumina ambientala de la usi si rama uriasului display in mai multe culori. Monitorul rotund din consola centrala are in continuare marimea tipica a unei pizza si prin noile sale functii aminteste de computerul HAL 9000 din filmul de science fiction „Odiseea spatiala 2001′. Daca se alege, de exemplu, programul de rulare Eco din sistemul similar cu Driving Experience Control de la BMW, atunci rama monitorului urias se lumineaza in verde, semn ca a intrat in functie pachetul Minimalism, similar lui Efficient Dynamics de la BMW.
In modul Sport, rama se lumineaza in rosu, iar daca suna telefonul, acest lucru este semnalat prin efecte luminoase. Sa speram ca electronica nu devine la un moment dat independenta si autodistrugatoare ca HAL 9000. In schimb, BMW este mai conservativ. Dupa ce ne-am mutat din Mini in Seria 1, aceasta pare prozaica precum o sala de asteptare la doctor. Inclinatia spre joaca e satisfacuta aici doar de modul Eco Pro, care iti arata, in cazul in care rulezi economic, cati kilometri bonus ai primit. Este foarte clar: 116i e mai degraba o limuzina serioasa decat o masina tinereasca de amuzament. Iar la aceasta impresie contribuie faptul ca, din punct de vedere calitativ, BMW se afla inca in frunte. Chiar daca materialele s-au imbunatatit substantial, mai ales in locurile vizibile, Mini prezinta totusi inca mult plastic dur precum si mici neglijente de fabricatie ici-colo, oricum mult mai greu de observat decat in trecut.
Mini pastreaza avantajul pretului
La un pret premium incepand de la aproape 21.000 de euro pentru o masina situata la limita intre clasa mini si mica, Mini pastreaza distanta fata de fratele BMW. Acesta costa cu aproape 4.000 de euro mai mult, dar, evident, ofera si mai multa valoare utila.
Concluzia intr-adevar surprinzatoare a acestui comparativ este ca propulsia de la Mini e superioara celei de la BMW. Motorul de la 116i, despre care in niciun caz nu putem spune ca este slab, isi gaseste totusi nasul in motorul compact cu trei cilindri de la Mini. Pe de alta parte, daca acest motor cu trei cilindri ar fi fost montat in mai greul 116i, ar ramane in urma cu cateva zecimi de secunda fata de motorul cu patru cilindri, dar asta nu schimba nimic din impresia generala de vivacitate a motorului. In plus, motorul lui Mini poate convinge si la consum. Pe traseul de test Auto Bild, acesta a inghitit cu aproape 1 l/100 km mai putin decat 116i. Intrucat pana la inceperea vanzarii noii Serii 1 cu motor cu trei cilindri vor mai trece patru ani, probabil ca inginerii de la BMW vor mai face imbunatatiri la acest propulsor nou. Si asta cu toate ca motorul in trei cilindri de la BMW este inca de pe acum extrem de convingator.
1. Mini Cooper 215 puncte
In ceea ce priveste motorul, dinamica si pretul, Mini i-a luat fata Seriei 1. Este mai rapid, foarte placut in conducere si mai economic. In spate si in portbagaj, spatiul e mai mic, desi a facut progrese si la acest capitol.
2. BMW 116i 208 puncte
Are un tren de rulare mai confortabil si este mai practic in utilizarea de zi cu zi, dar si la drum lung. Motorul cu patru cilindri ruleaza linistit, dar nu are vivacitatea celui cu trei cilindri de la Mini, avantajat de o masa net mai mica.
Verdict
Teama ca peste 4 ani, avand motor cu trei cilindri si tractiune fata, Seria 1 si-ar pierde din natura sa sportiva este neintemeiata. Acest lucru il dovedeste comparativul dintre actualul 116i si noul Mini. Acesta ruleaza inca de acum cu tehnologia de maine a Seriei 1 si dovedeste in mod impresionant cat de dinamic se poate regla o masina cu tractiune fata. In aceasta clasa de putere, transmisia spate nu are avantaje relevante. Mini nu numai ca aduce puterea mai eficient pe carosabil, ci produce si mai multa placere.
[table id=473 /]