Verificarea regulata a nivelului uleiului te scuteste de eventuale reparatii costisitoare. Iata de ce trebuie sa tii cont.
Uleiul de motor este esential pentru o viata lunga si fara probleme a motorului. Atat de important, incat ai crede ca automobilistii iau in serios verificarea regulata a acestuia. Mai ales ca trecerea cu vederea a acestei operatiuni simple poate determina defectarea motorului, cu consecinte extrem de neplacute si, mai ales, costisitoare. Ei bine, nu! Rapoartele TUV au demonstrat ca una din cinci masini verificate functiona cu prea mult sau prea putin ulei in instalatia de ungere! Si, cu cat masina era mai veche, cu atat situatia se înrautateste. La modelele de peste 10 ani, procentul creste la 25%. Inexplicabil, pentru ca verificarea si completarea nivelului sunt operatiuni simple. Practic, la fiecare plin de rezervor ar trebui verificat nivelul uleiului. Consumul normal variaza intre 0,1 si 0,3 litri la 1.000 km. Potrivit producatorilor, chiar si un litru! In manualul masinii se specifica ce tip de ulei trebuie folosit si cat timp trebuie asteptat de la oprirea motorului pana cand se face masurarea nivelului de ulei. Sfat: aprovizioneaza-te cu ulei din timp pentru a face economii: la benzinarii, pretul uleiului este, in general, mult mai ridicat decat in magazin!
Codurile secrete ale uleiului
In manualul masinii este specificata, pe langa viscozitate, spre exemplu 5W-30, si nivelul de calitate al uleiului. In Europa, ACEA clasifica uleiurile in patru clase: A, pentru motoare de autoturisme pe benzina, B, pentru motoare de autoturisme si utilitare diesel, C, pentru motoare diesel cu filtre de particule, E, pentru motoare diesel de sarcina mare si camioane. La aceste clase se adauga o valoare numerica. In America, API clasifica uleiurile in doua categorii: S, pentru motoare pe benzina si C, pentru motoare diesel. Acestea sunt urmate de o litera, spre exemplu SL sau SM. Cu cat litera este mai avansata in alfabet, cu atat calitatea este mai buna.
Regulile de baza
1. Asteapta: Uleiul din motor are nevoie de timp pentru a se scurge in baia de ulei. Asteapta 5 minute dupa oprirea motorului.
2. Verifica: Scoate joja, sterge-o, introdu-o la loc, apoi verifica nivelul. Pentru ca masuratoarea sa nu fie viciata, tine joja orizontala.
3. Completeaza (daca e cazul): Nu turna prea mult. La majoritatea masinilor, intre nivelul minim si maxim diferenta este de un litru.
4. Recicleaza: Carpele murdare si bidoanele goale nu au ce cauta la tomberon. Acestea trebuie predate la un centru de colectare sau la benzinariile care ofera posibilitati de reciclare.