Mașinile electrice nu se bucură de foarte mare popularitate la noi, iar absența infrastructurii și a stimulentelor guvernamentale nu promite nimic bun. Va schimba Kia Soul EV această situație?
După mai multe apariții pe piață și încercări mai degrabă lipsite de succes, iată că automobilul electric se pregătește să intre în mainstream, odată cu apariția versiunilor electrice ale modelelor de volum. Unul dintre primele astfel de modele ajunse pe piața din România este Kia Soul EV. În condițiile în care stimulentele acordate pentru automobilele electrice sunt insignifiante, iar numărul stațiilor de încărcare este infim, putem vorbi despre pionierat și obiective ambițioase. Dar este suficient pentru a avea succes?
Kia Soul EV: Ce oferă?
La prima vedere, Kia Soul EV pare să aibă toate atuurile de partea sa. Fără să se deosebească fizic sau funcțional de modelul cu propulsie convențională, versiunea electrică este totuși destul de extrovertită, cu elemente care strigă puternic „sunt altfel, sunt electric. Interiorul este mult mai discret, cu planșa de bord și comenzile tipice ale unui automobil convențional, cu transmisie automată. Nimic exagerat, nimic care să te facă să te simți străin și intimidat de această mașină electrică. Inginerii și designerii Kia și-au făcut bine temele, mai ales că au adăugat în acest mix o dotare luxuriantă și o calitate de fabricație care se potrivește destul de bine cu prețul de peste 37.000 de euro. Da, știu, o călătorie în timp nu este deloc ieftină.
Facem cunoștință cu versiunea electrică a lui Soul într-o dimineață geroasă de ianuarie, în care termometrele indică -10 grade Celsius – nu chiar cele mai bune condiții pentru testarea unui automobil electric. Kia promite a autonomie teoretică de 210 km la o încărcare completă, dar noi avem la dispoziție sub 80 km, conform computerului de bord.
Nu doar că bateriile Li-Ion nu sunt eficiente în condiții de ger, dar sistemul de încălzire al mașinii și echipamentele auxiliare pun un stres mare pe bateria de 27 kWh. Am renunțat la încălzirea în scaune (toate scaunele sunt încălzite, inclusiv cele din spate) și la cea a volanului, dar nu și la încălzirea habitaclului. Kia s-a gândit la economisirea bateriei, astfel că sistemul de climatizare poate fi reglat să ofere căldură doar pe partea șoferului. Chiar și așa, sistemul de climatizare consumă peste 2,0 kWh, la fel de mult ca motorul electric la o rulare cu viteza constantă de 50 km/h.
Kia Soul EV: Cum se conduce?
În trafic, Soul EV este mai bun decât ne așteptam. Trenul de rulare este surprinzător de confortabil, iar sistemul de propulsie electrică este la fel de competent ca orice sistem de propulsie convențional. Sprinturile sunt viguroase, reprizele sunt rapide, din punct de vedere dinamic nu avem ce reproșa acestei Kia. Poate doar viteza maximă de 145 km/h, care nu este chiar o problemă. Asta pentru că la viteze de autostradă, consumul este atât de mare (deh, Kia Soul nu are o formă chiar aerodinamică…), încât se pune problema dacă vei ajunge vreodată la ieșirea de pe autostradă. Iar acolo e greu de crezut că vei găsi o stație de încărcare. Călătoriile mai lungi trebuie planificate atent, de mare ajutor fiind sistemul de navigație al mașinii, care indică grafic zona care poate fi atinsă în funcție de nivelul de încărcare al bateriei.
Apropo de încărcare, Kia spune că sunt necesare cinci ore pentru o încărcare completă la priza obișnuită de perete. Cu o stație de încărcare capabilă să livreze o putere de 100 kW, bateria se încarcă până la 80% din capacitate în 25 de minute. Acceptabil. Producătorul afișează un consum mediu de 14,7 kWh/100 km, dar din istoricul de consum al computerului de bord, cel puțin în condiții geroase, cifra corectă este în jur de 22 kWh/100 km. La prețurile actuale ale energiei electrice, asta ar însemna 11 lei/100 km (echivalentul a doi litri de benzină) sau chiar mai puțin de jumătate dacă se încarcă bateriile noaptea (în cazul existenței unui plan tarifar diferențiat noapte-zi). Impresionant, dar nu suficient pentru a amortiza prețul destul de piperat al lui Soul EV în raport cu cel al unui model compact convențional (cu 20.000 de euro poți cumpăra foooarte multă benzină).
Putem spune, așadar, că producătorii și-au făcut bine temele. E acum rândul legislației să fie adaptată și al guvernelor să stimuleze cumpărarea de automobile electrice. Pentru că orașele au mare nevoie de ele, pentru reducerea poluării.
Kia Soul EV: Ce ne place și ce nu ne place
Chiar dacă exteriorul strigă puternic „sunt un model electric, Kia Soul EV se conduce ca orice alt automobil convențional. Am apreciat silențiozitatea și confortul, dar în condiții de ger, autonomia poate ajunge și la jumătate din cea promisă.
Verdict
Kia Soul EV este o surpriză plăcută din partea coreenilor, oferind caracteristici de funcționare asemănătoare cu cele ale unei mașini convenționale. Dar autonomia în sezonul rece este departe de cea promisă, iar prețul de achiziție poate fi o barieră serioasă în calea succesului.