Motorul 1.4 TDI nu este o noutate în gama Skoda, fiind folosit și de generațiile precedente ale Fabiei, însă sub acest acronim se găsește acum o unitate revizuită intensiv. Iată concluziile primului test în România.
Skoda a fost întotdeauna apreciată pentru raportul preț/calitate excelent, iar acest atu stă în picioare și în cazul noii Fabia, lansată anul trecut. Într-o tentativă de a face uitată imaginea sobră a generației precedente, Skoda a desenat o mașină cu proporții mai dinamice. Noua Fabia este cu 8 mm mai scurtă, însă mult mai lată (cu 80 mm, mai exact), iar linia plafonului este mai joasă cu 31 mm. Ampatamentul a crescut cu 5 mm, aducând beneficii ce țin de dinamică.
Interiorul este modern și bine finisat, însă unele materiale se simt dure și aspre la atingere. Consola centrală este organizată în jurul unui touchscreen de 6,5 inchi, parte a sistemului de infotainment. Acesta oferă o conectivitate complexă, care permite afișarea informațiilor de pe un smartphone direct pe ecranul mașinii. Denumit MirrorLink, acest sistem este compatibil cu telefoanele bazate pe platforma Android sau iOS. Pe lângă banala navigație, șoferul are la dispoziție aplicații care favorizează un condus economic sau care memorează rute ce pot fi analizate ulterior acasă, pe un PC. Deși mai are câteva scăpări, sistemul MirrorLink este unul dintre cele mai bune din clasă, făcând viața la volan nu doar mai simplă, dar și mai distractivă.
Viața la bord este plăcută, mai ales că noua Fabia duce mai departe filosofia Simply Clever a mărcii prin câteva soluții simple, dar ingenioase. Pe lateralele scaunelor din față se găsesc buzunare, în spațiile de depozitare de pe portiere pot fi montate mini-coșuri de gunoi, iar locul pentru pahare poate fi transformat în suport pentru smartphone. Și pentru că tot am adus vorba de soluții ingenioase, probabil că extrem de apreciată va fi racleta de gheață poziționată pe capacul bușonului de alimentare.
Portbagajul de 330 de litri este încăpător pentru clasa mică, iar rabatarea banchetei poate genera un volum util de până la 1150 de litri. Și pe scaunele din față se stă bine, însă cei doi ocupanți sunt atât de apropiați, încât nu ar fi exclus ca șoferul să ajungă cu mâna pe piciorul pasagerului în timp ce încearcă să schimbe vitezele. Cu un pic de înțelegere, se rezolvă.
Date tehnice:
Motor: L3, cilindree 1422 cmc • Putere maximă 90 CP/3000 rpm • Cuplu maxim 230 Nm/1750 • Transmisie: față, cutie manuală cu 5 trepte • Dimensiuni: L/l/h 3992/1732/1467 mm • Ampatament 2470 mm • Portbagaj 330-1150 litri • Performanțe: 0-100 km/h 11,1 sec • Viteza maximă 182 km/h • Consum mediu 3,4 l/100 km, • Emisii CO2 88 g/km • Preț (euro cu TVA): 17.508.
După ce în numărul 23 am scris primele impresii despre motorizarea pe benzină 1.2 TSI, acum am testat versiunea diesel 1.4 TDI de 90 CP. Deși acronimul este moștenit de la primele două generații, propulsorul este unul nou, ce lasă în urmă criticile legate de rafinamentul deficitar al predecesorului. Într-adevăr, vibrațiile sunt surprinzător de reduse pentru un motor diesel în trei cilindri, iar injecția common-rail îi conferă o funcționare rotundă și un nivel redus de zgomot. Dincolo de 1700 rpm, acesta oferă reprize bune, în ciuda transmisiei cu cinci rapoarte, etajată lung. Aceasta din urmă a fost proiectată astfel pentru a reduce consumul, versiunea testată fiind cea mai frugală din gamă, cu o medie de 3,4 l/100 km. Reversul medaliei este o agilitate diminuată comparativ cu versiunea 1.2 TSI de aceeași putere, drept urmare cei care intenționează să ruleze preponderent în oraș vor fi mai fericiți cu motorul pe benzină. Însă nici diferența de consum nu trebuie trecută cu vederea.
Verdict:
Noua Skoda Fabia rămâne o reușită și în versiunea diesel, însă etajarea lungă a transmisiei îi penalizează agilitatea, făcând-o mai potrivită pentru rularea extraurbană. Indiferent de scenariu, acest propulsor obține cel mai mic consum din gamă și impresionează plăcut prin funcționarea rafinată.