Privind lucrurile din perspectivă strict geografică, noul Nissan Pulsar și Mazda3 ar trebui să vorbească aceeași limbă. Paradoxal, dacă aceștia chiar ar grăi, niciunul nu ar înțelege nimic din ce spune celălalt – atât sunt de diferite.
Tehnologia japoneză a fost văzută mereu ca una dintre cele mai evoluate din lume și un etalon global al calității. Și cu toate astea, mașinile japoneze nu au convins de fiecare dată. De fapt, bestseller-urile nipone sunt adevărate excepții, în special pe piața europeană, ai cărei consumatori mai conservatori nu s-au lăsat convinși de abordarea diferită a japonezilor. Totuși, Nissan a intuit bine evoluția pieței încă din 2007, reușind să atragă mulți clienţi din segmentele tradiționale către SUV-ul Qashqai. Iar acum revine cu un hatchback tocmai în clasa compactă. Denumit Pulsar, acesta are planuri mărețe, intenționând să bată concurența europeană pe teren propriu. Însă, înainte de asta trebuie să se facă remarcat între japoneze, iar Mazda3 este un rival greu de învins, mai ales că știe să exploateze latura emoțională a clienților ca nimeni altul. Nici că puteau fi mai diferite cele două.
Ce oferă
Nissan nu a încercat să reinventeze roata cu noul Pulsar, ci a proiectat o mașină confortabilă și foarte spațioasă, pe care a dotat-o cu cele mai noi tehnologii de asistare conducerii. Trasând o siluetă cu plafon înalt și suprafețe vitrate generoase și împingând roțile cât mai mult către extremitățile caroseriei, constructorul nipon a înghesuit practic un interior de clasă medie într-un hatchback compact. Scaune late, mult spațiu la umeri și la cap, dar mai ales un loc generos pentru genunchii pasagerilor din spate, indiferent de reglajele scaunelor din față – acestea sunt doar o parte dintre atuurile lui Pulsar. Poziția la volan înaltă oferă o vizibilitate excelentă, completată și de o pleiadă de sisteme de siguranță activă reunite sub numele Nissan Safety Shield, care monitorizează unghiul mort, păstrarea benzii de circulație și chiar un impact iminent cu un obstacol aflat în traiectoria mașinii. Nissan a investit mult în confortul celui de la volan, iar asta se vede.
În schimb, Mazda a urmărit un altfel de satisfacție atunci când a proiectat cea de-a treia generație a lui 3. De la seducătoarea punere în operă a limbajului de design KODO, cu proporții dinamice și incitante și până la interiorul mai „strâns’ pe șofer, care stă jos la volan și simte mașina ca o mănuşă, acest hatchback japonez încearcă să cucerească mai mult emoțional decât practic și rațional. Mai lungă, mai lată și cu un ampatament identic cu al Pulsarului, Mazda3 oferă un interior mai puțin spațios decât acesta, în special în spate, unde linia coborâtă a plafonului penalizează spațiul la cap, iar locul pentru picioarele este considerabil mai redus. Volumul portbagajului măsoară 364 de litri, fiind cu 20 de litri mai mic decât cel oferit de Pulsar, însă rabatarea banchetei creează o suprafață plată, spre deosebire de Nissan, unde podeaua adâncă duce la formarea unui prag înalt la banchetă.
Ambele modele compacte sunt foarte bine echipate în ceea ce privesc sistemele de siguranță activă. Nissan se laudă cu Safety Shield, un sistem despre care am mai vorbit pe larg și în trecut, iar Mazda dispune de Proactive Safety – ambele făcând practic același lucru.
Diferențele de caracter ale mașinilor, vizibil atât prin designul exterior cât și prin proporțiile caroseriei se transmite clar și la interior. Pulsar are o planșă de bord mai anostă, iar materialele folosite nu sunt peste tot de cea mai bună calitate. Există desigur un sistem de infotainment cu conectivitatea multimedia extinsă și cu o interfață grafică intuitivă, însă ecranul cu comandă tactilă are o diagonală cam mică pentru un model lansat în 2014, de 5,8 inchi. Mazda stă ma bine la acest capitol, având un display de 7 inchi poziționat în partea superioară a consolei centrale, iar sistemul de infotainment în sine poate fi controlat atât prin atingerea ecranului cât și prin controlerul de pe tunelul median. Ergonomia generală a comenzilor este mai bună în 3, care alături de poziția joasă la volan prefigurează o mașină în care șoferul este cel mai fericit ocupant.
Cum se conduc
Abordările de design și organizarea interioarelor celor două modele nipone nu reușesc să transmită pe deplin cât de diferite sunt de fapt prin modul în care se conduc. Așezat într-o poziție mai înaltă decât a majorității compactelor, șoferul din Pulsar are un câmp vizual larg, extrem de util la manevrele în oraș. Însă din această postură nu va simți niciodată nevoie să împingă mașina către limitele aderenței. Și, până la urmă, cine ar dori să bruscheze un hatch de clasă compactă cu motor de 1,2 litri?
Deși eficiența energetică este un numitor comun în jurul căruia sunt dezvoltate toate noile motorizări, Nissan și Mazda au abordări întru totul diferite în cazul celor două modele compacte. Pulsar ascunde sub capotă unitatea 1.2 DIG-T, care dezvoltă 115 CP mulțumită supraalimentării. Până aici, nimic ieșit din comun, suntem într-o eră a downsizingului. În schimb, 3 are un motor de 2,0 litri aspirat, căruia îi place să urce rapid în turație și să rămână acolo, dezvoltând 120 CP. Poate că puterile par similare, însă modul în care sunt eliberate și determină comportamente cu totul diferite.
Nissanul trage de jos, iar acest propulsor ar avea mai multă viață dacă nu ar fi cuplat la o cutie de viteze manuală cu șase trepte etajată cam lung. Astfel, accelerația de la 0 la 100 km/h durează 10,7 secunde, Pulsar fiind cu două secunde mai lent decât această Mazda. Nici trenul de rulare nu pariază pe sportivitate, având un reglaj moale, orientat către confort, care lasă mașina să se încline la schimbările de direcție.
În ciuda faptului că dispune de aspirație naturală, Mazda3 trage de asemenea de la orice turație, fiind avantajată de cilindreea generoasă și de transmisia etajată scurt. Răspunsul la accelerație este foarte bun, iar urcarea motorului în ture este însoțită de un sunet plăcut, metalic, acompaniat cu note de evacuare. Direcția scurtă, precisă și cu feeling bogat încurajează adoptarea unui stil de condus mai dinamic, susținut și de trenul de rulare ferm, care ține ruliul la cote minime și oferă maximum de aderență la limită. Mazda3 este surprinzător de previzibilă la limită, subvirarea făcându-și simțită prezența treptat și fiind astfel foarte ușor de corectat.
Pe de altă parte, latura sportivă a Mazdei nu avea cum să nu facă rabat de la confort. 3 este printre cele mai ferme modele din segment, fără a fi însă exagerat de dură, precum o mașină sport pentru piloții cu licență. Iar la polul opus se află Pulsarul, care înghite nepăsător toate denivelările, purtându-și ocupanții cu o maturitate demnă de o clasă superioară. Spațiul generos, motorul mai silențios și transmisia lungă, antifonarea mai bună – totul are un sens acum…
Cât costă
Surprizele nu încetează să apară nici la acest capitol. Paradoxal, deși sunt atât de diferite, cele două japoneze au prețuri aproape identice pentru versiunile comparate, iar nivelele de echipare includ același nivel de dotări. și chiar dacă Nissanul s-ar putea lăuda în fața Mazdei cu tapițeria din piele și farurile LED are versiunii Tekna, Mazda3 poate oricând să compenseze lipsurile și să reducă din aport amintind de head-up display sau de sistemul audio Bose ale echipării Revolution, însă impresia generală rămâne foarte bună pentru ambele modele. și chiar dacă impozitul aferent motorului de 2,0 litri îi va speria pe unii potențiali cumpărători, trebuie spus totuși că Mazda3 a avut în test un consum mai mic decât Pulsar, aducând și alte avantaje pe termen lung. Singura condiție e să nu gândești din postura de pasager – caz în care Mazda devine brusc neinteresantă iar Nissanul te ademenește cu interiorul său spațios și foarte confortabil.
Verdict:
Când japonezii se apucă de ceva, își caută mai întâi o idee centrală pe care să o dezvolte. În cazul lui Mazda s-a mizat pe dinamism și plăcerea de a conduce, în timp ce Nissan a vrut clar o mașină cât mai spațioasă, confortabilă și bine echipată. Din păcate pentru Mazda, de obicei cea de-a doua ideologie este cea care vinde…
[table id=527 /]