În ultimele luni, prețul carburanților de la pompă a fost majorat constant, însă autoritățile nu pot explica această scumpire. Acciza și celelalte taxe nu au crescut, iar prețul țițeiului a scăzut, însă benzina de la pompă se vinde mai scump.
Conform specialiștilor, motivul principal stă în decizia companiilor petroliere de a majora prețurile pentru a beneficia de pe urma unei cereri tot mai mari.
În prezent, un litru de benzină costă, în medie, cu 37 de bani mai mult decât în luna aprilie a acestui an.
„Este evident că se foloseşte sezonul concediilor, când cererea pe piaţă este mai mare şi se profită de această cerere mai mare pentru a se practica preţuri superioare. Evident că cine deţine poziţie dominantă pe piaţă poate să impună preţurile’, spune Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri.
Momentan, România practică cel mai mare preț pe litru comparativ cu țările vecine (1.29 euro). Spre exemplu, în Bulgaria media este de 1,17 euro, în Cehia prețul este de 1,2 euro, iar maghiarii plătesc pentru un litru de benzină 1,23 de euro. Singurele state care au un preț mai ridicat sunt Slovacia și Slovenia.
„Scăderea preţului petrolului a fost în mare parte compensată de o depreciere a leului în faţa dolarului american. În ultima perioadă vedem că Brentul, din zona de 50 de dolari pe baril, a crescut spre 65. Leul a fost la rândul său un pic mai puternic faţă de dolarul american. Având în vedere un anumit decalaj de o lună a transpunerii în preţ, ar trebui ca în perioada următoare să vedem o ieftinire. În momentul în care vedem această ieftinire, concluzionăm că sunt transpuse fluctuaţiile pieţei. Dacă nu o vedem, atunci putem să avem anumite întrebări’, spune Claudiu Cazacu, specialist în tranzacţionarea petrolului.
Sursa | Digi24