După ce a testat rețeta cu CLS Shooting Brake, Mercedes-Benz ne arată cum se poate îmbina eleganța cu spiritul practic în segmentul compact. Am fost la Frankfurt pentru a testa CLA Shooting Brake.
Evoluția conceptului de coupé în epoca modernă a fost cel puțin curioasă pentru cei mai puriști dintre noi. Practic, Mercedes-Benz a inventat conceptul de coupé cu patru portiere în momentul în care a prezentat primul CLS. Apoi, tot Mercedes-Benz ne-a arătat cum se poate transpune acest concept într-o altă idee nouă și am văzut CLS Shooting Brake, un break coupé extrem de stilat. După aceea, am văzut transpunerea primei idei ca parte a ofensivei în segmentul compact, în momentul lansării lui CLA, iar asta ne-a dus, inevitabil, la subiectul acestui articol: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, model care, evident, nu are nicio concurență directă în momentul actual.
Încă din momentul apariției lui CLA ne-am declarat impresionați de liniile sofisticate și silueta care te face să nu te poți opune sentimentului de a întoarce capul după această mașină superbă, dar bineînțeles că existau și probleme. Nu multe, dar pasagerii din spate trebuiau să depună ceva efort pentru acces, iar locul pentru cap era limitat pentru cei mai înalți. Soluția? Evident: CLA Shooting Brake. Adică reiterarea ideii de break sofisticat, cu siluetă de coupé, practic, dar la fel de spectaculos. Funcționează? Dacă privim partea practică, am spune, în mod evident, că da. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake permite un acces mai facil în spate, spațiu mai generos pentru pasageri la nivelul genunchilor, dar cel mai important, câțiva centimetri în plus la nivelul capului, unde silueta nu mai coboară imediat, ci o face undeva mai spre spate. Este la fel de incitant la nivelul designului? Aici, afirmația este subiectivă, dar în mod cert versiunea Shooting Brake a lui CLA are un cuvânt important de spus și reflectă foarte bine ideea de mașină cu suflet, care poate să răpească orice privire.
Sub caroseria cu linii foarte fluente, CLA Shooting Brake utilizează aceeași mecanică precum versiunea CLA. Platforma este cea denumită MFA, cu tracțiune față, iar motorizările sunt în număr de șase, două diesel și patru pe benzină. Dieselurile sunt reprezentate de CLA 200 CDI și de CLA 220 CDI cu 136 CP, respectiv 177 CP. În cadrul testului am mers cu cea de-a doua versiune, care impresionează plăcut prin valorile de cuplu de la turații medii, dar fără să exceleze dinamic și nici la capitolul rafinament. Mult mai potrivit pentru natura lui CLA Shooting Brake este propulsorul turbo de 2,0 litri, care dezvoltă 211 CP. Acesta este disponibil atât cu tracțiune față, cât și cu sistemul 4MATIC, de tracțiune integrală. Sunetul motorului este plăcut, accelerațiile sunt rapide, iar funcționarea este una rafinată.
Versiunea de top, CLA 45 AMG, oferă în dotarea standard o cutie cu dublu ambreiaj cu 7 trepte, tracțiune integrală și are sub capotă tot un motor turbo de 2,0 litri, cu o putere de 360 CP. Performanțele sunt impresionante, accelerația 0-100 km/h fiind realizată în doar 4,7 secunde. Orice apăsare a pedalei de accelerație se transformă în reacții brutale și pocnete groase ale evacuării. Dinamic, mașina este un deliciu, cu un nivel ridicat de tracțiune și un control precis la limită, dar impresia puternică este lăsată de propulsor și de evacuarea care tună neîncetat, la fiecare accelerație.
Verdict:
Mercedes-Benz ne arată cum formele elegante și stilul sofisticat pot merge mână în mână cu latura practică. Shooting Brake este un concept de coupé break foarte bine pus în practică, iar CLA e acum nu doar un model ce impresionează prin design și dinamică, ci și unul foarte practic.