Pentru i10, Hyundai oferă un model echipat cu sistem GPL din fabrică . Am parcurs 1.000 km cu Hyundai i10 Duo S GPL pentru a vedea avantajele acestei versiuni, din perspectiva celor care achiziționează flote.
Micul Hyundai i10 este un model foarte apreciat de noi, în special datorită faptului că Hyundai a crescut mult calitatea pentru acest segment. Față de generația anterioară, coreenii au adus materiale mai bune calitativ, mai plăcute vizual, un confort de apreciat al trenului de rulare, dar și o insonorizare excelentă pentru această clasă. În plus, i10 este spațios la interior și oferă pe lista de echipamente opțiuni precum volan încălzit sau climatizare automată, până nu demult considerate tabu pentru segmentul de mașini mini.
Însă, pentru acest test am acordat atenție unei versiuni proaspăt apărute în ofertă, și anume Hyundai i10 1.0 DUO S GPL. Aceasta vine echipată cu un sistem GPL, integrat de cei de la Hyundai în cel mai mic detaliu încă din faza de producție. Astfel, micul Hyundai i10 are două indicatoare pentru carburant în zona instrumentelor de bord, dedicate pentru benzină și pentru GPL, are un buton integrat în consolă în partea din stânga și bușonul de alimentare pentru GPL plasat elegant, imediat lângă cel pentru benzină. Rezervorul de GPL, cu o capacitate de 27 de litri, este perfect mulat pe locul care normal acomodează roata de rezervă, astfel încât nu răpește absolut deloc din spațiul pentru bagaje. Mai puțin practic este faptul că pentru a alimenta cu GPL trebuie montat un adaptor la bușonul dedicat, care trebuie păstrat mereu la îndemână în mașină.
Propulsorul de sub capota lui Hyundai i10 GPL are o cilindree de 1,0 litru, trei cilindri și dezvoltă o putere de 69 CP atunci când este alimentat cu benzină și 67 CP atunci când se optează pentru GPL. În rest, toate celelalte diferențe ce țin de performanțe sunt minore, iar asta se vede foarte bine și în practică. Indiferent ce combustibil alegi pentru a rula, i10 se conduce la fel. Motorul este extrem de silențios și aproape lipsit de vibrații, încât la ralanti ai impresia că este oprit. Cutia de viteze este etajată mai lung pentru a favoriza consumul, iar levierul are o direcționare precisă, ce nu necesită efort.
Pentru a scoate în evidență avantajele modelului cu GPL față de versiunea normală pe benzină am rulat 1.000 km în oraș și am comparat consumul. Calculul hârtiei este simplu. Comparat direct cu versiunea 1.0 de 66 CP, care costă cu 620 de euro mai puțin, i10 GPL are un consum mediu urban mai mare cu 2,3 l/100 km (6,0 l/100 km față de 8,3 l/100 km), în condițiile în care se circulă cu GPL. Asta se traduce printr-o diferență de circa 260 de euro pentru fiecare 10.000 de km rulați. În condițiile unui rulaj de 100.000 km, ușor de realizat în circa trei ani sau chiar mai repede de o mașină utilizată pentru distribuție, avantajele financiare aduse de versiunea cu GPL sunt de 2.600 de euro. Pentru că dezavantajele aproape că nu există, mașina fiind la fel de practică, de spațioasă sau de confortabilă, decizia de a opta pentru GPL pare logică.
Verdict
Hyundai a gândit foarte pragmatic și a creat o versiune la care a integrat din fabrică un sistem de alimentare cu GPL pentru i10. Deși consumă mai mult, versiunea cu GPL este clar mai eficientă din punct de vedere al costurilor, fără să prezinte dezavantaje în materie de utilitate cotidiană.