Modelele mini revin in actualitate. Criza petrolului este principalul motiv pentru care lumea se orienteaza spre masini mai mici. Dar sunt oare aceste masini, solutia ideala pentru sustinerea mobilitatii in viitor?
In testul nostru se infrunta cinci modele mini dintre care Suzuki Splash si Hyundai i10 sunt modele foarte noi, fiind lansate anul acesta. Chevrolet Spark a fost mult timp cel mai bine vandut mini in Romania, Peugeot 107 este cel mai de succes dintre cei trei frati de cruce cu care se inrudeste (Citroën C1 si Toyota Aygo), iar Fiat Panda este referinta in materie si masina marii reveniri a lui Fiat. Suzuki Splash este un altfel de mini. Model paralel cu Opel Agila, Splash forteaza limitele clasei sale, fiind sensibil mai lung si mai lat decat media categoriei, avand o alura de minimonovolum atat prin proportiile caroseriei, cat si prin layoutul plansei de bord, cu schimbatorul in consola, solutie imbratisata si de Hyundai si Fiat. Valorile de gabarit exterior se regasesc si in interior, Splash avand cea mai mare latime si inaltime interioara, oferta de spatiu fiind cea mai generoasa din clasa mini.
Bancheta din spate este insa putin cam plata, simtind nevoia unei profilari mai accentuate. Suzuki primeste cea mai buna nota si pentru modularitate. Prin rabatarea banchetei spate fractionabile 1/3-2/3, sezutul culiseaza automat inainte, si suprafata rezultata este complet plana. Si portbagajul este cel mai mare din clasa, la egalitate cu cel al lui Hyundai. In plus, Suzuki are un compartiment util sub planseul portbagajului, practic si in care pot fi depozitate, la nevoie, si obiecte nu foarte curate sau care nu se doresc a fi la vedere. Scaunele fata sunt mari, mai mari decat media clasei, si ofera o sustinere mult mai buna decat cea oferita in trecut de Ignis.
Pozitia la condus este destul de inalta, tipica unui minivan. Ergonomia este bine studiata, cu toate comenzile in campul vederii, singurul repros fiind amplasarea turometrului deasupra plansei de bord, destul de departe de vitezometru. Si in ceea ce priveste calitatea fabricatiei Suzuki se prezinta foarte bine, asamblarea fiind fara repros. Plasticul tare in doua culori arata bine, chiar daca nu este foarte calitativ, dar in acest segment de pret nu se ofera ceva mai bun. Criticam insa vizibilitatea spre spate, obturata de montantii spate relativ grosi intr-un segment in care concurenta Panda, i10 si Spark se prezinta mai bine la acest capitol.
Ecartamentul mai lat si jantele mai mari au un efect benefic si in ceea ce priveste comportamentul rutier. Cand conduci, nu te simti ca intr-un model mini, senzatia fiind aceea dintr-un model de clasa imediat superioara. Tinuta de drum este sigura si neutra, iar directia este precisa, chiar daca nu foarte incisiva.
Suspensia tare asigura un ruliu redus in viraje, iar confortul la rulare este bun, dar la trecerea peste denivelari amortizarea este cam dura. Motorul cu trei cilindri de 1 litru este de provenienta Opel. Globalizarea a decis in acest caz, desi vechiul motor Suzuki cu patru cilindri de 1 litru era net mai vioi.
Actualul trei cilindri nu are un cuplu foarte potent si trage relativ mai greu in sarcina, dar in materie de performante (acceleratii si reprize) se situeaza undeva la mijloc intre concurenta din acest test. Reprizele destul de bune sunt favorizate de cutia bine etajata, mai ales treptele a patra si a cincea, care nu sunt foarte lungi. In ciuda constructiei cu patru supape pe cilindru, consumul nu este prea redus, motorul functionand destul de mult aproape de sarcina maxima din cauza cuplului destul de mic, cel mai mic din acest test. Insa doar Peugeot consuma mai putin si niciun model nu este un exemplu de frugalitate. Suzuki are insa cea mai mare autonomie din test, avand rezervorul cel mai mare. Cu garantie de trei ani sau 100.000 km, Suzuki sta foarte bine la acest capitol, doar Hyundai oferind o garantie mai mare.
Fiat Panda este seniorul acestui test, fiind lansat in 2003. Insa modelul italian continua sa fie din multe puncte de vedere o referinta in domeniu. La viteze peste 100 km/h, este cel mai silentios model din test, iar motorul sau clasic de 1,2 litri cu doar doua supape pe cilindru si fara distributie variabila este cel mai performant din test. Are cel mai mare cuplu din test, de departe cele mai bune reprize si este cel mai placut in utilizare. Nu este un exemplu de consum redus, dar Hyundai si Chevrolet consuma mai mult decat motorul Fiat.
Cutia de viteze este excelent etajata, usor de manevrat si pozitionata foarte la mana, in consola. Directia este destul de precisa si, in plus, dispune de modul City, care reduce sensibil forta in volan la manevrele de parcare. Panda este foarte manevrabil si placut de condus in oras. De asemenea, confortul la rulare este cel mai bun din segment, suspensia elastica conferind o trecere eleganta peste denivelari. Reversul este un ruliu mai mare in viraje, insa la limita, in ciuda faptului ca masina se ridica pe trei roti, este foarte previzibila si reactia subviratoare normala este usor de controlat. Si la ergonomie si la calitate de fabricatie, modelul italian este un exemplu, in ciuda trecerii anilor. Arhitectura cu trei geamuri laterale s-a dovedit o solutie ideala pentru vizibilitate, care este foarte buna atat in lateral, cat si spre spate. De criticat sunt doar oglinzile prea inguste.
Spre deosebire de Splash, Panda este un mini veritabil, inscriindu-se in limita clasei cu cei 3,54 metri lungime. Volumul portbagajului este doar putin mai mic ca al lui Hyundai si Suzuki, insa are o deschidere foarte mare, iar locul in spate este foarte generos la cap, dar mai ingust la genunchi. Din pacate, la echiparea Dynamic, bancheta spate nu este fractionabila. Punctele slabe ale lui Panda sunt scaunele fata destul de inguste si latimea interioara relativ mica. Exista unele lacune si la echipare, fiind singurul model la care airbagul pasager este optional, iar radio CD-ul nu este integrat in arhitectura plansei de bord la echiparea mentionata. Garantia de 3 ani sau 100.000 km este insa un atu, plus faptul ca Panda este cel mai ieftin model de intretinut dintre toate modelele participante la test.
Versiunile pe benzina ale modelelor mini sunt mai ieftine, dar consuma relativ mult
Hyundai i10 are meritul ca a reusit sa faca uitat Atos, un model neimportat in Romania, dar care nu a fost prea reusit. i10 are cateva atuuri importante. Desi este un veritabil mini, avand gabaritul lui Panda, ofera un interior aproape la fel de mare ca al lui Splash, care este sensibil mai lung. Are cel mai mare portbagaj din test, acesta fiind practic datorita formei mai alungite. Bancheta spate este fractionabila 1/3-2/3, dar pentru rabaterea spatarului, trebuie scos sezutul. Spatarul spate este cel mai bine profilat din test si, impreuna cu un unghi optim intre bancheta si spatar, i10 ofera cea mai confortabila sedere in spate. Prezentarea interioara nu da deloc impresia unui model low cost, iar ergonomia este ireprosabila.
De asemenea, vizibilitatea spre spate este excelenta, iar oglinzile exterioare au o suprafata mare. Pozitia la condus este ideala, iar scaunele sunt bine configurate si au un sezut suficient de lung. Motorul de 1,1 litri cu patru cilindri are o arhitectura originala, cu trei supape pe cilindru, dar nu se remarca prin performante deosebite. Acceleratiile sunt destul de slabe, in timp ce reprizele sunt acceptabile. Consumul masurat este destul de mare pentru un model de asemenea cilindree. Hyundai i10 are insa cele mai bune frane, iar sarcina utila este cea mai mare dintre toate modelele din test.
Tinuta de drum este sigura, dar modelul coreean subvireaza mai repede ca Peugeot sau Suzuki, si tractiunea este perfectibila, datorita pneurilor Kumho Solus, foarte slabe. Cu cele mai bune conditii de garantie din test, cu costuri de intretinere mici apropiate de ale lui Panda si cu cel mai bun raport echipare/pret, Hyundai i10 este o oferta greu de batut in acest moment.
Peugeot 107 are o filozofie aparte de restul modelelor cu care se intrece in acest test. El nu este practic un mini de familie, pentru ca locul in spate si volumul portbagajului sunt, de departe, cele mai mici din test. In schimb, in fata, spatiul este foarte generos, 107 fiind ideal pentru doua persoane. Un alt dezavantaj al lui 107 este senzatia de low cost pe care o ai cand urci la volan, din cauza interiorului.
Turometrul este optional, soferul nu poate actiona electric decat geamul sau, nu si pe cel al pasagerului dreapta fata, hayonul nu este practic hayon, deschizandu-se doar luneta, care se sprijina intr-un singur amortizor, iar comenzile climatizarii sunt arhaice. Se vede clar proiectul low cost imaginat de Toyota, grupul PSA fiind raspunzator doar de productie, la uzina comuna din Cehia.
Sistemul ABS este standard in clasa mini, dar ESP-ul nu se ofera sau e cel mult optional
Pozitia de condus este foarte buna, dar configurarea scaunelor este insuficienta. In schimb, Peugeot 107 ofera cea mai buna tinuta de drum din test si cea mai buna directie. La limita, 107 este neutru si mai putin subvirator decat concurentii sai, conferind o mare incredere celui de la volan. Motorul este cel mai high tech din test. Construit de Toyota, motorul cu 3 cilindri de 1 litru are 4 supape pe cilindru si distributie variabila, lucru ce ii asigura cel mai scazut consum din test.
De asemenea, Peugeot 107 are cele mai rapide acceleratii, dar si aproape cele mai slabe reprize, din cauza etajarii prea lungi a ultimelor doua trepte. Cu cea mai mica perioada de garantie din test, costuri de intretinere relativ mari si un pret de achizitie departe de conceptul low cost, Peugeot 107 nu este afacerea ideala.
Chevrolet Spark este, ca si Panda, un mini veritabil, nedepasind granita celor 3,5 metri. Insa nici interiorul nu este prea mare. Sezutul banchetei spate este destul de inalt, spatiul pentru cap in spate fiind relativ redus, ca si la 107. In plus, sezutul si spatarul in spate sunt prea plate, neoferind o sustinere eficienta.
Volumul portbagajului este ceva mai mare decat la 107, dar marginea de incarcare este destul de sus, deschiderea este mica din cauza formei stopurilor si latimii mici, iar forma portbagajului este ingustata de pasajele rotilor. In fata, scaunele sunt mari, au sustinere buna si se ofera buzunare generoase in usi si sertar sub scaunul pasagerului. Finisarea este corecta, insa unele materiale de pe bord par ca imbatranesc destul de repede. Ergonomia are de suferit din cauza plasarii comenzilor climatizarii prea jos si a butonului mecanic liniar pentru recirculare.
Din punct de vedere dinamic, Spark nu este un exemplu de agilitate. Este puternic subvirator la limita, tractiunea suferind din cauza acelorasi pneuri Kumho Solus, foarte slabe. Directia este imprecisa si nu are stabilitate in jurul punctului mort. Motorul de 1 litru cu patru cilindri consuma destul de mult, are acceleratii bune, dar reprizele dureaza prea mult, din cauza treptelor a patra si a cincea, excesiv de lungi. Perioada de garantie este la nivelul lui Panda si Suzuki, dar costurile de intretinere sunt destul de mari.
Victoria finala revine lui Splash, un mini modern cu spatiu interior si portbagaj extrem de generoase, tinuta de drum sigura si neutra, cutie de viteze excelent etajata, calitate de fabricatie si ergonomie la cel mai inalt nivel. Urmeaza Panda, care ramane o referinta cel putin in materie de motor, cutie de viteze, nivel de zgomot, ergonomie si costuri de intretinere, si Hyundai i10 care exceleaza prin oferta de spatiu interior, prezentare interioara, ergonomie si oferta financiara, cu tot ce decurge de aici (garantie, costuri de intretinere, pret de achizitie). Peugeot 107 are de partea sa cea mai buna tinuta de drum, directie si un motor high tech care este cel mai economic din test. Impresia de low cost este prea evidenta, iar locul in spate si portbagajul – prea mici.
Spark se claseaza ultimul, reminiscentele lui Daewoo nefiind inca inlaturate, mai ales in ceea ce priveste tinuta de drum, directia si ergonomia. Un regret ramane insa in cazul tuturor modelelor: consumul, chiar si al celui mai economic model, este destul de mare, modelele mini nefiind si un exemplu de consum foarte redus. Acolo unde exista – Suzuki, Peugeot, Hyundai, Fiat – variantele diesel sunt sensibil mai scumpe.