Porsche Cayman materializeaza viziunea marcii asupra sportivelor „light-weight“ cu motor central. In urma recentului facelift, Cayman isi sustine in maniera foarte categorica pretentiile de natura supersport. Retineti ca varful ofertei, modelul Cayman S, a lasat in urma cateva praguri deloc simbolice. De exemplu: puterea a trecut dincolo de 300 CP, in timp ce durata acceleratiei de la 0 la 100 km/h a coborat sub 5 sec. (cu Launch Control).
Cele mai importante inovatii tehnice aplicate la noua generatie 911 se regasesc acum si la Cayman S. Doua dintre acestea sunt sistemul de injectie directa de benzina DFI si cutia de viteze cu ambreiaj dublu PDK.
Pragul de 300 CP a fost lasat in urma
Ceea ce Cayman S insista sa comunice pilotului sau tine de raspunsul cu acuratete maxima la comenzi. De asa ceva ai cea mai mare nevoie atunci cand viteza ridicata reduce timpul pe care il ai la dispozitie pentru a braca, a schimba vitezele sau a frana. Servoasistarile nu reduc la minimum forta fizica presupusa de rotirea volanului sau apasarea pedalei de frana, asa ca, inca de la primii kilometri parcursi, masina iti sugereaza ca e nevoie de gesturi hotarate atunci cand treci la conducerea sportiva.
Cayman S se dovedeste uimitor de fin si spontan in conducere rapida. Pana la viteze de ordinul a 180 km/h masina iti transmite aceeasi incredere pe care majoritatea automobilelor ti-o ofera pe la 100-120 km/h. Numai ambianta acustica, dominata de intensitatea ridicata a sunetului motorului, atrage atentia ca plajele obisnuite de viteza cu care se merge pe drumurile publice au fost depasite. Mentionam ca Porsche Cayman S este capabil sa atinga 200 km/h fara nici cel mai vag semn de efort.
Abordarea virajelor va reaminti celui de la volan de ce configuratia constructiva cu motor amplasat central este preferata in cazul celor mai performante automobile (inclusiv in domeniul de elita al Formulei 1). Cayman parcurge neutru curbele, fara a lasa sa se simta tendinte de deriva ale puntii din fata sau ale celei din spate.
La limita, atacarea agresiva a virajelor nu va fi insotita nici de cel mai fin semn de subvirare; in schimb, va fi pusa in evidenta senzatia de „spate greu“, tinzand sa traga spre exteriorul virajului, dar fara ca aderenta sa dea semne critice. Acesta ar fi punctul in care, cei acomodati cu masina, ar putea aplica un plus de „gaz“, pentru a initia un derapaj controlat. Un merit cert revine pneurilor Michelin, dezvoltate special pentru modelele marcii, urmare a solicitarii specialistilor de la Porsche.
Suspensia este dedicata sportivitatii
Suspensia este dedicata sportivitatii, fiind deosebit de ferma. Cei care se gandeau ca vor gasi aici unul dintre acele cazuri de compromis sport/confort adesea propuse in segmentul Gran Turismo rutier, vor constata ca Porsche le ofera sportivitate totala, in materie de confort putand fi notate numai functionarea silentioasa a suspensiei si excelenta filtrare a denivelarilor scurte si frecvente.
Cand functioneaza in mod „sport plus“, suspensia adaptiva PASM (1.348 euro fara TVA) va face sa simtiti in scaun tot ce trece pe sub masina. Mai putem vorbi despre confort si in ceea ce priveste posibilitatile de a-l conduce pe Cayman S.
Datorita sistemului Launch Control (specific modelelor cu PDK (2.567 euro fara TVA) si pachet Sport Chrono Plus (954 euro fara TVA), Cayman S este capabil sa atinga 100 km/h in 4,9 sec. In programul Sport Plus, cutia schimba rapid si exploateaza bine plaja superioara de turatie. Folosind sistemele automate implicate in latura dinamica, conducatorul sportiv-aspirant al lui Cayman S va obtine performante de top. Noile motorizari cu injectie directa de benzina se fac remarcate si prin consumul redus.
Faceliftul seriei Cayman poate fi considerat un examen de maturitate. Acum, integritatea statutului sau de model super-sportiv nu mai poate fi supusa niciunui comentariu.
Porsche nr. 1 avea motor central |
Istoria marcii are ca pilon central seria 911, succesoare a seriei 356. Ambele aveau motorul in spate. Dar primul automobil numit Porsche avea motor central. Exemplarul 356-001, finalizat in iunie 1947, avea un sasiu tubular si o caroserie din aluminiu, plus multe piese de la „broscuta” VW. Motorul de 1,3 l racit cu aer, alimentat cu doua carburatoare, furniza 40 CP. Porsche 356-001 cantarea 585 kg si era capabil sa atinga 140 km/h. |
Facelift si pentru Boxster |
Seria Porsche Boxster a fost, de asemenea, supusa unei modernizari. Ca si la Cayman, schimbarile de design sunt discrete, dar motorizarile beneficiaza de un spor de putere si a fost adoptata cutia de viteze PDK. Versiunea de 2,9 litri dispune de 265 CP (inainte avea 245 CP), iar cea de 3,4 l cu injectie directa DFI dispune de 310 CP (inainte, Bosxter S avea 295 CP). |