Nissan Qashqai este cel mai bine vândut SUV al Europei și îi aduce producătorului japonez profituri substanțiale, dar calitatea este de nivel mediu.
După nume, nu s-ar spune că primul SUV compact al Nissan a fost un bestseller al segmentului său: mulți nu știu cum să-i pronunțe corect numele sau îl scriu greșit. Nissan ar fi putut să-l numească mai degrabă Cashcow – ar fi mai simplu și chiar mai corect. În fiecare an, în jur de 200.000 de europeni cumpără un Nissan Qashqai – o afacere profitabilă pentru producătorul japonez.
Când a fost lansat, în 2007, a corespuns întocmai așteptărilor clienților: poziția înaltă de ședere, dimensiunile compacte, foarte potrivite pentru traficul urban, designul plăcut și prețurile competitive l-au făcut foarte popular în special printre familiști și persoanele în vârstă. În octombrie 2008, Nissan a lansat și o versiune cu șapte locuri – Qashqai+2. Din punct de vedere tehnic, ambele versiuni sunt identice.
Două motoare pe benzină și trei diesel sunt disponibile. Unitatea de bază pe benzină, de 1,6 litri cu 114 CP sau 117 CP, este destul de anemică și mai puțin potrivită pentru parcurgerea distanțelor mari. Motorul de 2,0 litri/141 CP oferă mai multă performanță, dar și consumă în jur de 10 litri. Dieselul 1.5 dCi, cu puteri de 103 CP, 106 CP sau 110 CP, nu a fost foarte popular, fiind preferat de mai puțin de 10% dintre cumpărători. Atenție: filtrul de particule a fost dotare opțională până la faceliftul din martie 2010. Cele mai convingătoare motoare sunt modernul 1.6 dCi de 130 CP, oferit din 2011 și cel 2.0 dCi de 150 CP, disponibil chiar de la lansare. Ambele asigură un cuplu maxim de 320 Nm și un consum mediu între 6 și 8 l/100 km. Acestea, ca și motorul de 2,0 litri pe benzină, au fost singurele care puteau fi comandate cu tracțiune integrală. E normal, aceasta fiind numai pentru cei care au nevoie de un plus de tracțiune pe secțiunile de teren mai dificile. Qashqai era mai puțin dotat și în ceea ce privește capacitatea de tractare: maximum 1400 kg este dezamăgitor de puțin. Norma segmentului este de circa 2,0 tone.
În testul de anduranță de peste 100.000 km al Auto Bild, un Nissan Qashqai 2.0 Tekna nu a reușit să impresioneze, obținând doar calificativul 3+. Mașina de test a fost afectată de probleme comune pentru acest model: rugină de suprafață pe lonjeroane, etriere de frână cu scurgeri și amortizoare zgomotoase pe puntea spate.
Nissan Qashqai: la TÜV, bestsellerul a obținut rezultate medii în toate categoriile de vârstă
Aproape o cincime din toate mașinile Nissan Qashqai de peste șapte ani au fost depistate cu probleme serioase la controalele TÜV. Printre acestea, burdufuri de planetară deteriorate, pierderi de ulei la cutie și la motor, frânare neuniformă (etriere corodate sau cu scurgeri), precum și uzură la articulațiile suspensiei. Problemele cu ruperea suportului volanului, axul de direcție slăbit sau rulmenții lipsă (!) din caseta de direcție au fost rezolvate de Nissan pe parcursul mai multor rechemări. Defecțiuni capitale la motorul 1.5 dCi nu au fost rare, fiind cauzate de ruperea bielelor.
Etriere
Scurgerile de lichid duc la blocarea pistonului inoxidabil. Verificați frânarea uniformă și nivelul lichidului de frână.
Motor
2.0 dCi cu cutie automată a avut probleme majore din cauza defectării pompei de ulei. La 1.5 dCi, cuzineții defecți determinau ruperea bielelor – motorul trebuia schimbat.
Rugină
Este, totuși, doar o problemă cosmetică: rugină de suprafață pe lonjeroane.
Planetare
Burdufurile sunt adesea distruse. Trecerea cu vederea duce la distrugerea planetarelor.
Pierderi de ulei
Chiar de la primele inspecții tehnice, TÜV a criticat pierderile de ulei de la motor și cutia de viteze.
Amortizoare
Zgomote la amortizoarele punții spate au fost tipice la Qashqai până la anul de model 2008.
Verdict
Nissan Qashqai a avut mult succes, grație calităților sale de SUV. Prima generație nu a impresionat, însă, nici prin rezultatele la TÛV, nici prin calitățile sale de rulare. Cea mai bună alegere este motorizarea 2.0 dCi de 150 CP, cu cutie manuală cu șase trepte.