Maraton second-hand: Merită Dacia ca mașină ieftină la mâna a doua?

Sunt deja 12 ani de când Dacia a lansat primul său model dezvoltat sub umbrela Renault. Producătorul român și-a câștigat o faimă bună cu modelel sale robuste și accesibile. Este asta valabil și pentru mașinile rulate?

Numai 7.200 de euro! Atât costa în Germania versiunea cu patru uși Dacia Logan la lansarea pe piața germană, în iunie 2004. Un preț curajos. Dar racheta nu a decolat din prima. Potențialii cumpărători erau descurajați de lipsa unor dotări de siguranță, ca ESP sau airbaguri laterale. Modelul compact era spațios, dar deloc sexy. Succesul binemeritat a venit doar odată cu lansarea imensului break MCV, din 2006. Mai micul Sandero a intrat pe piață în 2008, iar un an mai târziu a fost introdusă în Germania prima de casare, Dacia fiind unul dintre principalii beneficiari. Vânzările au crescut atunci până la cer. Cumpărătorii unui Sandero ajungeau, cu prima de 2.500 de euro de la guvernul german, să plătească mai puțin de 4.500 de euro pentru o mașină nouă.

Dar adevărații vânători de chilipiruri au cumpărat mașini rulate, sperând că vor da lovitura la revânzare. Asta însă nu se întâmplă, problema la Dacia fiind exact la bani. Primul proprietar este, de cele mai multe ori, extrem de econom. Mulți își transferă filosofia de viață și asupra modului de întreținere a mașinii – și își exploatează Dacia fără milă. Exemplarele întreținute ireproșabil sunt excepția, și nu regula. Faptul că Dacia ajunge în mod tradițional în coada clasamentelor TÜV se datorează mai puțin austerității extreme a producătorului și mai degrabă marjei înguste de costuri în care sunt operate aceste mașini.

A doua problemă este, în mod surprinzător, valoarea mare de revânzare. Dacă o mașină rulată pierde în mod obișnuit, după trei ani, mai mult de 50% din valoare, un vânzător de Dacia cere, după cinci ani, chiar și două treimi din prețul inițial. Chiar și un Logan de zece ani în echiparea de bază costă 2.000 de euro, adică un sfert din prețul inițial. Reparațiile care apar de regulă la această vârstă neagă întreaga idee de chilipir.

Am analizat patru modele Dacia și nu recomandăm achiziția. Chiar și un Sandero din 2009 este greu de justificat, la prețul cerut de 2.400 de euro. Dacă mai adaugi prețul unui ambreiaj nou, încuietori de uși și inspecția tehnică, se ajunge deja la o sumă mult prea mare. Mai ales că succesorul poate fi cumpărat la un preț de 7.050 de euro cu TVA. Nou, cu ESP, airbaguri laterale și garanție de producător.

Dacia Logan 1.4 Lauréate: Acces simplu în gamă

Dacia Logan

Primul Logan nu a fost chiar un cuceritor. Mai ales în vestul Europei, unde compactele cu portbagaj nu sunt apreciate prea mult, modelul Dacia nu a reușit să atragă nici chiar în echiparea de vârf Lauréate. Nu trebuie însă să mai precizăm că acest Logan din 2006, de la un dealer din Ahrensburg, este un pragmatic extrem. Patru sau cinci locuri utilizabile, o gardă la sol generoasă pentru a depăși orice denivelare și 510 litri de portbagaj – acestea sunt principalele lui calități. Cârligul de remorcare fix este cireașa de pe tort în această campanie împotriva vanității.

Motorul de 1,4 litri/75 CP de la Renault răspunde voios la apăsarea pedalei de accelerație, iar ambreiajul decuplează corect. La primele modele, cutia de viteze poate suferi de sensibilitate la schimbarea treptelor, fără repercusiuni însă.

Deranjantă a fost calitatea vopselei la primele exemplare Dacia. Stratul de vopsea era aplicat foarte subțire, ceea ce favoriza apariția ruginii pe suprafețe extinse.

În cazul exemplarului nostru de Logan, evacuarea va trebui în curând schimbată, interiorul este uzat, iar lampa airbagului este aprinsă. În aceste condiții, prețul de 3.000 de euro cerut de proprietar nu este deloc în măsură să ne trezească interesul.

Plusuri: Cu puțină întreținere, este o mașină solidă, cu costuri mici, portbagaj încăpător, fără probleme tipice mari.

Minusuri: Galeria de evacuare ruginește, articulațiile se uzează, apar scurgeri la motor, vopseaua este sensibilă.

 

Dacia Logan MCV 1.5 dCi Lauréate: Acest cărăuș convenabil este unic

Dacia Logan MCV

Până la șapte locuri, 2.350 de litri capacitate de încărcare, preț de pornire 7.990 de euro. Cu aceste caracteristici, break-ul lui Logan, prezentat în 2006 sub numele de MCV, a câștigat rapid adepți. Acest format lipsește gamei Dacia astăzi, succesorul său fiind mult mai mic. În spatele ușilor duble din spate, a treia banchetă (opțională) oferă spațiu suficient chiar și pentru adulți. Mai mult spațiu găsești doar în vanurile mari. Puternicul motor dCi de 86 CP se potrivește perfect acestui cărăuș.

Exemplarul roșu de la un dealer din Freiburg are deja la bord un rulaj impresionant de 223.000 km venerabili și dovedește cât de fiabilă poate fi o Dacia atunci când proprietarul nu se sfiește să o întrețină corespunzător. Istoria de service a mașinii este scurtă: supapele pompei de combustibil au fost lipite la un moment dat, garnitura capacului culbutorilor a fost înlocuită la dealer, iar cadrul sensibil al scaunelor este deja o caracteristică Dacia. Garanție pentru asta? Nicio problemă pentru dealer: „Cunosc bine mașina, cadrul e nou. Iar dacă se strică din nou, nu e scump de înlocuit.

Plusuri: Materiale simple, durabile, spațiu de încărcare uriaș, motorizări diesel puternice și eficiente, consumă doar 5 l/100 km.

Minusuri: Scaune sensibile, sonda de combustibil expusă la interferențe, faruri subdimensionate, articulații sensibile.

 

Dacia Sandero 1.4 MPI Ambiance: Compactă la preț competitiv

Dacia Sandero

Lovitura nu a dat-o Dacia cu Logan, ci cu Sandero, în 2008. Cu o formă compactă, atractivă, și cu o capotă mare, dar în mod special cu prețul de pornire de 6.890 de euro, Sandero a mers la inimile cumpărătorilor din întreaga Europă. Sandero, ca și Logan, se bazează pe vechea arhitectură a lui Renault Clio și împărtășește cu acesta multe slăbiciuni. Utilizatorii se plâng de uzuri peste medie ale capetelor de bară și ale pivoților. Frecvente sunt și burdufurile de planetară rupte. Tipic pentru motoarele Renault sunt pierderile de ulei, care apar de la un rulaj de aproximativ 80.000 de kilometri. Discurile de frână și galeriile de evacuare se uzează rapid. Chiar dacă remedierea acestor probleme nu este foarte costisitoare, costurile se adaugă la prețul cerut pentru acest Sandero, de 2.400 de euro, și ridică totalul la peste 4.000 de euro. Și asta pentru o mașină cu peste 114.000 de kilometri la bord și aproape șapte ani vechime. Este mai avantajos să alegi succesorul aceluiași model, ca mașină nouă. Mai ales că prețul este foarte apropiat de cel al primului model: 7.050 de euro.

Plusuri: Vizibilitate bună, suspensie confortabilă, costuri de reparație acceptabile, valoare de revânzare foarte bună.

Minusuri: Aceleași probleme ca și la Logan, lipsa servodirecției pune probleme, lipsește ESP, echipare spartană.

 

Dacia Duster dCi 110 FAP 4×2 Lauréate: Între ascetism și vanitate

Dacia Duster

Acest SUV exprimă mai mult modestie decât opulență. În reclamele de promovare, Duster este prezentat ca o mașină pentru cei care nu sunt preocupați de imagine. Din 2010, acesta venea cu o gardă la sol mai mare și atitudine off-road mai puternică decât oricare dintre frații săi. Totuși, în ciuda prețului de bază de 10.490 de euro, cele mai multe Duster nu sunt doar cutii pe roți, ci, în echiparea superioară Lauréate, oferă mai mult confort și dispun de motorizări turbo-diesel rafinate. Iar cu opționale ca sistemul de tracțiune integrală și scaune din piele, un Duster ajunge să coste chiar și 20.000 de euro. Este o investiție foarte bună, pentru că la second-hand aproape că nu se devalorizează. Nici măcar problemele cu transmisia, frânele cu uzură rapidă sau slaba calitate a vopselei nu pot schimba această imagine. Mașina de test de la un dealer de mașini rulate din Mölln se prezintă în formă maximă, iar grație motorizării diesel puternice și cutiei de viteze cu șase rapoarte se pretează chiar și la călătorii mai lungi. Are numai 112.000 km și costă 7.950 de euro. Una nouă e 15.200 de euro – o alegere mai bună.

Plusuri: Design atemporal, poziție de ședere confortabilă, consum redus, ușor de reparat, valoare de revânzare extrem de stabilă.

Minusuri: Articulații, sondă de combustibil, scaune sensibile, margine de încărcare înaltă, aer condiționat doar opțional.

Verdict
Scumpe la second-hand? O surpriză pentru o marcă ieftină. Devalorizarea este mică pentru că cererea este mare. Iar asta e și problema lor, pentru că diferența de preț până la modelul nou este prea mică. Prin urmare, sunt greu de recomandat ca mașini rulate.

 

Adaugă un comentariu