In 1990, General Motors platea 600 milioane USD pentru 50% din marca Saab, iar in 2000 a achizitionat si restul actiunilor. In 1993, Saab a lansat modelul 900 bazat pe vechiul Opel Vectra, datorita caruia firma suedeza a obtinut pentru prima oara profit in 1995, dupa sapte ani de pierderi. De atunci insa, suedezii au mers tot pe minus.
Pe 17 februarie 2009, GM a cerut un ajutor financiar de 5 miliarde coroane suedeze (441 milioane euro) de la statul suedez pentru Saab, in scopul de a finanta activitatile companiei pentru acest an. Guvernul suedez prin vocea ministrului industriei a refuzat. Din aceasta cauza, pe 20 februarie, Saab a intrat in reorganizare judiciara pentru a se proteja de faliment.
In cei aproape 20 de ani in care GM a fost proprietar, s-au facut prea multe greseli. SUV-ul 9-7X, care era in fapt un Chevrolet Trailblazer a fost un esec. Pe seama lui 9-2X, care nu era decat un Subaru Impreza rebranduit, s-au facut numeroase glume. I se spunea Saabaru, aluzie la faptul ca era in fapt un Subaru Impreza. Saab 9-5 nu a mai fost reinnnoit de 12 ani.
Uzina din Trollhattan si-a pierdut identitatea, aici fiind asamblate si modele Cadillac. GM planuia ca viitorul 9-5 sa fie produs la Russelsheim, in uzina Opel. Insa semnele de viitor sunt incurajatoare, in ciuda crizei financiare profunde a lui Saab. La Geneva a fost prezentat 9-3X, un concurent pentru Audi A4 Allroad, noul Saab 9-5 pe baza lui Opel Insignia este aproape gata pentru productia de serie la fel ca si SUV-ul 9-4X, un model veritabil Saab construit de la zero impreuna cu Cadillac SRX.
Saab Aero X
Versiunea break a lui 9-5, bazata pe designul lui Aero X, arata absolut superb, Saab prezentand fotografii intr-o conferinta de presa exclusiva la care am fost si noi prezenti. De asemenea, viitorul 9-3, prevazut pentru 2011, va utiliza platforma lui Astra si era planuit sa se produca la Trollhattan. In plan era si un Saab 9-1, bazat pe Opel Corsa si care ar putea concura Alfa MiTo si Mini.
Ce se va intampla acum? Programul de modele Saab este foarte legat de Opel, cu exceptia lui 9-4X. De aceea, este foarte greu de imaginat un viitor al lui Saab fara Opel. Sunt speculatii ca Opel se va desparti de GM si va forma un concern impreuna cu Saab. Pare cel mai fezabil din punct de vedere tehnic.
Alte speculatii anunta ca Hyundai, Tata Motors, Renault ar fi interesate. In urmatoarele trei luni, Saab va elabora un plan de supravietuire. El depinde in mare masura si de viitorul lui Opel.