De ce în perioada comunistă se circula alternativ duminica? Cine avea voie să circule liber?

Înainte de Revoluție, străzile nu erau aglomerate așa cum se întâmplă astăzi. Cu toate acestea, comuniștii găsiseră o soluție inedită pentru a fluidiza traficul și a face economie la bugetul de stat.

În perioada comunistă, benzina era din ce în ce mai greu de procurat întrucât românii aveau o rație lunară.  În București „se dădea” un rezervor de benzină pe lună (de 50 lei, ceea ce erau aproximativ 55 litri). În anumite zone din provincie se primea mult mai puțin (5 litri pe lună).

Tocmai de aceea, Ceaușescu a decis ca mașinile să circule alternativ duminica. Astfel, cele care aveau ultima cifră a numărului de înmatriculare cu soţ circulau o duminică, cele care se terminau în cifră fără soț mergeau cealaltă duminică.

5 lucruri mai puțin știute despre circulația autovehiculelor în România comunistă

Regula a fost adoptată în anul 1981. „Puteau să circule liber, în România, doar maşinile care aveau numere cu 12-B, cele cu TC, CD (Transport Consular şi Corpul Diplomatic – n.r.), numere galbene, adică de stat şi, neoficial şmecherii cu numere din trei cifre, pe care niciun milițian nu prea avea curajul să-i oprească”, își amintește pentru evz.ro Dumitru Popa, coordinator trafic rutier, din perioada comunistă.

Ce soluții găseau românii?

Existau însă destul cazuri în care românii aveau câte o urgență și nu se puteau folosi de propria mașină. Atunci, aceștia se vedeau nevoiți să facă schimb cu câte un prieten, însă și el era greu de găsit, deoarece automobilele erau o raritate la acea vreme.

Comunism

Foto: arhiva Libertatea

Adaugă un comentariu