Dacă întrebi orice om de pe stradă ce brand auto românesc îi vine prima oară în minte, aproape sigur va răspunde pe loc: Dacia. Istoria din spatele popularei mașini e lungă și strâns legată de transformările prin care a trecut și societatea românească: de la apariția automobilului simplu și fără mari pretenții legate de aspect, până la autovehiculul modern și promovat la nivel internațional în zilele noastre, brandul a evoluat, însă și-a păstrat același renume de producător de încredere și de bună calitate. Fie că e vorba despre o mașină second hand Dacia sau de una nouă, știi că atunci când o cumperi faci o investiție de durată.
Apariția și primii pași
Totul a început în plin comunism, când autoritățile române au dorit să producă automobile pe scară largă, în mod cât mai eficient. Ideea cea mai bună s-a dovedit cea a obținerii licenței de la un producător străin – la licitație au participat nume grele, precum Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Austin Martin. Câștigător a fost Renault, mai ales datorită unei vizite a președintelui Charles De Gaulle în România. Astfel, în 1966 a fost construită Uzina de Autoturisme de la Mioveni, pe atunci Colibași, pe baza acordului între autorităţile române şi producătorul francez de automobile, ce prevedea ca românii să asambleze un model de Renault sub marca proprie Dacia. Construcţia uzinei s-a făcut într-un timp record – un an și jumătate.
Testele la cele 217 stații de lucru din uzină au început în iulie 1968, iar o lună mai târziu a fost testat primul motopropulsor. Contractul cu Renault prevedea ca producătorul francez să furnizeze părțile componente ale modelului, iar cei de la Dacia să le asambleze.
20 august 1968 a fost data la care primele mașini Dacia 1100 au început să fie produse. Acestea erau modele de berlină cu tracțiune și motor pe spate. Evident, primul automobil care a fost gata i-a fost dăruit lui Nicolae Ceaușescu, astfel încât președintele să se poată bucura cu prioritate de mașină. Ulterior, din 1968 până în 1972, au fost produse aproximativ 44.000 de mașini Dacia 1100, dar și un număr limitat de 1100S, cu 2 perechi de faruri și un motor mai puternic, model folosit în special de echipajele de poliție și de piloții de raliu.
A venit apoi rândul Daciei 1300, o berlină cu 4 uși și tracțiune pe față, ce a intrat în producție în august 1969 și a fost prezentată la saloanele auto din București și Paris. Au urmat anii în care brandul a lansat o gamă variată de modele: între 1970 și 1980, diverse modificări aduse autovehicului l-au făcut să fie potrivit atât pentru uz personal, cât și pentru transportul mărfurilor. Începând cu 1970 au apărut versiuni precum Dacia 1300L, o mașină mai elegantă decât cele anterioare, 1300LS, model destinat membrilor cei mai importanți ai partidului, Dacia Break sau Dacia 1302, în stil papuc.
Mulți români mai au și astăzi modele de Dacia 1300, pe care le păstrează cu sfințenie. Dacă și tu ai un model vechi de mașină și îi cauți anvelope de iarnă, caută un tip care să se potrivească perfect din punct de vedere al dimensiunilor și cumpără un set complet.
Modele ulterioare și dezvoltarea după Revoluție
Un tip de Dacia care nu a avut succes a fost Lăstunul, lansat în 1985 la Timișoara. Problemele de calitate și prețul ridicat au făcut ca mașina să nu mai fie produsă după doar patru ani. Un alt model care a avut parte de producție limitată a fost Dacia 2000, care avea la bază prototipul de Renault20 și era accesibil în special pentru membrii PCR. Dacia 1310, primul model apărut după încetarea contractului de licență Renault 12, a fost lansată în 1979: era similară unei 1300, dar avea două perechi de faruri, stopuri mai mari, bare de protecție noi și interior nou.
Abia în anul 1985 Dacia a început proiectarea primului autoturism cu concepție total românească. Primul model 100% românesc a ieșit pe piață în 1995, sub numele Dacia Nova. Numele nu corespundea cu aspectul destul de învechit, așa că automobilul nu a făcut multe furori în piață.
Din 1968 până în 1998 au fost produse 2.000.000 de mașini Dacia. În 1999, Renault a decis să achiziționez 51% din capitalul companiei Dacia, iar de atunci noi și noi modele au fost lansate pe piață, fiind promovate prin reclame inteligente și bună calitate la nivel internațional: SupeRNova, Solenza, Logan, Logan Van, Logan Pick Up, Sandero, Duster. Ca detaliu mai puțin cunoscut, primul proprietar al unui Duster a fost nimeni altul decât fostul președinte al României, Traian Băsescu.
În prezent, Dacia e cunoscută ca un automobil solid, sigur și rezistent în timp. Dovada popularității stă și în faptul că mulți români preferă chiar modele second hand de Dacia, despre care știu că vor face față și le vor oferi un bun raport preț-calitate.