(P) Poate industria auto sa se adapteze rapid masinilor electrice?

vezi galeria foto

Cererea tot mai mare pentru masini electrice transforma intreaga industrie auto promovand noi inovatii si noi descoperiri. Pentru ca acest lucru sa se intample este necesara directionarea atentiei catre mai multi factori importanti care tin de producerea si incarcarea masinilor electrice.


Sectorul auto se afla in pragul unor schimbari nemaintalnite pana acum pe masura ce noile tehnologii, reglementari si cerinte ale consumatorului transforma produsele si planurile de afaceri.

Acest lucru se poate observa si din faptul ca incepand cu 2010 investitorii au inceput sa aloce mai multe resurse in solutiile hardware si software inovatoare pentru automobile. Din totalul de 280 de miliarde de dolari investiti, aproximativ 115-120 de miliare de dolari au fost directionati catre vehiculele elctrice (EV). Rezultatele acestor investitii au fost impresionante atat pentru firmele care se afla pe piata auto de mult timp, cat si pentru start-up-uri, precum NIO sau Tesla.


Industria s-a bazat pe vanzarile masinilor traditonale cu motoare cu combustibie interna (ICE) pentru o mare parte a cresterii sale, dar se preconizeaza ca in urmatorul deceniu cererea pentru aceste tipuri de automobile va scadea. Insa viitorul industriei auto este unul optimist deoarece oportunitati oferite de noile tehnologii si servicii pot aduce o crestere a veniturilor. Masinile electrice, care in prezent reprezinta o mica pare din vehiculele vandute, sunt responsabile in mare parte pentru entuziasmul industriei auto. In a doua jumatate a anului 2020 vanzarile masinilor electrice a crescut, in ciuda crizei economice cauzata de pandemia COVID-19. Se preconizeaza ca cererea la nivel mondial de masini electrice va creste de sase ori intre anii 2021-2030, vanzarile anuale crescand de la 6,5 milioane la aproximativ 40 de milioane de dolari in acea perioada.


Aceste previziuni optimiste pentru masinile electrice vin totusi cu unele avertismente. Desi cererea consumatorului este clara, industria auto trebuie sa abordeze rapid trei constrangeri majore inainte ca productia si vanzarea masinilor electrice sa ia amploare:


  • Dificultatea aprovizionarii cu materii prime (pentru producerea bateriilor este necesar litiu, nichel si cobalt)
  • Insuficiente gigafabrici care sa produca baterii, precum si productivitate scazuta in cele deja existente
  • O infrastructura publica de incarcare a masinilor electrice care sa tina pasul cu numarul de vehicule electrice de pe drum

Desi companiile mari au posibilitatea sa acceseze mai multa materie prima, majoritatea companiilor de automobile nu au in prezent aceasta optiune. Cu toate acestea, industria poate aborda problema gigafabriciilor si infrastructura de incarcare. Cu cat aceste probleme vor fi rezolvate mai repede, cu atat se va face trecerea mai rapid si mai usor la utilizarea preponderenta a masinilor electrice. Aceasta trecere va mobiliza firmele auto sa produca noi produse, servicii si noi actualizari pentru a mentine consumatorul multumit.


Noi gigafabrici eficiente

Motoarele EV isi obtin energia din baterii care contin materiale foarte diferite fata de cele utilizate in masinile traditionale ICE, materiale precum litiu, cobalt si nichel. Spatiile extrem de mari in care sunt produse majoritatea bateriilor EV se numesc gigafabrici, deoarece capacitatea anuala pe care o produc depaseste un gigawatt. Majoritatea gigafabriciilor au fost fondate in Asia si au reprezentat aproximativ 80% din capacitatea de productie a bateriilor in 2020.
Operatorii gigafabricilor se confrunta in prezent cu doua probleme majore. In primul rand, la construirea acestor fabrici enorme apar inevitabil probleme de constructie care influenteaza atat costurile, cat si timpul de executie. Iar in al doilea rand, dupa deschiderea fabricilor, multe companii se confrunta cu eficienta operationala, acest lucru ducand la intarzierea producerii de baterii.


Gestionarea problemelor de constructie

Daca cererea de masini electrice la nivel mondial creste conform previziunilor, industria auto ar avea nevoie de 200 de gigafabrici noi, pe langa cele 130 deja existente, reprezentand mai mult de 400 de miliarde de dolari pana in 2030. Noile facilitati pot fi construite in puncte cheie pentru a eficientiza timpul de transport si pentru a face fata cerintelor de stoc.
Complicatiile aparute in fazele de proiectare si constructie pot intarzia inceperea productiei unei baterii cu 12 luni sau mai mult. Operatorii gigafrabricilor pot evita astfel de probleme angajand personal calificat, acordand mai multa atentie angajarii personalului specializat pentru postrurile care sunt cel mai greu de ocupat, precum cele legate de munca electrica sau mecanica, posturi care necesita mai multa atentie.

Cresterea eficientei operationale

Chiar si dupa finalizarea construirii unei gigafabrici, provocarile nu dispar. Multe unitati noi au inregistrat o productie mai mica decat cea asteptata din cauza lipsei fortei de munca, a timpului necesar pentru producerea unei baterii si a problemelor operationale. Consecintele deficitului de productie pot fi enorme atat pentru gigafabrici, cat si pentru fabricile de masini pe care le furnizeaza. Daca o fabrica care produce 50 de gigawati/ora realizeaza doar 66% din productia anuala planificata, ar putea suferi pierderi de aproximativ 500 de milioane de dolari anual. Producatorii de autovehicule ar putea experimenta o criza de aprovizionare, fortandu-i sa reduca productia de masini sau sa inchida temporar fabricile.
Pentru a minimiza problemele legate de forta de munca, producatorii trebuie sa ia in calcul intregul proces de selectie al personalului. De asemenea, trebuie luata in considerare si varianta in care gigafabriciile opteaza pentru o organizatie interculturala la fata locului, in care angajatii cu experienta globala ii pot ajuta pe angajatii locali sa dezvolte competentele necesare. Avand in vedere ca cererea de baterii pentru masini electrice este pe cale sa creasca, producatorii ar trebui sa planifice activitatile de cercetare si dezvoltare, impreuna cu specializarea personalului. Industria se schimba atat de repede, iar tehnologia bateriilor avanseaza atat de rapid, incat companiile trebuie sa fie agile in a-si adapta eforturile de recrutare si formare.

Accelerarea infrastructurii de incarcare

Pentru ca masinile electrice sa devina mainstream, vor avea nevoie de o retea extinsa de solutii de incarcare care sa ofere o sursa adecvata de energie electrica fiecarui sofer in parte. De exemplu, Statele Unite ale Americii au in prezent aproximativ 100.000 de statii de incarcare electrica publica, dar acest numar ar putea creste la aproximativ 1,2 milioane pana in 2030 pentru a satisface cererea. In China, numarul statiilor ar putea creste de la 1,15 milioane, cate sunt in prezent, pana la 5 milioane pana in 2030, cand se preconizeaza ca vor fi peste 100 de milioane de masini electrice pe drumuri. De asemenea, statiile publice de incarcare din Europa ar trebui sa creasca de la 2,9 milioane la 6,8 milioane in aceeasi peroada de timp.

Majoritatea tarilor nu si-au alocat suficiente fonduri pentru a sprijini extinderea necesara infrastructurii de incarcare. Se estimeaza ca ar fi necesari peste 35 de miliarde de dolari doar in Statele Unite ale Americii pentru a ajunge la numarul necesar de statii de incarcare.

Dezvoltarea infrastructurii ridica cateva intrebari guvernelor, utilizatorilor si noilor companii de incarcare. Trebuiesc luate in considerare o serie de compromisiuri:
Unde ar trebui sa fie amplasate statiile de incarcare? Raspunsul la aceasta intrebare trebuie sa fie dat de operatorii punctelor de incarcare si de partile publice interesate sa echilibreze disponibilitatea acestora, accesibilitatea, comoditatea si echitatea. O zona cu venituri mici ar trebui sa aiba la dispozitie aceleasi servicii ca si zonele cu venituri mai mari.

Care este viteza de incarcare cea mai potrivita? Incarcatoarele rapide ofera cel mai mare confort utilizatorului, dar sunt si cele mai scumpe. Si incarcatoarele lente pot satisface nevoia consumatorului, iar acestea ar putea fi instalate in numar mai mare datorita costului lor mai redus de implementare.

Care este cea mai eficinta modalitate de a echilibra profitabilitatea si confortul? Statiile de incarcare cu utilizare ridicata vor oferi randamente mai bune pe unitate. Cresterea numarului de incarcatoare ar scadea utilizarea si, prin urmare, asteptarile de rentabilitate pentru furnizori, dar ar scadea timpul de asteptare pentru consumator.
Partile implicate pot dezvolta modele bazate pe diferite scenarii locale, pe baza comportamentului utilizatorilor, pentru a cuantifica aceste compromisuri si pentru a lua cea mai buna decizie.

Un alt factor important in instalarea statiilor de incarcare a masinilor electrice este perioada de aprobare a punctelor de incarcare, perioada care in prezent dureaza intre 9 si 16 luni. Daca guvernele reusesc sa reduca timpul de evaluare al amplasamentului, fie prin investirea in mai multa capacitate de personal, fie prin eficientizarea procesului, timpul necesar ar putea fi redus semnificativ.

Urmatorul pas al industrieri de automobile

In urmatorul deceniu industria auto va experimenta schimbari majore nemaivazute de peste un secol, prin tranzitia de la masinile traditonale cu motoare cu combustibie interna (ICE) la vehiculele elctrice (EV). Aceasta trecere va incuraja dezvoltarea vehiculelor care contin software-uri de inalta peformanta cu functii de conectivitate, sisteme de ultima generatie, functii avansate ale sistemelor de asistenta pentru soferi si sisteme de propulsie electrice. In cele din urma, firmele auto pot crea masini complet autonome capabile sa ofere cea mai sofisticata experienta de conducere, transformand complet naveta de la domiciliu la serviciu, soferul folosind timpul respectiv pentru a intretine alte activitati, precum verificarea emailurilor sau vizionarea unui film.

In timp ce trecerea la masini EV se va baza pe software, aprobarea noilor reglementari si rata de acceptare a publicului, multi analisti considera ca vehiculele complet autonome ar putea avansa si ar putea ajunge pe drumuri dupa anul 2025. Camioanele care fac calatorii hub-to-hub pe autostrazi ar putea fi primele care primesc aprobare comerciala. Aceasta trecere nu se poate realiza daca firmele de productie auto nu creeaza campanii publice cu rolul de educare a oamenilor despre siguranta si beneficiile acestor vehicule, toate acestea pot contribui la accelerarea adoptarii masinilor electrice.

Odata cu aceste tendinte masinile vor deveni din ce in ce mai sofisticate, iar o singura companie poate avea dificultati in asumarea responsabilitatii productiei de la inceput pana la sfarsit. Astfel, mai multe companii specializate se vor implica in producerea unei masini electrice. Avand in vedere aceste schimbari, ramura auto poate arata in viitor precum sectorul high-tech de astazi, companiile devenind lideri tehnologici in diferite specializari si stabilind standardele industriei. Clientii comerciali, inclusiv flotele de masini, operatorii de servicii de transport in comun si operatorii de robo-taxi, ar putea deveni, de asemenea, mai exigenti, la fel ca si cumparatorii de tehnologie obisnuiti care isi stabilesc propriile cerinte si specificatii.

Industria va continua sa se dezvolte chiar si dupa ce se va face trecerea la masinile electrice si conducerea complet autonoma. Cronologia acestor schimbari este incerta din cauza deficitului de materiale prime si de semiconductori, iar structura industriei ar putea deveni foarte dinamica in urmatorii ani. Singura certitudine este ca firmele de masini si alte parti interesate din domeniul auto trebuie sa fie pregatiti sa sprijine si sa incurajeze o serie e tranzitii in anii si deceniile urmatoare pentru sustinerea implementarii automobilelor electrice.

Informațiile din articol au fost revizuite de catre specialistii in piata de vanzari auto BCCH Auto Switzerland.

Persoanele care doresc sa-si achizitioneze un vehicul electric pot gasi un sprijin de incredere in cei de la BCCH Auto Switzerland in tot procesul de achizitie.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE