Sunt mulți cei care vorbesc de Dubai, de opulență și luxul orbitor, de arhitectură ultramodernă, de shoppingul variat, de viața extravagantă a celor ce trăiesc acolo sau de oportunitățile nelimitate de business. Însă puțini sunt cei care știu cum s-a ajuns la asemenea performanță și cât de mult are acest loc de oferit.
Considerat un miracol urban al lumii moderne, Dubai este un oraș futurist, care s-a dezvoltat rapid în mijlocul deșertului. Este greu de imaginat că această minune a fost cândva un sat de pescari.
A fost odată ca niciodată…
Situat în Golful Persic, oferind acces ușor navelor comerciale, Dubai a reprezentat încă din trecut un punct strategic de legătură între Est și Vest. Deosebit de important, mai ales pentru Imperiul Britanic, care făcea comerț cu India în mod frecvent, Dubaiul devenise un punct esențial și critic între Bombay și Londra. Deși situat convenabil la vremea aceea, Dubaiul se confruntă cu diverși factori de risc, unul foarte important fiind atacul piraților pe mare. Astfel, în secolul XIX, Dubaiul intră sub protectorat britanic, prin semnarea unei înțelegeri între șeicul local și reprezentanții britanici, document prin care Marea Britanie se angajează să asigure paza și apărarea împotriva atacurilor piraților.
Beneficiind de un mediu liniștit, protejat de atacuri externe, și având la conducere un lider vizionar, care își dorea să dezvolte orașul, Dubaiul a început să se dezvolte din ce în ce mai mult. Decizia de eliminare a taxelor pentru comercianții care erau angrenați în diverse activități negustorești a făcut ca în scurt timp orașul să atragă un aflux de comercianți, cu precădere persani și indieni, care s-au stabilit pe teritoriul Dubaiului, făcând din acesta, în scurt timp, cel mai mare centru comercial din Golful Persic.
Lipsa taxelor și comerțul nu reprezentau singurele motive pentru care Dubaiul devenise o locație atractivă pentru negustori. Scufundările după perle și activitățile negustorești cu perle dăduseră naștere unei adevărate industrii. De fapt, prima mențiune a teritoriului Dubai datează din jurul anul 1590, când comerciantul și bijutierul venețian Gasparo Balbi, care călătorea în mod frecvent în India la bordul navelor portugheze, menționează în documentele de călătorie existența unei industrii solide cu perle pe acest teritoriu.
Și cu toate astea, Dubaiul rămăsese același sat pescăresc, cu case din chirpici și cu animale folosite la transport. Descoperirea perlelor de cultură de către japonezi în anul 1930 și Marea criză de pe Wall Street din 1929 au fost doi factori cu impact major asupra progresului orașului. Dezvoltarea propriu-zisă a Dubaiului începe sub conducerea lui Sheikh Rashid Al Maktoum, care în 1959 pornește într-o lungă călătorie de explorare și descoperire a Europei. Profund impresionat de designul urban, de sistemul de transport, de confortul de care beneficiau locuitorii marilor capitale, cu precădere Londra, Sheikh Rashid revine pe tărâmurile natale cu visuri și idei mărețe, această călătorie devenind sursa primară și fascinantă de inspirație și motivație pentru planurile de dezvoltare a Dubaiului.
Înțelepciunea minții nu constă în petrol
Astfel, 1979 marchează inaugurarea primului zgârie-nori, Dubai World Trade Centre. Deși impresionant pentru Dubai, turnul nu a stârnit aceeași reacție pentru restul lumii.
Eșecul nu l-a demoralizat pe Sheikh Rashid, care a continuat să creadă în visul lui, un vis lăsat moștenire urmașior săi, inclusiv Mohammed al Maktoum, actualul conducător al Dubaiului și vicepreședinte al Emiratelor Arabe Unite, a continuat dezvoltarea orașului, cu aceeași determinare și ambiție.
Inspirat de Daniel Buruham, celebrul arhitect american cunoscut pentru designul orașului Chicago la începutul secolului 20, care susținea că planurile mici nu duc nicăieri, Sheikh Mohammed a preluat conducerea statului nu numai cu dorinț a de a continua visul tatălui său, dar și cu viziunea și misiunea de a transforma Dubai în „number one în everything’.
Când superlativ ia o altă dimensiune
Viziune, ambiție, visuri mărețe și o imaginație extraordinară… toate sunt părți importante în drumul spre glorie, însă nu suficiente. Probabil că puțini sunt cei ce conștientizează faptul că în Dubai, nimic nu este întâmplător. Totul are un scop, o strategie și un plan de acțiune. Totul este riguros planificat pe decade, cu viziuni, misiuni și obiective clare.
La un anumit interval de timp, moment ales cu mare grijă, în concordanță cu situaț ia globală și regională, conducătorul statului anunță viziunea pentru următoarele decade. Astfel, populația și întreaga lume au fost și sunt martorele unor lungi șiruri de viziuni: Vision 2000, Vision 2010, Vision 2020 etc. Planurile pentru următorii 50 de ani sunt ambițioase, iar diversificarea economiei stă la baza fiecărei planificări. Vision 2030 are ca scop stabilirea orașului ca un centru global de cunoaștere, sustenabilitate și inovație. Vision 2040 are la bază un plan general urban, de dezvoltare a zonelor vechi, de transformare a vieții locuitorilor prin extinderea plajelor și acoperirea orașului în proporție de 60% cu parcuri și zone verzi. Vision 2050 preconizează că Dubai va fi un centru global de energie curată și economie verde, producând 75% din energie cu resurse curate.
Conform Vision 2071, Dubai va fi „the worlds leading city’. Linia de orizont a Dubaiului, sau Dubai skyline, a fost și ea parte dintr-o viziune, așa cum fiecare clădire iconică a fost riguros planificată și construită, cu scopul de a transforma orașul într-un punct de atracție și interes internațional.
Pe 1 decembrie 1999 s-a deschis Burj Al Arab, promovat ca fiind singurul hotel de șapte stele din lume, deși în documentele oficiale este de cinci stele. Beneficiind de o campanie de comunicare exemplar gândită și executată, hotelul s-a bucurat de atenția dorită. Construit pe o insulă artificială, la o distanță de 280 m de țărm, hotelul are o structură concepută pentru a semăna cu vela unei nave.
Anul 2000 marchează inaugurarea celebrelor turnuri Emirates Towers, cu o înălțime de 354 de metri și 54 de etaje. Deși la acel moment, cele două turnuri erau mai înalte decât orice altă clădire din Europa, proiectul era departe de a satisface ambițiile șeicului. Un alt turn, de data aceasta cel mai înalt din lume, urma să fie inaugurat în ianuarie 2010, Burj Khalifa, cu o înălțime de 828 m și 160 de etaje. Proiectat inițial cu 90 de etaje, apoi cu 120, proiectul a fost respins de câteva ori de Sheikh Mohammed, care nu vedea nimic spectaculos în proiectul propus. Turnul nu ieșea în evidență cu absolut nimic și nu garanta atenția lumii. Până într-o zi, când CEO-ul companiei dezvoltatoare i-a prezentat un grafic cu toate turnurile din lume, lângă care se înălța semeț Burj Khalifa, cel mai înalt turn din lume. Argumentul decisiv în aprobarea proiectului.
Proiecte îndrăznețe, inimaginabile, care au provocat legile firii, știința, imaginația și cunoștința celor care au vrut să fie parte din acest proiect nebunesc numit Dubai. Astfel, de la an la an, tot mai multe inițiative spectaculoase au prins contur: Ski Dubai, o pârtie de schi artificială, Palm Jumeirah, o insulă artificială construită în formă de palmier, Dubai Marina, Dubai Canal, hoteluri de lux în forme ce sfidează gravitația, Dubai Eye etc.
Călătorului ii șade bine în avion
Dacă pentru Daniel Buruham, sistemul de cale ferată a reprezentat secretul succesului care a stat la baza construirii orașului Chicago, pentru Sheikh Mohammed, acest element l-a reprezentat avia ția, acesta pregătind construcția aeroportului internațional încă din 1974. Predecesorul său, Sheikh Rashid, avusese deja o tentativă de începere a construcției încă din anii 60. Însă lipsa investitorilor a făcut ca proiectul să nu aibă finanțare și planurile să stagneze. În prezent, Dubaiul e posesorul unuia dintre cele mai impresionante aeroporturi internaționale. Dubai International Airport este format din trei terminale, terminalul 3 fiind al doilea în lume ca mărime în ceea ce privește suprafaț a, dedicat în totalitate liniei naționale, Emirates Airlines.
Cu o capacitate totală de 90 de milioane de pasageri pe an, aeroportul pune la dispoziția pasagerilor toate facilitățile pentru a ușura tranzitul sau experiența de călătorie. Lounge-uri dedicate celor care zboară la clase superioare, cu zone de relaxare, de lucru, servicii de catering, saloane de înfrumusețare, cabine de duș, precum și servicii la standarde elevate pentru călătorii ce nu își permit extravaganță business și first class. Cu restaurante, fashion shops, locuri de joacă pentru copii și chiar spații verzi, Dubai International Airport reușește să stârnească emoții în orice călător.
În 1985 ia ființă Emirates Airlines, care în scurt timp zboară spre aproape toate marile aeroporturi internaționale. În prezent, Emirates Airlines operează o flotă de 254 de aeronave pentru pasageri și zece aeronave cargo, reprezentând cea mai mare companie aeriană din Orientul Mijlociu, a patra în lume ca mărime în ceea ce privește profitul generat pe călător și adoua în lume în ceea ce privește numărul de tone pe kilometru zburat.
De la transportul cu cămile la taxiuri zburătoare
La începutul anilor 70, șoselele și drumurile asfaltate erau aproape inexistente, iar mijloacele de transport erau dominate de cămile și cai. Prima șosea care lega Dubai de Abu Dhabi a fost construită în 1973 și era mai mult un drum decât o autostradă, unde accidentele erau cauzate mai degrabă de cămile nervoase și agitate cărora regulile de circulație le erau complet străine. Riscul de a rămâne blocat în nisip era ridicat, ca și posibilitatea de a te pierde pe timpul nopții sau în caz de furtună de nisip. Spre deosebire de prezent, când străzile sunt ocupate de mașini moderne, pimpuite și modificate în cel mai creativ mod, străzile anilor 70-80 erau străbă- tute numai de vehicule de teren și camioane.
Evoluția Dubaiului și a Emiratelor în general în ceea ce privește sistemul de drumuri și transport din ultimii 50 de ani este mai mult decât spectaculoasă, devenind un catalizator pentru noi moduri de transport. Autostrăzile au devenit din ce în ce mai largi, cu poduri suspendate spectaculoase, cu tehnologie avansată ce nu permite deteriorarea asfaltului la temperaturi ridicate și cu sisteme de iluminat de ultimă generație. Nu există stradă, alee sau autostradă în oraș sau în mijlocul deșertului care să nu fie iluminată.
Modalitățile de transport au devenit și ele din ce în ce mai variate, inovative și eficiente prin introducerea în 2009 a celui mai lung sistem de transport feroviar fără șofer din lume, a tehnologiei hyperloop, care reduce timpul de parcurgere a unui drum de 140 km la doar 12 minute, a transportului public electric și pe hidrogen și a taxiurilor zburătoare în viitorul apropiat.
Deși eforturile și investițiile în modernizarea transportului public au fost uriașe în ultimii ani, foarte mulți optează pentru achiziționarea propriului automobil. Distanț ele lungi, clima fierbinte și stilul de viață al expatriaților impun la un moment dat deținerea unui autoturism. Varietatea de modele este mare, ca și ofertele de preț. Orice fel de model sau marcă se poate obține în Dubai. Și personalizarea este, bineînțeles, valabilă. Nu este neobișnuit ca un client să își dorească un anume model de mașină cu interior desenat de Hermes, Gucci sau alte case celebre.
Achiziționarea autoturismelor se poate face direct de la dealeri autorizați sau de la așa-zisele târguri de automobile, adevărate piețe de mașini, controlate de guvern, de unde clienții pot achiziționa mașini la mâna a doua. Piețele sunt organizate pe tipuri de mașini, sunt foarte populare și pun la dispoziție toate serviciile necesare: aranjarea unui împrumut bancar, testarea automobilului, înregistrarea și, bineînțeles, asigurarea obligatorie. Cam așa se rezumă tranziția Dubaiului de la dune de nisip la un oraș imaginat doar în filmele SF.
Cele câteva informații de mai sus dedicate evoluției Dubaiului reprezintă doar o scurtă trecere în revistă a momentelor-cheie de dezvoltare a emiratului. Energia creativă stăpânește toate stră- zile și suprafețele emiratului. Sunt multe lucruri interesante în Dubai, fiecare cu un șarm specific, demn de explorat în articole dedicate în exclusivitate. Minunile ecologice ale emiratului, cele 250.000 de păsări migratoare, rezervația naturală protejată, gazdă a peste 50 de specii de plante, 120 de păsări și 43 de mamifere și reptile, enclava cu teren accidentat din regiunea Hatta unde căutătorii de senzații tari pot avea parte de tot felul de aventuri, cartierul industrial dedicat galeriilor de artă și evenimentelor culturale unde vizitatorii pot descoperi cei mai senza ționali artiști emergenți sau cunoscuți sau se pot delecta cu un film independent ori cu o ciocolată artizanală de la producă torii locali sau se pot alătura lumii modei la evenimentele și petrecerile temporare care se desfășoară până noaptea târziu sunt doar câteva exemple din sursa inepuizantă de atracții și activități existente în această minune urbană.
Parte din Emiratele Arabe Unite, o federație de șapte emirate independente, unite la 2 decembrie 1971, Dubai a devenit în ultimii ani un jucător important pe piața globală, atrăgând din ce în ce mai mulți cetățeni interesați de investiții, în căutare de joburi sau pur și simplu pentru a beneficia de un stil de viață altfel. În martie 2022, populația ajunsese la 10,3 milioane, din care doar 3,49 milioane reprezintă populația locală și restul populație expatriată. Încetul cu încetul, Dubaiul a devenit o metropolă cosmopolitană, cu o populație mixtă, așa cum predecesorii liderului actual și-au dorit.