#DrivenLady – Interviu Cristina Chiriac, Președinte CONAF și Fondator Flori de IE – Antreprenoriat la feminin

vezi galeria foto

Cristina este literalmente o forță de femeie! Sincer, cred că, de fapt, are încă vreo trei clone despre care noi nu știm, altfel nu pot înțelege cum reușește să facă atâtea lucruri în același timp! Și le face pe toate la nivel superlativ, cu zâmbetul pe buze!


Text: Cornelia Rotaru

Are în derulare proiecte de antreprenoriat și este inițiatoarea altor câteva proiecte la nivel național, cu conexiuni și implicații la nivel cel puțin european, ca să nu spun global. Exuberantă, radiantă și cu baterii Duracell no-limits, Cristina este de neoprit!

Ești fondator al brandului Flori de IE – cum s-a născut ideea acestui brand, ce anume te-a inspirat și care este parcursul în această călătorie de la înființare până în prezent?
Flori de IE este pasiunea mea, izvorâtă din iubirea de neam, tradiții și țară. Întotdeauna am visat la renașterea obiceiurilor și a portului popular care să ne definească și ca indivizi într-o societate plină de provocări. Astfel a luat naștere povestea Flori de IE! Este copilul meu de suflet, care a fost ocrotit, iubit și ajutat să crească bazându-se pe valori adânc înfipte în rădăcinile neamului românesc. Izvorâte din experiență și înțelepciune de viață, din bucurie sau durere, din năzuințele și dorurile românului, din setea de liniște sau din dragostea pentru frumos. Elementele de cultură și tradițiile populare transmit valori și creează punți de legătură între generații. Tradițiile, obiceiurile, portul popular și folclorul sunt comori inestimabile care definesc un popor, făcându-l unic, statornic și nemuritor. Importanța cunoașterii valorilor identitare capitale, la nivel individual, comunitar și național, este fundamentală pentru înțelegerea și consacrarea locului lor în lume. Ceea ce m-a inspirat și îndemnat să continui în vremuri pandemice dificile este într-un cuvânt iubirea de țară, de frumos – ceea ce m-a definit de la nașterea brandului Flori de IE până în prezent.


Care sunt provocările actuale ale tale ca femeie antreprenor în România?
Succesul profesional este rezultatul unei atitudini curajoase, în care cele mai importante roluri le joacă acceptarea provocărilor, deschiderea către nou și perseverența, toate acestea susținute prin valori morale. Din punctul meu de vedere, pentru a reuși ca manager, indiferent că ești bărbat sau femeie, e important să fii pregătit profesional. Apoi, contează să-ți dorești să evoluezi și să acționezi în această direcție. Să ai capacitatea de a înțelege domeniul businessului, să ai viziune și să te adaptezi permanent la numeroasele schimbări care apar, să soliciți și să accepți părerile celorlalți sau să ai încredere în instinct. Trebuie să fii încrezătoare în forțele proprii și să înveți din experiență, să ai mereu în minte că reușita pe plan profesional este influențată într-o mare măsură de echilibrul dintre viața la birou și cea de familie. Pe deasupra, e indicat să îți construiești viața pe autodezvoltare continuă, pe inițiativă și implicare, dar și pe respect față de valorile umane.



Ești președintele CONAF (Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin). Care sunt misiunea, viziunea și obiectivele organizației?
CONAF este mai mult decât o confederație, este o comunitate care dorește să promoveze antreprenoriatul în rândul femeilor și să militeze pentru un parteneriat echitabil alături de bărbați în business. Mai avem încă multe de făcut ca femei în afaceri pentru a ne crește numărul și a încuraja noile generații de femei să-și asume un risc, însă eu cred că egalitatea de gen nu este doar un vis, ci este un obiectiv pentru care ne implicăm activ să-l promovăm și să asis-tăm la un nou statut al doamnelor în mediul de business. Din fericire, România stă foarte bine la capitolul de reprezentare a femeilor antreprenor, însă mai este mult de lucru pentru a atinge obiectivele propuse la nivel comunitar. În CONAF întâlnești antreprenori cu experiență și o lume axată pe găsirea soluțiilor practice pentru dificultățile și problemele din mediul de afaceri românesc sau internațional. Învățăm împreună să creăm oportunități și o cultură antreprenorială conectată la no-ile trenduri în materie de business. Suntem mai mult decât o comunitate de antreprenori de gen feminin care și-au unit forțele. Ca să schimbăm și să îmbunătățim legi, reguli și norme din mediul antreprenorial, mai întâi trebuie să rafinăm mentalități. Respectul față de valoarea și munca antreprenorului femeie e primordial. Consultarea mediului antreprenorial este esențială pentru construcția unei legislații care să răspundă provocărilor și nevoilor din mediul de afaceri românesc. Ne dorim o reprezentare unitară a intereselor comune ale membrilor – federații patronale care promovează și sprijină afirmarea femeilor în mediul de afaceri și în domeniul patronal. Ne-am unit forțele pentru dezvoltarea și promovarea culturii antreprenoriale feminine din România. Avem energia, deschiderea și competența de a dezvolta parteneriate și colaborări cu organismele profesionale și patronale internaționale. Ne dorim crearea unui plan de acțiuni care vizează promovarea, apărarea drepturilor și intereselor economice, sociale, financiare, juridice și culturale ale femeilor de afaceri, în relațiile acestora cu autoritățile publice centrale și locale, cu sindicatele sau cu alte organizații non-guvernamentale ca-re au responsabilități delegate sau asumate în oricare din domeniile de interes pentru membrii confederației, precum și în relațiile cu alte organe și organisme din țară și din străinătate.


Consideri că statul român sprijină antreprenorul? Dar antreprenoarea?
Consider că statul trebuie să fie un partener al mediului de afaceri și un susținător al antreprenoriatului, indiferent că vorbim de cel feminin sau masculin, pentru că acest segment reprezintă, de fapt, stabilimentul creșterii economice și dezvoltării unei economii.

Cum consideri că a evoluat antrepre-noriatul românesc în ultimii ani? Dar antreprenoriatul la feminin?
Mă bucur să văd pe zi ce trece că doamnele își iau destinul profesional în mâini și devin antreprenoare. Deși de fiecare dată le spun că succesul nu este garantat întotdeauna, cheia în antreprenoriat sunt perseverenț a și dorința de a performa. În România s-a dezvoltat foarte mult latura antreprenorială și acest lucru se vede în statistică. Foarte multe companii noi s-au înființat în ultima perioadă, start-up-uri și IMM-uri, lucru îm-bucurător pentru economia națională. Dovezile sugerează că dezvoltarea spiritului antreprenorial este un ingredient fundamental al unei creșteri economice endogene și o condiție obligatorie pentru o dezvoltare locală și regională durabilă și pentru coeziune socială. Rolul educației în promovarea atitudinilor și a comportamentelor antreprenoriale este universal recunoscut în prezent. Competențele transversale, precum creativitatea și spiritul de inițiativă sau cel antreprenorial, îi vor ajuta pe tineri să-și dezvolte capacitatea de a gândi în mod creativ și de a inova, de a-și dezvolta proactivitatea, flexibilitatea, autonomia, capacitatea de a gestiona un proiect și de a obține rezultate. Există dovezi tot mai evidente ale impactului pozitiv al educației antreprenoriale. Tinerii care participă la aceste programe vor dezvolta mai multe atitudini antreprenoriale, vor obține mai repede un loc de muncă după finalizarea studiilor și vor înființa mai multe companii, creând astfel mai multe locuri de muncă. Programele antreprenoriale oferă o ocazie excelentă de conectare a sistemelor de învățământ cu economia locală, deoarece acestea se bazează pe activități specifice proiectelor și pe participarea voluntară a antreprenorilor reali.


Ce mașină conduci acum și de ce ai ales-o?
Toată viața facem alegeri care ne definesc. Acum realizez că înainte de a-mi cumpăra casă, mi-am cumpărat o mașină. Mașina mi-a fost un partener constant și fidel în ultimii 25 de de ani. Petrec extrem de mult timp la volan, mă relaxează, dar trebuie să recunosc că există și momente când după 12 ore de condus fără oprire, condusul nu mai este o relaxare, ci o necesitate. În ultima lună am făcut aproape 10.000 km doar în România, iar ca o medie în ultimii 10 ani, peste 300.000 km. Așa că mașina pe care o conduc este în primul rând o necesitate și trebuie să îmi ofere confortul unei călătorii sigure. Am fost și voi rămâne alergător de cursă lungă, ceea ce presupune o determinare și o rezistență mari. Acum că m-ați provocat realizez că acestea au fost și principiile după care mi-am ales mașina pe care o conduc, un Porsche Cayenne, despre care pot spune că mă reprezintă. Atunci când ajungi să îți petreci o parte însemnată din viață în mașină, îți dorești ca în primul rând mașina să îți ofere siguranță în trafic și abia mai apoi vorbim de confort.

Ce accesorii sunt neapărat necesare într-o mașină? Ce anume este important să ai într-o mașină pentru a-ți ușura cât mai mult viața la volan?
Pentru că petrec foarte mult timp la volan, călătorind prin țară în lung și în lat, cred că cele mai importante sunt GPS-ul și, evident, telefonul conectat pe modul Bluetooth pentru a putea fi în permanență conectată la conferințele și discuțiile zilnice.

Care este mașina visurilor tale, the ultimate car for you (THE CAR) și de ce?
În acest moment, THE CAR este chiar MY CAR.

Ce sentiment ai când ești la volan? Conduci de nevoie sau de plăcere?
Anul trecut, în plină pandemie am fost nevoită să plec de urgență cu mașina din București la Viena, pentru a rezolva o problemă medicală a băiatului meu cel mare, doar noi doi. A fost poate cea mai mare provocare din viața mea, pentru că nu mai era doar despre mine, ci o cursă contra cronometru cu viața. Nicio clipă nu m-am îndoit că vom ajunge la timp sau că nu vom depăși obstacolele inerente. A fost o necesitate. Dar există și drumuri de plăcere, vacanțele fru-moase prin care redescoperim România turistică și ne bucurăm pur și simplu de fiecare moment.

Care sunt lecțiile pe care le-ai învățat la volan?
Întotdeauna la volan trebuie să fii atent și să anticipezi mișcările celorlalți participanți la trafic.

Care este outfitul tău preferat și de ce?
Îmi place stilul smart-casual. Pentru că, la fel ca și mașina, hainele sunt accesoriile mele indispensabile.

Dezvoltarea personală – marketing sau adevăr palpabil?
Adevăr palpabil!

Care este motivația ta, drive-ul tău? Ce te face să începi fiecare zi cu plăcere? La ce anume vibrezi?
Vibrez la frumos! Mă trezesc zâmbind vieții știind că, la rândul ei, viața îmi va zâmbi!

Întrebari fulger
Stiletto sau adidași? Stiletto
Roz sau negru? Roz – blondele iubesc rozul
French manicure sau roșii ca focul? Colorată, ca și viața
Yoga sau cardio? Cardio
Facebook sau Instagram? Și… și – doar sunt antreprenoare – maximizez oportunitățile
Print sau online? Și… și… clasic și nou

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE