Limite de viteza nerealiste ne lungesc inutil călătoriile pe distanțe mari. Vestea proastă este că soluția acestei probleme nu nu este una simplă, ba, mai mult, ea se va agrava în timp.
Cunoaștem deja această practică: hotarele unei localități sunt întinse ca o praștie pentru a acoperi casele construite recent la periferie, pe terenuri scoase din circuitul agricol și trecute în intravilan. Rezultatul? Plăcuța de intrare în localitate se mută din ce în ce mai departe de centrul localității, la fel și cea de ieșire, pentru ca în câțiva ani să nu mai avem o graniță evidentă între localități. De multe ori, șoseaua trece aici în plin câmp, nu este nicio casă locuită pe kilometri și cu toate acestea viteza este limitată la 50 km/h. E localitate!
Vă sună cunoscut?Este rezultatul unei politici de infrastructură (sau lipsa acesteia) care trenează încă din anii dictaturii comuniste, când șoselele treceau musai prin centrul localităților. Acum toată lumea își dorește o casă (sau o firmă) cu acces direct la drumul național și acolo unde este cerere, este și ofertă. Victime sunt automobiliștii, care se văd nevoiți să parcurgă distanțe mari cu limite de viteza nerealiste. Dar și localnicii, care sunt nevoiți să traverseze frecvent o șosea circulată. Depășirea vitezei legale este inevitabilă, iar odată cu asta rata accidentelor crește. Vrei să traversezi țara de la sud la nord sau (Doamne ferește!) de la est la vest? Ghinion, vei concura CFR-ul la numărul minutelor (sau orelor, mai degrabă) de întârziere.
Această situație nu este neapărat specifică României. Șoselele trec prin localități și în alte țări (cu toate că de cele mai multe ori preferă să le ocolească), dar la noi lucrurile sunt agravate de lipsa opțiunilor. Nu se construiesc șosele noi, care să ocolească localitățile, iar despre autostrăzi nu are sens să aducem vorba: puținii kilometri construiți sunt risipiți ici-colo în loturi fără legătură unul cu celălalt. Mai mult, lucrurile nu se vor îmbunătăți nici în viitor: ce s-a construit de-a lungul șoselelor nu se poate demola, iar noi construcții vor continua să se ridice de-a lungul șoselelor importante.