Motorul diesel nu a avut o viață tocmai ușoară în anii care s-au scurs de la debutul scandalului Dieselgate, în 2015. Avalanșa pusă în mișcare de scandalul de pe continentul american a transformat motorul diesel, foarte drag europenilor, de altfel, în inamicul public numărul unu.
Multe lucruri s-au schimbat de atunci, mulți producători au început o adevărată ofensivă a electrificării, iar în avangarda acestui trend se poziționează chiar Volkswagen, compania care a aplicat cunoscuta zicală „eu te-am făcut (celebru, în acest caz), eu te omor la propriu popularelor dieseluri. Și totuși, nimeni nu a abandonat hulitul motor diesel, care este încă văzut de mulți producători ca o componentă-cheie în lupta de a scădea emisiile de CO2.
Nimeni, cu excepția cumpărătorilor de mașini. Aceștia au reacționat moderat la scandalul Dieselgate, dar au fost mult mai vehemenți când s-au anunțat primele orașe care vor interzice circulația mașinilor cu motoare diesel în viitorul apropiat (Hamburg o face deja, dar doar pe un sector de drum limitat). Ponderea motorizărilor diesel în vânzările de mașini noi a scăzut accentuat de la începutul anului, ajungând la aproximativ o treime la nivel european. Situația se reflectă identic și în România, o țară care în trecut a înălțat catedrale motorului diesel și în care acum mai puțin de o treime din mașinile noi comercializate mai folosesc motoare cu aprindere prin compresie.
Cu toate acestea, producătorii auto continuă să investească în dezvoltarea motoarelor diesel. În fiecare lună apar unități diesel noi, curate, în care s-au investit miliarde, în fiecare lună discut cu oameni din industria auto care jură că dieselul are încă un viitor. Voi ce credeți, mai poate schimba cineva soarta dieselului?