Povestea unui autocar Mercedes-Benz O 302 IRANNATIONAL salvat de la casare

Vă mai amintiți de autocarele Iran National, principalul mijloc de transport turistic în România înainte de 1989? Da, acele autobuze alb-albastre purtătoare ale siglei Mercedes-Benz, care asigurau un nivel de confort situat la ani-lumină în comparație cu orice alt model românesc din acea perioadă. Chiar și în anii `90, nu exista excursie școlară, tabără sau orice altă cursă ocazională la care să nu ia parte și un bătrân autocar Mercedes-Benz O 302 IRANNATIONAL.

Majoritatea acestora au fost casate între timp, iar puținele exemplare care mai deservesc curse regulate în zonele rulare se află într-o stare deplorabilă. Cu excepția unuia, pe care un român pasionat l-a salvat de la o moarte dureroasă în flacăra oxiacetilenică, restaurându-l și atestându-l ca vehicul istoric în cadrul clubului Retromobil România.

IRANNATIONAL (1)

Alexandru Constantinescu a cumpărat autocarul Iran National în 2009 și l-a restaurat în cadrul atelierelor URAC-RATB. Efortul depus de mecanici și tinichigii a fost unul considerabil, pentru că timpul scurs din 1973 își pusese adânc amprenta peste caroseria și, mai ales, șasiul bătrânului Mercedes-Benz. De exemplu, traversele din zona punții spate erau atât de măcinate de rugină încât a fost necesară înlocuirea completă a acestora. Deși aveau 1.500.000 km parcurși, motorul, transmisia și sistemul de frânare nu au avut nevoie de reparații. Interiorul a fost refăcut complet în stilul original de Alex, care folosește frecvent autocarul pentru turneele trupei Cabaret, în care activează ca baterist.

imag000_112

Importate în număr mare între 1967 și 1975, majoritatea au intrat în posesia Intreprinderii pentru Transporturi Turistice Auto (I.T.T.A) și a parcului de autovehicule PCR. Principalii beneficiari erau Oficiul Național pentru Turism (ONT), respectiv Uniunea Tineretului Comunist (U.T.C).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Produse în Iran de producătorul Iran National sub o licență Mercedes-Benz, acestea au fost aduse pe roți de șoferii români. Cu excepția unor modificări cosmetice minore, toate seriile au fost relativ identice, având între 43 și 47 de locuri (inclusiv șoferul și ghidul turistic), motor amplasat în spate, fără aer condiționat sau toaletă.

Motorul era amplasat longitudinal în spatele punții spate, având o arhitectură cu șase cilindri în linie și două chiulase. De-a lungul anilor în care a fost produs, au existat mai multe versiuni ale acestui propulsor, cu capacități cilindrice cuprinse între 5,6 și 8,7 litri. Transmisia se făcea printr-o cutie de viteze manuală cu șase rapoarte, care avea atașat și un reductor pneumatic. Admisia de aer se făcea din cabină, prin două filtre – unul uscat și unul umed cu barbotare prin ulei.

fotografie0015_108

Autocarele Iran National importate în România dispuneau de un sistem de preîncălzire a motorului și a cabinei, ce se baza pe un sirocou alimentat cu motorină. Preîncălzirea putea fi programată pentru a porni automat, mai ales că la temperaturi mai mici de -5 grade Celsius era obligatorie încălzirea apei din sistemul de răcire al motorului.

Suspensia avea o arhitectură cu arcuri lamelare pe puntea spate – ce treceau pe sub axul punții pentru a reduce înălțimea treptei de acces în cabină – în timp ce puntea față dispunea de arcuri elicoidale cu amortizoare duble. Ampatamentul scurt în raport cu lungimea totală a autocarului oferea o manevrabilitate foarte bună în spațiile înguste, mai ales că roțile directoare erau capabile să vireze atât de mult, încât aproape că descriau un unghi drept în timpul întoarcerilor.

IRANNATIONAL (5)

Confortul interior era impresionant pentru acele vremuri. Pasagerii de pe rândurile din față nu resimțeau deloc zgomotul motorului, iar fiecare scaun dispunea de cotiere și suport pentru picioare. Deasupra se găseau aeratoare individuale, iar la fiecare al doilea rând de scaune se putea deschide și geamul lateral.

260620131574_911

Revenind la eroul nostru, Alexandru Constantinescu a cumpărat anul trecut încă un exemplar Mercedes-Benz O 302 cu numai 100.000 km la bord, aflat în prezent în proces de restaurare, care va fi vopsit în aceeaşi combinație cromatică alb-albastru specifică autocarelor folosite de ONT. Totul, din pasiune.

IRANNATIONAL (3)

Sursa: Facebook, Tram Club România

Adaugă un comentariu