Punctul culminant al expediţiei #BulgarianRoadtrip a avut loc în regim VIP. Cu porţile deschise doar pentru noi, echipa Lotus Sofia ne-a oferit o experienţă de neuitat pe circuitul Drakon din Plovdiv.
Sunt născut în 1989. Cel mai probabil, mulţi oameni din generaţia mea au ajuns să ia contact cu lumea automotive în mediul digital încă de la vârste fragede. Sunt şi voi fi întotdeauna un fan înrăit al seriei Gran Turismo, un simulator auto dezvoltat exclusiv pentru consolele Sony PlayStation. Eu am crescut alături de generaţia a doua a consolei legendare şi am iubit intens fiecare moment pe care mi l-a oferit alături de jocurile Gran Turismo 3 şi 4.
Lotus Sofia s-a materializat din pasiune pentru brandul britanic. Cele două modele Elise arată similar, dar sunt complet diferite. Una a rămas în formă de fabrică, în timp ce alta s-a transformat în maşină de curse.
Scopul acestor simulatoare era de a te pune în pielea unui pilot de curse, ce trebuia să evolueze de-a lungul carierei începând chiar cu licenţele de pilotaj. Treptat, garajul virtual din joc se umplea cu vehicule dintre cele mai diverse, însă o anume marcă mă fascina de-a dreptul. Este vorba de Lotus, brandul britanic pentru care plăcerea condusului a stat întotdeauna la baza dezvoltării automobilelor sale. Asta şi faptul că dacă vrei să mergi repede, trebuie să ai un vehicul uşor.
Nu prea înţelegeam eu toate aceste detalii în momentul sesiunilor digitale de condus, însă aveam impresia că alegerea unui vehicul Lotus din garaj făcea să pară că jucam cu coduri. Atât de rapide erau acele maşini în joc.
Evora reprezintă daily driver-ul suprem din flota Lotus Sofia. Doar 6.117 unităţi au fost produse. Între noi se află doar Dunărea, în rest, pasiunea pentru maşini nu cunoaşte graniţe.
Din păcate, nu multe vehicule Lotus şi-au făcut drum prin Europa de Est, aşa că „prinderea’ uneia pe străzile din România este aproape imposibilă. Aş fi crezut acest lucru şi despre Bulgaria, însă m-aş fi înşelat amarnic, deoarece aici se află casa băieţilor de la Lotus Sofia, o companie 100% independentă, ce are rolul de a susţine activităţile echipei pasionate de motorsport.
Pentru un plus de aderenţă, întreaga flotă Lotus era încălţată cu anvelope semislick.
Mulţumită prietenilor noştri din Bulgaria, a fost posibilă o vizită la circuitul Drakon de lângă Plovdiv, singurul de acest fel din ţară. Iar vizita noastră a fost cel puţin memorabilă.
Nu ştiam exact cu ce aveau de gând să ne surprindă băieţii de la Lotus Sofia, însă ştiam de existenţa echipei de motorsport, echipă ce participă în cadrul mai multor curse de anduranţă, inclusiv în România. De asemenea, Lotus Sofia a înfiinţat o şcoală de pilotaj sportiv, ce are rolul de a oferi experienţa unei zile la volanul unei maşini Lotus, primind totodată sfaturi preţioase pentru îmbunătăţirea reflexelor în cazul unor situaţii-limită.
Fie că vorbim despre condus defensiv sau despre sesiuni de viteză pe circuit, Lotus Sofia ne-a pus la dispoziţie, pentru o zi, trei modele Lotus. Două exemplare Lotus Elise, unul Sport 220 şi altul pregătit special in-house pentru competiţii şi un fabulos Lotus Evora GT. Mă simţeam de parcă garajul meu din Gran Turismo a prins viaţă, nu trebuia decât să selectez maşina şi să apăs butonul Start. Însă v-am spus de partea cu licenţele? La acest capitol am beneficiat de un instructaj complet, plin de informaţii valoroase ce au să-mi servească mulţi ani în spatele volanului. Mai apoi, a urmat sesiunea de întrebări şi răspunsuri apropo de flota Lotus Sofia.
Garajul din Bulgaria include opt exemplare Lotus, cel mai bătrân fiind un clasic Elan din anii 60, în timp ce mezinul familiei era reprezentat chiar de Evora pe care o vedem în aceste pagini. Un superb exemplar Daytona Blue din 2019, construit în specificaţie GT, cu 416 CP obţinuţi de la motorul V6 de 3,5 litri ajutat de un compresor mecanic.
Totuşi, pe vremea când eu jucam Gran Turismo, un alt model mi-a captat atenţia, model alături de care am realizat şi eu câteva curse de anduranţă, însă doar în mediul virtual. Vorbim în continuare despre Elise, o maşină care vine într-un pachet atât de compact, încât până şi o Mazda MX-5 din prima generaţie o depăşeşte în lungime şi înălţime. Şi ar trebui să vorbim puţin şi despre greutate, deoarece aici Lotus Elise vine cu un statement pe măsură.
În prima generaţie a sa (Series 1), maşina ce a preluat numele nepoatei lui Romano Artioli, CEO Bugatti şi Lotus la momentul respectiv, Elise, cântărea puţin peste 700 de kilograme. Totuşi, cu trecerea timpului, până şi Elise s-a îngrăşat puţin, în speţă pentru a respecta normele de siguranţă. Chiar şi aşa, vehiculul de curse, din Series 2, importat din America, a slăbit câteva kilograme în drumul său spre maşina de curse.
Construcţia ultrauşoară din aluminiu permite obţinerea timpilor fulminanţi pe circuit.
Între timp, băieţii ne-au povestit despre acest exemplar că a fost reconstruit aproape de la zero de mai mult de zece ori, iar vehiculele Lotus nu sunt tocmai uşor de reparat. Altfel, acesta a primit un motor Honda K20, care îl făcea să urle din toţi plămânii săi cu sistem VTEC, însă doar în mâinile tânărului pilot. Altfel, eu am fost cel mai fericit în timpul turelor mele de circuit alături de versiunea stock a lui Elise, unde cei 220 CP ai săi alături de sfaturile pe care le primeam în timp real m-au ajutat să îmi depăşesc propriul timp după fiecare tur parcurs.
Ziua s-a încheiat cu picioarele tremurându-mi de emoţie. Am condus o legendă! Mulţumim încă o dată echipei Lotus Sofia pentru minunata experienţă pe care ne-a pregătit-o. Vom reveni, cu siguranţă!
Lotus ELISE Sport 220
Motor L4, motor central, transversal, compresor mecanic • Cilindree 1798 cmc Putere max. 220 CP la 6800 rpm • Cuplu max. 250 Nm de la 4600 rpm Transmisie tracţiune spate, cutie manuală cu 6 tr. • L/l/h 3824/1719/1117 mm • Masă proprie 904 kg • Portbagaj 112 l 0–100 km/h 4,6 s • Viteză max. 234 km/h Consum 7,5 l /100 km • Emisii CO2 173 g/km
Lotus EVORA GT
Motor V6, motor central, transversal, compresor mecanic • Cilindree 3456 cmc Putere max. 416 CP la 7000 rpm • Cuplu max. 450 Nm • Transmisie tracţiune spate, cutie automată cu 6 tr. • L/l/h 4394/1972/1223 mm • Masă proprie 1.408 kg • Portbagaj 160 l • 0–100 km/h 3,8 s • Viteză max. 280 km/h • Consum 11,7 l/100 km • Emisii CO2 273 g/km
VERDICT
Garajul meu din Gran Turismo a prins viaţă! Aşa m-am simţit pentru o zi alături de Lotus Sofia, un grup de oameni dedicaţi, a căror pasiune pentru brandul britanic emblematic nu cunoaşte limite.