Am testat în România un Aston Martin DBS în versiunea Volante Superleggera. Este frumoasă, puternică și scumpă, însă ea trage „de toți banii' și nu doar atât! Motorul V12 twin turbo livrează 725 de cai-putere și 900 Nm. Te joci cu focul când o calci. Trăim vremuri cel puțin interesante. Le-am putea numi puntea dintre mașinile cu motoare cu combustie internă și mașinile care nu emit dioxid de carbon, cele ale viitorului. Până când se va întâmpla asta, vor tot exista experiențe, sau noi sperăm că vor fi, în care vom întâlni câteva modele care merită să primească aprobarea europeană de a fi vândute și după 2030. Sau 2035. Sau 2000-cât va fi.
Acest Aston Martin este o mașină deosebită. Realizați asta și fără să vă o spun eu, dar e posibil ca acest DBS Volante Superleggera să fie ultimul sau printre ultimele modele ale constructorului care nu au suport hibrid.{tiți voi, motoare electrice, mers cu motorul cu ardere internă oprit, chestii de genul ăsta.
Toate aceste tehnologii sunt fascinante și le respect, însă Aston Martin face ceva diferit. O mașină pe care și-o permit doar câțiva, iar eu am fost printre norocoșii care au condus-o. {i e un montagne-rousse de emoții. Să trecem întâi, rapid, peste lucrurile esențiale. Arată fantastic, are un portbagaj mic în raport cu caroseria sa și încap (la limită) patru adulți la bord. Nimeni nu o cumpără pentru aceste aspecte, deși doar Bentley Continental GTC și Mercedes-AMG S63 Cabriolet oferă ceva apropiat până la un punct. Celelalte mărci care oferă ceva apropiat sunt McLaren, Lamborghini și Ferrari.
Și cu asta am spus tot, nu? Nu. Avem un motor fantastic, ce oferă aproape prea multă putere și cuplu cât vreo trei mașini obișnuite, iar cel din urmă vine la o turație mică. Rețeta perfectă pentru o mașină ce pleacă de-a latul când accelerezi în linie dreaptă ca să depășești. La 90 km/h, cu toate sistemele pornite. După ce am dus-o înapoi, am spus că nu ar trebui să ai voie să conduci asta doar cu categoria B, ci doar cu licență de pilot și un palmares considerabil. Chiar nu-i de joacă.
Direcția e precisă și ceva mai grea decât ai crede (poate că are legătură cu nepotrivirea numelui Superleggera cu cele 1,9 tone?), iar suspensia e fermă. E mai rigidă decât ai crede, dar e confortabilă pentru ceea ce e, deși poate să treacă și la modul bun numai pentru circuit, Sport Plus.
DBS Volante Superleggera atinge 100 km/h în ireal de puțin timp, iar de la viteza aceasta încolo, parcă mai pornește încă un motor. |mpreună cu rigiditatea inerentă a șasiului, poate fi tare complicat de condus într-un regim sportiv. și dacă o greșești, s-au dus 300.000 de euro.
Așadar, nu e loc de greșeală aici. Trebuie să știi bine ce faci și cum să reacționezi. Chiar și pe uscat și cu anvelope aproape noi. În același timp, DBS Volante Superleggera poate fi și o mașină confortabilă numai bună de plimbări, dar cu greu te poți abține să o calci pe coadă, iar răsplata e rapidă și parcă ajunge direct în hipotalamus. E satisfacția aia nebună, care te împinge să o tot calci, mai mult și mai mult, mai des și mai des, de fiecare dată când poți. Iar păcănitul evacuării pe modurile Sport și Sport Plus doar îți confirmă că e bine ce faci. Doar să fii pe fază cu volanul, frânele bune – dar greu de dozat uneori, precum și cu suspensia fermă. Trebuie să fii hotărât și să știi bine ce faci cu mașina asta.
Iar când totul se leagă, inclusiv o serie de viraje, mergi mai departe și te bucuri de cât de frumoasă poate fi viața. Satisfacția e și mai mare pentru proprietari (bănuim), căci ei pot face asta în fiecare zi. Sau, cel puțin, atunci când doresc.
Este clar că Aston Martin n-a prins motto-ul cu esențele tari care se țin în sticle mici, dar nu-i nimic, au făcut ceva tare cu o caroserie lungă, lată și scundă.
Aston Martin DBS Volante Superleggera
• Motor V12, twin-turbo, longitudinal față • Cilindree 5204 cmc • Putere 725 CP la 6500 rpm • Cuplu maxim 900 Nm între 1800 și 5000 rpm • Tracțiune spate/automată cu opt trepte •L/l/h 4712/1968/1280 mm • Masă proprie 1.863 kg • Volum portbagaj 225 l • 0–100 km/h 3,4 s • Viteză maximă 339 km/h • Consum mixt 12,3 l/100 km (NEDC) • Emisii CO2 285 g/km (NEDC) • Preț de la 219.188 euro; 301.958 de euro cu TVA inclusă modelul testat
VERDICT
Aston Martin îți poate vinde un 2+2 care să fie decapotabil sau coupe, ce are sub capotă un motor cu resurse care îl califică lejer în lumea supercarurilor, dar încap chiar patru adulți la bord. Nu o cumpără nimeni pentru ultima parte, dar sunt rare mașinile care pot face tot ce poate acest DBS, iar specia lor este pe cale de dispariție. Să ne bucurăm de ele cât sunt printre noi și încă pot fi cumpărate!