Există legende urbane care spun că benzina cu cifră octanică mai mare face motorul să meargă mai bine, scade consumul, crește puterea sau toate la un loc. Care este adevărul?
Pe scurt, acestea sunt doar legende urbane. Răspunsul corect este, însă, ceva mai complicat. Cifra octanică nu spune nimic despre performanțe și consum, ci exclusiv despre toleranța benzinei la autoaprindere prin comprimare. Cu alte cuvinte, cu cât cifra octanică este mai mare, cu atât combustibilul va fi mai rezistent la autoaprindere prin comprimare, putând fi astfel folosit în motoare cu un raport de compresie mai mare.
Citește și: De unde să cumpărăm combustibil? Care e mai bun? Tu știi ce e cifra octanica?
Legenda are însă și un sâmbure de adevăr, în sensul în care motoarele moderne, performante, au un raport de compresie ridicat și, prin urmare, au nevoie de un combustibil cu cifră octanică mare pentru a funcționa în parametrii optimi. Aceasta este însă singura legătură între cifra octanică și performanțe, pentru că o benzină cu cifră octanică mare nu va aduce niciun beneficiu unui motor care a fost proiectat să funcționeze cu benzină normală.
În practică, este important să citim manualul mașinii. Dacă acesta spune că mașina TREBUIE alimentată cu benzină cu cifră octanică mare (Super, Premium, 98, 99, 100), atunci e imperios necesar să alimentăm cu astfel de benzină. Pe perioade scurte se poate folosi și benzină cu cifră octanică mai mică, dar în anumite situații (în special în sarcină) se vor produce detonații, în unele cazuri acestea fiind periculoase pentru motor. Motoarele moderne au senzori care detectează apariția detonațiilor și ajustează procesul de ardere pentru a le preveni (de unde o scădere ușoară a performanțelor) dar acest sistem are o plajă limitată de reglaj, deci nu întotdeauna pot fi eliminate complet detonațiile.
Dacă manualul mașinii RECOMANDĂ folosirea benezinei cu cifră octanică mare, aceasta va putea fi alimentată fără probleme și cu o benzină normală, ceva mai ieftină decât cea premium. Datorită ajustării parametrilor de ardere, motorul va funcționa fără probleme, dar performanțele maxime ale motorului vor fi atinse doar în cazul folosirii benzinei cu cifră octanică mare. Este singurul caz în care cifra octanică mai mare înseamnă performanțe ale motorului mai bune.
Dacă în manualul mașinii nu se face nicio recomandare cu privire la cifra octanică a mașinii, atunci o benzină cu cifră octanică mai mare nu va aduce niciun beneficiu, decât în conturile companiilor petroliere.
Ce se întâmplă însă cu proprietățile superioare de curățare a motorului pe care le anunță benzinarii pentru sortimentele premium? Nici aici beneficiile nu sunt evidente. Legislația stabilește clar parametrii pe care trebuie să-i îndeplinească combustibilii, astfel că și benzinele cu cifră octanică normală (95 sau Regular) sunt aditivate și beneficiază de acealeași proprietăți ca și cele Premium.
Ori e imperios, ori e necesar!
Nu se poate amândouă! Cu amândouă, suntem proști… așa ca la Ilfov, sau Ialomița, sau Călărași! Și am pus virgulă înainte de „sau”, să nu se simtă lezați cei mai din urmă… nu c-ar fi mai dihai!
In engleza – :”Premium gas vs. regular: What’s really better for your car?”, episod CBC Marketplace – In majoritatea cazurilor se recomanda benzina regular