Dacă prin smartphone-ul pe care îl purtăm cu noi permanent avem acces la informație, la job, bani (și lista este extrem de lungă), pentru că nevoia și obișnuința o cer, la fel am putea să ne alegem și motocicleta, să fie una capabilă de cât mai multe și în cât mai diverse condiții, iar asta ne-ar face să petrecem mai mult timp în șa.
Cam acesta a fost sentimentul pe care l-am încercat în zilele în care am testat noua Honda NX 500, motocicleta cu care m-aș fi dus oriunde, chiar și până la colțul străzii după pâine. Ce mă face să fac o astfel de afirmație? Confortul, consumul redus de benzină și senzația că te poți deplasa în orice condiții de drum.
De cele mai multe ori nu mă simt foarte confortabil pe motocicletele pe care urc, indiferent de timpul petrecut în șa, dar îmi asum asta pentru că la 1,88 m doar cele masive și, implicit, grele par a fi potrivite, teoretic. NX 500 are un aspect impunător, dar masa la plin este de până în 200 kg, mai exact 196 kg, o gardă la sol generoasă și o roată față de 19 inchi. Poziția de condus este foarte confortabilă și relaxată, aproape verticală, rezultată din combinarea unor caracteristici precum înălțimea la care se regăsește șaua, 830 mm, lățimea și înclinarea acesteia față de rezervor și distanța până la ghidonul relativ lat și înalt.
Se spune că NX-ul a fost inspirat de legendarul Africa Twin și poate că designerii japonezi și-au imaginat o motocicletă în varianta urbană a Paris Dakarului, însă mie mi se pare că este un upgrade coerent și inspirat al CB-ului 500 X, predecesorul de drept al modelului NX 500. Atunci când testam, în urmă cu câțiva ani, CB 500 X, remarcam că ar fi nevoie de o frânare mai bună și acum, pe noul model, avem dublu disc pe față, cu câte două pistoane pe fiecare. O furcă față mai precisă cu o cursă mai mare ar fi fost utilă și inginerii au montat suspensia Showa SFF-BP 41mm. Au fost aduse și alte îmbunătățiri care au crescut gradul de adaptabilitate al NX-ului pentru orice tip de drum.
Detaliile tehnice complete, comparații și amănunte despre unghiul bielelor defazate sau rapoartele de compresie, cifrele exacte și ingineria pură din spatele unei asemenea mașinării, explicate pe îndelete, nu aduc farmecul experienței de condus pe care vreau eu să v-o împărtășesc. Esențial în domeniul cifrelor este să spun că NX-500 este un motor complex, care oferă satisfacții multiple și pe care ți-l poți permite cu un buget în jurul a 8.000 de euro.
În traficul urban ai o poziție înaltă și verticală, genunchii nu sunt extrem de flexați, iar brațele sunt întinse într-o poziție relaxată. Trebuie să ai grijă la slalomul printre mașini la semafor, nu pentru că nu ai avea loc, ci pentru că atingi involuntar oglinzile vehiculelor mai înalte. Roata față de 19 inchi îți dă o anumită relaxare când, te miri de unde, apare o groapă în asfalt, o șină de tramvai sau o gură de canalizare nealiniată suprafeței de rulare ori un bumper de limitare a vitezei… În cel mai rău caz, o bordură ceva mai înaltă ar putea pune ceva probleme.
Consumul este satisfăcător de mic, chiar și într-un trafic aglomerat precum cel din București, undeva la 3,4-3,5 l/100 km, iar în weekend sau pe drumuri naționale, cu viteză regulamentară, chiar mai scade puțin. Pe autostradă, la viteză de croazieră, consumul crește peste valorile înregistrate în regim urban, însă nu am testat această variantă în mod susținut, am făcut-o doar pentru o zonă limitată de câțiva kilometri, mai mult ca să aflu cât de bine protejează parbrizul în cazul vitezelor mari. Oricum, nu se lasă liniștea în cască, nici nu ar avea cum și poate că aici ar mai fi ceva de îmbunătățit.
Motocicleta beneficiază de ambreiaj tip slipper-clutch pentru tracțiune sporită și un schimb al vitezelor îmbunătățit, iar cutia este fermă și precisă, fără însă a mai avea caracteristica „smooth’ de altădată, o particularitate cunoscută și apreciată printre fanii mărcii. Am fost plăcut impresionat de sunetul produs de evacuare, care, similar cazului noului Hornet, CB 750, este grav, articulat și îți completează paleta de simțuri satisfăcute atunci când ieși la o escapadă pe două roți.
NX-500 se adresează unui public cât se poate de larg și variat pentru că poate fi condusă cu permis categoria A2, are suficientă putere și cuplu (47,6 CP, respectiv 43 Nm) încât să fie și pe placul motocicliștilor mai experimentați, pentru că are tehnologie modernă (lumini full LED, ecran TFT de 5 inchi, ambreiaj slipper clutch…) încât să țină pasul cu trendurile și nevoile unui public „smart’ și, nu în ultimul rând, pentru că vei avea curajul să abordezi aproape orice tip de drum în șaua sa.
Unul dintre atuurile care fac an de an din Honda producătorul de motociclete cu cele mai mari vânzări, la nivel mondial, european și chiar pe piața românească, este filosofia tipic japoneză de a păstra fiabilitatea și echilibrul la nivelul întregii game, constante în timp, de la generație la generație. În ultima perioadă, lupta pentru supremația în vânzări se duce cu producătorii indieni și chinezi care au adaptat și transformat produse consacrate și reușesc să inunde piața cu produse mai ieftine, adresate, în general, unui public axat pe nevoia de deplasare, și mai puțin pe pasiunea și contemplarea unei călătorii pe două roți.
Date tehnice
Motor 2 cilindri twin paraleli – Cilindree 998 cmc – Putere max. 47,6 CP/8600 rpm – Cuplu max. 43 Nm/6500 rpm – Consum 3,6 l/100 km – L/l/h 2165/830/1415 mm – Masa la plin 196 Kg – Capacitate rezervor 17,5 l – Transmisie 6 viteze, manuală, lanț – Autonomie estimată 450 km – Preț 8.250 euro (poate suferi discounturi oferite de dealeri)
Verdict – Luigi Negoi
Honda NX 500 este o motocicletă versatilă și foarte confortabillă. Poziția de condus este foarte relaxată în orice condiții de drum, consumul de combustibil redus, iar sunetul evacuării foarte plăcut. Cutia de viteze nu mai este „smooth’ ca la generațiile anterioare, iar protecția la vânt ar putea fi îmbunătățită.