După debutul de anul trecut al noii Astra – care a făcut un salt uriaș din toate punctele de vedere comparativ cu restul modelelor din gamă – Opel știe mult mai bine ce are de făcut. Dovadă stă și ultima evoluție a SUV-ului de clasă mică/compactă (încă mai există discuții în contradictoriu privind încadrarea lui în segmente), care a devenit acum Mokka X.
Cu peste 600.000 de exemplare comercializate de la debutul din 2012 și până în prezent, Mokka avea nevoie urgentă de o restilizare, pentru a-i păstra competitivitatea pe o piață din ce în ce mai disputată, aglomerată de numeroase modele noi în ultimii ani. Așa că Opel a transpus designul mult apreciat al noii Astra peste al său SUV, conferindu-i o înfățișare proaspătă și atractivă.
Pentru a analiza în detaliu impactul acestei restilizări, am fost la Edinburgh, Scoția, unde am descoperit noua Mokka X pe unele dintre cele frumoase drumuri din Europa. Și într-adevăr, noul SUV Opel arată cel puțin la fel de bine și în realitate, cu noile sale faruri full-LED cu dispersoare negre și cu grila de mari dimensiuni cu profil fagure. Văzută din față, Mokka X pare un model complet nou – atât de profund este acest facelift. Însă, din lateral se dezvăluie silueta deja familiară a lui Mokka, iar la posterior nu au fost schimbate decât blocurile optice și spoilerul.
Însă cea mai mare schimbare a avut loc la interior, unde Mokka X are acum o planșă de bord complet nouă, cu elemente preluate de la Astra. Astfel, instrumentarul de bord și sistemul de infotainment sunt în ton cu vremurile – Opel rezolvând astfel poate cele mai mari surse de critici: vechiul ecran monocrom dintre cadranele din bord (care părea uitat acolo din anii `90) și sistemul multimedia anterior, pus în mijlocul unei aglomerări de butoane.
Nou este și sistemul OnStar (care, apropo, este disponibil de acum și în România), care îți poate salva viața în caz de accident sau pur și simplu îți simplifică experiența de șofat.
Află aici mai multe informații despre funcționalitatea sistemului Opel OnStar.
Scaunele certificate AGR au fost și ele introduse de acest facelift și promit să ofere o ședere mai confortabilă pentru ocupanți. Tot pentru sporirea siguranței și a confortului, farurile LED amintite anterior au nouă moduri de funcționare în funcție de stilul de conducere al șoferului și tipul de drum pe care se rulează, oferind funcții de iluminare a virajelor, control automat al fazei de drum și altele.
Modelul pe care l-am condus în Scoția era dotat cu motorul diesel de 136 CP și 320 Nm, care nu a trecut prin nicio modificare cu ocazia acestei restilizări. Oricum, acesta continuă să impresioneze plăcut prin funcționarea sa rafinată, prin reprizele foarte bune și prin răspunsul la accelerație, dar mai ales prin consumul scăzut de combustibil – care, pe parcursul testului destul de variat din Scoția (o combinație între drumuri naționale, oraș, autostradă și un pic de off-road – în total 200 km) a fost de 4,6 l/100 km.
Mokka X a impresionat plăcut și prin ținuta de drum sigură în viraje, mulțumită unui tren de rulare cu reglaj ușor ferm. Desigur, asta implică un compromis în ceea ce privește confortul amortizării, însă singurul moment în care suspensia chiar scutură deranjant este la trecerea peste denivelările scurte, în genul rosturilor de la poduri. Direcția este destul de rezervată în feedback, însă are un feeling care inspiră încredere în virajele abordate rapid.
Cu ocazia acestei sesiuni de teste, Opel a anunțat și prețul de la care va porni noua Mokka X în România. Astfel, cel mai ieftină versiune, cu motorizarea pe benzină de 1,6 litri și 115 CP, costă 14.000 de euro. Listele complete de prețuri vor fi anunțate în viitorul apropiat, când Mokka X va ajunge în țară.
Testul complet, cu impresii detaliate de conducere, va fi publicat în numărul 20 al revistei AUTO BILD, disponibil în toate centrele de difuzare a presei începând de joi, 29 septembrie 2016.