Pick-up, V6 diesel, fără plafon. Am sărbătorit cum se cuvine un weekend în compania mărețului Jeep Gladiator.
Recunosc, nu am mai condus un Jeep Wrangler până acum, iar dacă stau să citesc ce scrie pe lateralul mamutului din imagini, pare că încă nu am bifat modelul mai sus menționat pe lista personală. Motivul: aici vorbim despre Jeep Gladiator, ce este, în esență, versiunea pick-up a lui Wrangler.
În urma unui exercițiu creativ, nu am reușit să găsesc un nume mai bun pentru această mașină, motiv pentru care vreau să îl sărbătoresc în aceste două pagini și să vă explic de ce acest vehicul, deși nu o să se vândă în numere însemnate în Europa (preț de pornire în România: 71.740 de euro), reprezintă ultimul strigăt al mobilității clasice în cea mai pură formă.
Așadar, discutăm aici despre o mașină cu un motor diesel V6 de trei litri, fără orice fel de ajutor electric, ce transmite 264 CP și 600 Nm către ambele punți fixe prin intermediul unei transmisii ZF cu opt rapoarte. Dacă vrei ceva și mai pur de atât, Jeep ne oferă posibilitatea de a desface complet plafonul, dar și ușile mașinii, pentru o comuniune om-mașină-natură cum mai vezi doar în reclamele scumpe de la Superbowl.
Și dacă pui la socoteală faptul că această mașină, în ciuda lungimii de aproape 5,6 metri și a celor 2,4 tone de „american muscle’, are un consum combinat de doar 10 litri la suta de kilometri, deja parcă ai trecut în lumea basmelor. Totuși, îți revii rapid cu picioarele pe pământ atunci când îți amintești că acesta este un vehicul comercial, deși nu există nicio diferență la interior față de Wrangler care să confirme acest lucru, însă imensa benă din spate, în care poți căra până la 775 de kilograme, ne spune altceva.
Din momentul în care te urci (în sensul propriu) la volan, toate comenzile sunt rapid de înțeles, spectrul tău vizual fiind împânzit de butoane și de suprafețe dreptunghiulare. Și îți vei găsi rapid poziția la volan, mulțumită scaunului confortabil, care permite și deplasarea pe distanțe lungi, însă nu foarte lungi, pentru că mașina este extrem de zgomotoasă la viteze de autostradă. Totuși, nu acolo este locul ei, ci pe drumurile de munte, unde se descurcă minunat, indiferent de suprafața de rulare sau de nivelul de dificultate al traseului ales.
Altfel, pasagerii tăi vor fi încântați de orice călătorie. Vederea de „la înălțime’ ar fi preferata lor, urmată de confortul suspensiei, ajutată parțial de anvelopele cu specificație de stradă (echipare Overland), dar cu talon de mărime 70. De asemenea, și locul pe banchetă este decent, depășindu-l chiar și pe Wrangler, mulțumită extinderii ampatamentului caroseriei.
Cum Wrangler se vinde acum pe Bătrânul Continent doar sub formă plug-in hybrid, singura șansă de a te mai bucura de un „camion’ Jeep adevărat este să alegi un Gladiator, care vine întotdeauna cu un diesel V6 (în Europa), dar și cu milioane de zâmbete la pachet. La mulți ani!
Date tehnice
Motor V6, turbodiesel – Cilindree 2987 cmc – Putere max. 264 CP/3600 rpm – Cuplu max. 600 Nm – Transmisie tracțiune integrală/cutie automată cu opt trepte – L/l/h 5591/1894/1843 mm – Masă proprie 2.294-2.403 kg – Dimensiuni benă (L/l) 1531/1442 mm – Sarcină utilă 775 kg – Masă remorcabilă 3.000 kg – 0-100 km/h 8,6 s – Viteză max. 177 km/h – Consum 9,5-9,8 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 248-256 g/km (WLTP) – Preț de la 71.740 de euro (TVA inclusă)
Concluzie
Jeep Gladiator se prezintă cu un pachet unic în segmentul pick-up. Caracterul său inconfundabil nu se remarcă doar pe plan vizual, ci și din spatele volanului. Din păcate, prețul prohibitiv îi va ține la distanță chiar și pe cei mai înverșunați fani ai brandului american.