Are grilă frontală ornată cu o mare stea, însă rolul său este preponderent decorativ. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC nu are nevoie să aspire aer pentru a se pune în mișcare și a accelera fără niciun efort pe drumul viitorului.
Pe măsură ce domeniul auto avansează în direcția electromobilității, publicul care asistă la această vastă transformare ar putea avea senzația că este martor la nașterea unui univers paralel. Proiecte de automobile electrice au fost deja materializate în toate clasele, dar, din mai multe motive și cel puțin deocamdată, acestea au imaginea unor persoane care au venit neinvitate pe tărâmul automobilului.
Pe fondul unei abundențe tehnologice și al unui spectru larg de performanțe venind din partea automobilelor dotate cu motoare cu ardere internă și care au convins deja publicul de mai bine de un secol încoace, EV-urile nu-și vor vedea prea ușor confirmate drepturile și cetățenia.
Prețurile relativ ridicate, autonomia mai mică decât a automobilelor cu motorizări ICE (Internal Combustion Engine) și timpul de alimentare îndelungat reprezintă principalele neajunsuri ale actualelor EV (Electric Vehicle). Sunt acestea compensate de argumente suficient de atractive pentru a deschide calea succesului pentru EV-uri? Astăzi vom vedea în ce măsură poate să răspundă convingător la întrebarea de mai sus Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC.
Răspunsul are o greutate considerabilă, venind din partea unui vehicul premium care are, cumva implicit, un statut de ambasador al națiunii EV-urilor: Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. Nu avem de-a face cu cel mai scump EQE, dar prețul său sare clar peste pragul celor 100.000 de euro.
Fiecare detaliu stilistic și tratarea high-tech a echipării interiorului spun la unison că acesta este viitorul și că luxul cu amprentă clasic-tradiționalistă al limuzinelor bazate pe tehnologie ICE aparține trecutului. Și acestea pot fi silențioase și pot oferi îmbinări remarcabile de comoditate și funcționalitate, însă pentru un EV, calitățile menționate sunt ceva firesc.
Știm că inginerii au serios de lucru pentru a face automobilele electrice să fie mai nesilențioase decât sunt de fapt (altfel prezența lor în trafic îi poate surprinde pe participanți) și că punerea lor în mișcare necesită funcționarea coordonată a unui ansamblu motor-transmisie mult mai simplu decât la mașinile cu propulsie ICE (care au cutii de viteze, ambreiaje/convertizoare de cuplu și arbori planetari/cardanici).
Practic, la EV, cutia de viteze și tot ce urmează după ea, până la roți, a dispărut), selectorul de la bord doar mimând comanda unei transmisii. Câștigul de fiabilitate, de cursivitate în funcționare și de spontaneitate în răspunsul la accelerație care decurge de aici este semnificativ. În cazul automobilelor premium, cel puțin, detaliile notate mai sus vor cântări considerabil în favoarea EV-urilor.
Experiența rutieră cu Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC are toate ingredientele așteptate. Dacă va găsi cineva vreun motiv pentru emiterea de comentarii defavorabile, nu ambianța de călătorie și nici dinamica mașinii (sedan premium de clasă mare) nu vor sta la baza acestora. Confortul suspensiei inspiră respect și asta în pofida unor pneuri cu secțiune joasă. Am remarcat acest detaliu referitor la pneuri privind designul filigranat al jantelor AMG de 21 de inchi – frumoasă mostră de tratare exclusivistă până la cel mai mic detaliu.
Cât despre stabilitate și acuratețea ținutei de drum, acestea s-au dovedit a fi impecabile, pe drum uscat cel puțin. Notăm că masa proprie a mașinii este de 2,52 t, așa că recomandăm ceva atenție în plus atunci când aderența devine precară.
I se par cuiva slabe o accelerație de la 0 la 100 km/h în 4,2 s sau o viteză maximă de 210 km/h (condi ționată de plaja de turație a motoarelor și de demultiplicarea unică dintre motoare și roți)? Să fim serioși: sunt performanțe suficient de ridicate pentru un vehicul făcut să ruleze pe drumurile publice.
Vom pomeni aici și autonomia (WLTP) de 534 km. De câte ori ați condus o distanță mai mare de atât într-o zi? În funcție de modul de conducere și de anotimp, cifra poate să varieze în minus, dar și în plus. Impresia noastră în ziua de test-drive a fost că acoperirea extraurbană a 500 km fără inhibiții (dar nici excese) în apăsarea accelerației e realistă. Iar noaptea este momentul perfect pentru a „umple cu vârf’ bateria de 100 kWh (capacitate netă 90,6 kWh, durata încărcării la o sursă de 170 kW: 33 min).
Una peste alta, Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC demonstrează că nu vom fi afectați inevitabil de diferențele dintre automobilele ICE și EV, dacă înțelegem specificul celor din urmă și le utilizăm ca atare. Și pe dinafară, sedanul electric al mărcii din Stuttgart are alte proporții decât ale Clasei E, ceea ce nu ne face să-l considerăm inestetic sau, cumva, inferior.
Capotă relativ scurtă, pavilion alungit, consolă spate, de asemenea, scurtă. Această formă de sculptură dinamică ascunde, după cum era de așteptat, un habitaclu dimensionat cu larghețe, luminos și cu un decor rafinat. Poate cel mai puternic și subtil argument al lui Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC este mesajul futurist: știm cât de efemeră este faza de supremație-trendy a unui produs premium după momentul lansării – așadar, nu ar fi preferabil să-l iei de acum pe „cel de mâine’ decât să-ți iei unul „de azi’?
Prima impresie
Performanțe impresionante, interior primitor și luxos, frumoasă definire pentru luxul viitorului, rulare confortabilă. Pneurile cu secțiune joasă sunt expuse deteriorării (pe denivelările românești, cel puțin).
Date tehnice
Motor 2x motor electric – Putere 476 CP – Cuplu 858 Nm – Transmisie Tracțiune integrală/Demultiplicare unică- L/l/h 4964/1906/1492 mm – Masă proprie 2.525 kg – Capacitate baterie 90,6 kWh – Portbagaj 420 l – 0–100 km/h 4,2 s – Viteză max. 210 km/h – Autonomie 534 km (WLTP) – Emisii CO2 0 g/km – Preț de la 104.160 euro
Verdict
Ar fi greu de imaginat un design care să reflecte mai bine valorile consacrate ale luxului și, în același timp, să dea un mesaj diferit de cele pe care marca germană le-a dat până acum. Sub această înfățișare, tehnica și prestațiile lui Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC compun o ofertă foarte greu de refuzat.
* Ședința foto a avut loc la Crama de Piatră. Aceasta face parte din Drumul Vinului din județul Prahova și o puteți vizita în imediata vecinătate a satului Vadu Săpat.