După ce ne-a tachinat acum două luni cu câteva imagini cu mașina camuflată și cu primele informații despre tehnologia care va revoluționa clasa lux, BMW a rupt tăcerea și a prezentat pe larg noua generație a navei-amiral Seria 7, ce va fi dezvelită public în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din toamnă.
Ca întotdeauna, noul BMW Seria 7 promite cea mai bună experiență de conducere din segment, însă se concentrează mai mult pe confortul ocupanților, intrând pe teritoriul dominat în trecut de Mercedes-Benz Clasa S. În acest sens, noua limuzină bavareză adoptă un tren de rulare cu suspensie pneumatică pe ambele punți (în trecut era oferită această soluție doar pe spate), iar sistemul de control al amortizării oferă și o funcție de scanare a suprafeței de rulare, detectând denivelările și imperfecțiunile și acționând anticipativ pentru contracararea efectului acestora.
Lista de tehnologii introduse de noul BMW Seria 7 este pur și simplu copleșitoare. Bavarezii nu au făcut niciun compromis în timpul proiectării, adoptând o serie de soluții în premieră pentru industria auto (cum este caroseria cu structură din CFRP, adică plastic armat cu fibre de carbon). Însă, înainte de a face o trecere în revistă a sistemelor care încă par desprinse dintr-un roman SF, să detaliem puțin ceea ce se vede pe-afară, adică…
Noul BMW Seria 7: Design exterior
Proporții armonioase, suprafețe care imprimă o substanță distinctă siluetei indiferent de unghiul din care o privești, plus o confirmare continuă a dinamicii sinonime cu marca BMW – așa se prezintă noul Seria 7. Farurile alungite către interior se lipesc de grila dublă cu dimensiuni impozante, amplificând senzația de lățime. Aceasta din urmă are lamele ajustabile în funcție de situație, care se pot deschide pentru a amplifica eficiența sistemului de răcire sau, dimpotrivă, direcționează fluxul de aer peste caroserie, îmbunătățind aerodinamica. De asemenea, pe aripile frontale au fost integrate aerisirile sistemului Air Breather regăsit și pe BMW X5, Seria 4 și Seria 3 GT.
Și farurile sunt revoluționare, dispunând în echiparea standard de tehnologie full-LED, iar opțional de diode LASER adaptive cu funcție anti-orbire, care acoperă o suprafață de până la 600 m – de două ori mai mare decât cea a farurilor LED, în condițiile în care au consum de energie redus cu 30 de procente. Blocurile optice posterioare și proiectoarele de ceață dispun, de asemenea, de tehnologie LED în echiparea de bază.
La momentul lansării este disponibilă și o linie de echipare M Sport, care imprimă mașinii un aspect mai agresiv, grație inserțiilor din plastic negru de pe laterale și de la baza spoilerului posterior și a prizelor de aer mai ample din zona anterioară.
Ca și până acum, noul BMW Seria 7 este disponibil în două versiuni de caroserie – standard sau cu ampatament lung, marcată prin litera „L’ în denumirea modelului.
BMW Seria 7: Tehnologie structurală și tren de rulare
Cheia dinamicii a fost întotdeauna masa proprie redusă, iar cum numeroasele echipamente de confort cântăresc tot mai mult în cazul limuzinelor, BMW a adoptat o tehnologie revoluționară pentru reducerea greutății. Mulțumită caroseriei cu nucleu din fibră de carbon, combinat cu elemente structurale din oțel de înaltă rezistență și panouri din aluminiu, noul BMW Seria 7 cântărește cu 130 de kg mai puțin decât predecesorul său, în condiţiile în care dispune de un nivel de echipare superior.
Pentru prima dată în istoria de 40 de ani a modelului, BMW Seria 7 dispune de suspensie pneumatică cu gardă la sol constantă pe ambele punți, care alături de controlul dinamic al amortizoarelor, intră în echiparea standard.
Pe lângă aceste sisteme, trenul de rulare a noului BMW Seria 7 poate fi dotat cu bare stabilizatoare active pentru reducerea ruliului în viraje și cu amortizare anticipativă, care scanează suprafața de rulare și pregătește suspensia astfel încât mașina să fie scuturată cât mai puțin.
Și sistemul de direcție a fost actualizat, pentru că vechea generație a lui BMW Seria 7 primise numeroase critici datorită incompatibilității între tracțiunea xDrive și direcția integrală, cu patru roți directoare. Noul model rezolvă acest neajuns, astfel că și modelele cu tracțiune integrală vor fi la fel de agile și de manevrabile în spații înguste.
Noul BMW Seria 7: Interior
Intrat într-un con de umbră după lansarea ultimei generații a eternului rival din Stuttgart, noul BMW Seria 7 vine cu un interior care îi va mulțumi chiar și pe clienții cu sânge albastru. Materialele cooptate pentru a îmbrăca habitaclul navei-amiral sunt pur și simplu impecabile, iar detaliile sunt finisate cu o atenție la detalii incredibilă. Însă, spre deosebire de alte modele din segment care mizează pe o atmosferă clasică, noul BMW Seria 7 îmbrățișează o tematică futuristă, atât din punct de vedere stilistic, cât mai ales în ceea ce privește tehnologia de la bord.
Pornind dinspre planșa de bord către posterior, se face remarcată noua generație a sistemului iDrive, care introduce o grafică nouă, un nou controler, control tactil și, cireașa de pe tort, control prin gesturi ale mâinii. Mai exact, o cameră video plasată în zona plafonului monitorizează zona de deasupra tunelului median, recunoscând o serie de gesturi prestabilite prin care ocupanții scaunelor din față pot controla sistemul de infotainment. De exemplu, rotirea unui deget în aer modifică volumul sistemului audio, iar glisarea palmei către lateral este recunoscută ca semnal pentru respingerea unui apel telefonic.
Noul BMW Seria 7 introduce și un nou sistem de vizualizare a împrejurimilor în timpul parcării, care generează o imagine virtuală a mașinii, peste care adaugă fluxul video de la camerele perimetrale. Spre deosebire de sistemul actual, noua generație are o interfață 3D, mult mai detaliată, care ușurează considerabil parcarea în spații înguste.
În câmpul vizual al șoferului se găsește un head-up display complet reproiectat, cu o grafică mai bogată și cu o suprafață mărită cu 75% comparativ cu generația anterioară. Panoul de comandă a climatizării este și el nou, având un ecran generos cu control tactil, plus funcție de ionizare și de odorizare a aerului.
Controlerul sistemului Driving Experience Control a fost și el reproiectat, dispunând, pe lângă modurile din trecut, ECO PRO, Confort+, Confort, Sport și Sport+, de o nouă funcție, accesabilă printr-un buton dedicat, denumită Adaptive. Aceasta promite să ajusteze în timp real funcționarea trenului de rulare, a transmisiei, a direcției și a motorului în funcție de stilul de condus abordat de șofer.
Pe cotiera centrală se găsește un încărcător wireless pentru telefoanele mobile compatibile cu acest protocol și pentru BMW Display Key. Aceasta din urmă este o cheie inteligentă, care oferă informații despre starea mașinii și poate fi folosită pentru parcarea de la distanță în spații înguste.
Un alt capitol la care s-a lucrat mult este funcția de masaj în scaune, care are acum un algoritm foarte complex, cu programe și intensități multiple, acționând atât în zona spătarului, cât și pe șezut. Pentru pasagerii locurilor din spate este disponibil și un program de fitness, denumit Vitality Programme, care le permite pasagerilor să se dezmorțească în timpul drumurilor lungi fără a mai părăsi mașina.
Configurația Executive Lounge Seating oferă un nivel de confort specific ambianței First Class din lumea aviației. Spătarul locului din dreapta-spate se poate înclina la un unghi de 42,5 grade, în timp ce scaunul din fața acestuia este capabil să gliseze 90 mm, amplificând spațiul pentru picioare.
Pentru pasagerii din spate este disponibil și un sistem multimedia cu două ecrane plasate pe spătarele scaunelor anterioare. Pe cotiera dintre cele două locuri posterioare poate fi instalată o tabletă multimedia denumită BMW Touch Command unit, care permite controlul sistemelor de infotainment și de climatizare, reglajele scaunelor și iluminatul interior. Această tabletă de 7 inchi este detașabilă și poate fi accesată chiar și din exteriorul mașinii.
Lumina ambientală este un detaliu tot mai important în lumea mașinilor de lux, așa că noul BMW Seria 7 a primit surse de lumină indirectă distribuite pe planșa de bord, pe panourile portierelor și în zona picioarelor. Nuanța și intensitatea luminii este configurabilă, iar efectul vizual este garantat.
În cazul configurației cu plafon vitrat, există o opțiune de iluminare cu diode LED care reproduce imaginea unui cer înstelat. Asemenea luminii ambientale din habitaclu, și în cazul acestei opțiuni există șase combinații cromatice și un reglaj al intensității luminoase.
Noul BMW Seria 7 introduce și un nou sistem audio, semnat de un producător celebru: Bowers & Wilkins. Acesta este disponibil opțional și oferă 16 incinte acustice alimentate de la un amplificator cu 10 canale și o putere totală de 1.400 W. Sunt disponibile cinci scenarii acustice, care reproduc atmosfera dintr-o sală de concert sau dintr-una de cinema, de exemplu.
Noul BMW Seria 7: Motorizări
La momentul lansării, vor fi disponibile patru versiuni de motorizare. Vârful de gamă se numește 750i xDrive și are sub capotă un V8 biturbo de 4,4 litri alimentat cu benzină, ce dezvoltă 450 CP și 650 Nm. Acesta dispune de tracțiune integrală permanentă și promite o accelerație de la 0 la 100 km/h în 4,4 secunde și o viteză medie de 250 km/h.
Imediat sub acesta în ierarhia internă se găsește 740i, care se bazează pe un propulsor cu șase cilindri în linie, de 3,0 litri, de asemenea supraalimentat cu două turbosuflante. Puterea maximă de care este capabil este de 326 CP, iar cuplul motor atinge un vârf de 450 Nm, constant între 1.350 rpm și 5.000 rpm. Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 5,5 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/h.
Pentru început, va fi oferit un singur motor diesel, de 3,0 litri, regăsit sub denumirea 730d. Acesta dezvoltă 265 CP și 620 Nm și este capabil să propulseze mașina până la 100 km/h în 5,8 secunde. Mult mai impresionante sunt cifrele de consum anunțate pentru această versiune, care pot coborî până la 4,0 l/100 km în cel mai bun scenariu. Nivelul de emisii de 119 g CO2/km este deopotrivă impresionant, egalând valoarea pentru care BMW Seria 1 câștiga în urmă cu 7 ani titlul de Green Car of The Year.
Pentru prima dată în istoria modelului, în gama noului BMW Seria 7 există și o versiune plug-in hybrid, care are sub capotă un propulsor pe benzină de 2,0 litri, cu patru cilindri în linie (!!!), care livrează 258 CP și 400 Nm. Acesta este asistat de un motor electric integrat în transmisie, capabil să dezvolte 95 CP și 250 Nm. Puterea totală a sistemului hibrid este de 326 CP, iar accelerația de la 0 la 100 km/h se consumă în 5,6 secunde. Această versiune este capabilă să ruleze în modul full electric până la 120 km/h, iar autonomia oferită de baterie este de până la 40 km. Opțional, modelul 740e poate fi împerecheat și cu sistemul de tracțiune integrală xDrive.
Toate versiunile de motorizare sunt disponibile și în versiunea de caroserie cu ampatament extins, iar transmisia automată Steptronic cu opt rapoarte este singura cutie de viteze disponibilă.
Prețurile nu au fost încă făcute publice, însă nivelul de echipare superior și tehnologia revoluționară pe care o introduce noul BMW Seria 7 se vor regăsi și în costul de achiziție a acestui model. Pentru primele impresii de condus, va trebui să așteptăm până în luna septembrie a acestui an, când vor avea loc primele teste internaționale.