Redefinirea sistemelor de propulsie de la arderea internă la motoarele electrice implică inevitabil o redefinire a plăcerii de a conduce. BMW, care și-a clădit până acum întreaga ascensiune pe plăcerea de a conduce cu motorizări termice rafinate sub capota mașinilor sale, are toate motivele să trateze cu maximă atenție unei asemenea schimbări de paradigmă.
Destul pasionați auto sunt acum de părere că nu mai poate să existe plăcere de a conduce după „stingerea’ arderii interne. Pentru ei și, de altfel, pentru toată lumea, BMW Vision Driving Experience aduce un mesaj – ca să spunem așa – profetic.
BMW Group ridică plăcerea de a conduce până la limitele fizicii cu noul său automobil de testare de înaltă performanţă BMW Vision Driving Experience. Acest „vision vehicle’, în forma și configurația actuală, nu este destinat producţiei de serie, rolul său fiind de platformă de teste pentru un sistem de control al dinamicii şi condusului dezvoltat în perspectiva integrării pe Neue Klasse, sistem pe care BMW îl numeşte „Heart of Joy'. La Centrul BMW Performance Driving din Spartanburg, prototipul a demonstrat abilitățile noii unităţi de control „Heart of Joy' într-un test de anduranţă.
Fiecare automobil electric din Neue Klasse va beneficia de „Heart of Joy'. Prima variantă a seriei Neue Klasse va intra în producţie de serie anul acesta la uzina din Debrecen (Ungaria). Cele trei caracteristici ale Neue Klasse – electric, digital, circular – sunt difinite pentru a include o a patra dimensiune cu noul computer central „Heart of Joy': „Plăcerea de a conduce' tipică BMW, acum reinventată.
„Heart of Joy duce plăcerea de a conduce la următorul nivel. În plus, obţinem o creştere suplimentară a eficienţei şi, prin urmare, o autonomie mai mare, deoarece conducătorul va frâna în viitor aproape exclusiv prin recuperare. Aceasta este dinamica eficientă la un nou nivel', declară Frank Weber, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG, responsabil pentru Dezvoltare.
Calcule efectuate de 10 ori mai rapid
Unitatea de control Heart of Joy vizează funcţiile de condus, frânare, încărcare, recuperare şi direcţie, procesând informaţiile de zece ori mai rapid decât sistemele anterioare. În combinaţie cu software-ul BMW Dynamic Performance Control, unitatea de comandă calculează toate funcţiile dinamicii la un nou nivel de viteză şi precizie. Heart of Joy a fost dezvoltat în întregime intern şi se bazează pe experienţa îndelungată a inginerilor BMW în domeniul dinamicii. Sistemul de propulsie al prototipului BMW VDX dezvoltă un cuplu de 18.000 Nm. Raţionamentul din spatele acestei abordări: dacă sistemul de control poate face faţă unui astfel de nivel al cuplului, atunci poate stăpâni cu uşurinţă cerinţele utilizării zilnice pe şosele.
Prin regenerarea energiei în timpul frânării (recuperare), funcţiile de condus şi frânare ale automobilului electric intră într-o simbioză avansată. În arhitectura electronică inovatoare a Neue Klasse, Heart of Joy este una dintre cele patru unităţi principale de control şi, în premieră, combină funcţii de management al sistemului de propulsie şi al dinamicii. Aceste funcţii de control inovatoare sunt protejate prin mai multe aplicaţii de brevet. Unitatea de înaltă performanţă controlează acceleraţia şi frânarea, stabilizarea automobilului, precum şi funcţiile de direcţie şi management al încărcării inerțiale. Unitatea centrală de procesare şi software-ul BMW Dynamic Performance Control, perfect coordonat, dezvoltat intern, permit controlul direct al tuturor sistemelor conectate cu întârzieri minime. Latenţele sunt de ordinul milisecundelor. Prin comparaţie, o soluţie care foloseşte sistemele convenţionale are unităţi de control separate şi algoritmi de control distincţi pentru condus şi frânare. O astfel de abordare clasică nu poate atinge tot potenţialul dinamic al unui sistem electric de propulsie.
Acuratețe în viraje și cea mai lină oprire din istoria auto
În situaţii de condus dinamic, noua unitate de control constând din Heart of Joy şi software-ul BMW Dynamic Performance Control asigură un nivel de echilibru şi siguranţă în viraje fără egal. Automobilul generează o tracţiune impresionantă şi poate fi condus prin viraje cu cea mai mare precizie. Numărul de intervenţii de control necesare este redus, iar trasa devine mai precisă şi mai stabilă. Ca rezultat, automobilele dezvoltă un comportament consistent, riguros stabil în viraje şi pot fi controlate mai intuitiv şi mai uşor. La viteze reduse, cum ar fi condusul în trafic aglomerat sau parcarea, transmisia directă a semnalului şi procesarea rapidă a informaţiilor asigură o experienţă de condus şi mai convingătoare. În amabele moduri de codus, D sau B, când utilizaţi tempomatul activ sau frâna de parcare, oprirea şi repornirea se îmbină perfect.
Eficiență mărită cu 25% prin recuperare
Controlul integrat al sistemului de propulsie, al frânării şi recuperării, permite o utilizare mai eficientă a energiei. 98% dintre conducători nu necesită nici o intervenţie a frânei clasice. Performanţa de frânare prin recuperarea de energie este suficientă pentru condusul normală, de zi cu zi. Frâna clasică este necesară numai în timpul frânării puternice, cum ar fi la frânarea de urgenţă. În general, prin această abordare sistemul duce la o creştere a eficienţei de până la 25%.
Automobilul de test BMW VDX ilustrează funcţionalitatea Heart of Joy folosind coduri de culori strălucitoare pe jante: acceleraţie (verde), recuperare (albastru), frânare cu frâna clasică (portocaliu).
Modelele BMW în viitor vor găzdui patru superbrains’ complet noi: computere de înaltă performanţă care combină inteligent ceea ce anterior funcţiona separat. „Superbrain-ul Heart of Joy' a fost dezvoltat 100% intern. Aceasta înseamnă combinarea a patru unităţi de control importante într-un singur computer de înaltă performanţă. Alte trei superbrains sunt responsabile pentru condusul semiautonom şi autonom, infotainment şi funcţii de bază, cum ar fi aerul condiţionat şi confortul, accesul la automobil, iluminatul interior şi exterior.