Mokka a fost un adevărat hit pentru Opel, mai ales că a produs agitație printre concurenții din segment. Oare după facelift, Mokka X are aceeași aromă de învingător?
În cafenelele sofisticate, băuturile pe bază de cafea au, de cele mai multe ori, denumiri complicate. Astfel, ele par mai interesante și aduc vânzări mai bune. Cel puțin așa cred cei care le inventează. Însă Opel nu are nevoie de așa ceva, pentru că mini-SUV-ul Mokka a primit un nume extrem de simplu după recentul facelift – Mokka X. Prin noile modificări, Opel nu s-a ocupat doar de detaliile designului, ci a implementat o serie solidă de tehnologii care aduce un plus consistent în utilizarea zilnică. Însă este Mokka X suficient de bine pregătit să facă față concurenței? Suzuki Vitara este deja un succes, iar Skoda Yeti, deși nu mai este la prima tinerețe, are de partea sa maturitatea. Trecem la test pentru a vedea cine ne convinge cu aroma sa.
Ce oferă: Yeti are cea mai completă propunere
Cu cei 4,22 metri, Skoda Yeti se încadrează aproape la jumătatea distanței dintre celelalte două modele din test. Vitara măsoară 4,18 metri, iar Mokka X are 4,28 metri. Totuși, Yeti are avantajul înălțimii, plafonul său fiind poziționat cu 8, respectiv 3 cm mai sus față de Vitara și Mokka X, aspect imediat sesizabil la interior. În Yeti, chiar și domnii cu pălărie sau doamnele care au coc pot călători fără nicio problemă, în timp ce în Vitara acest lucru devine dificil, mai ales pentru pasagerii care se apropie de înălțimea de 2 metri.
Cum este în Mokka? Aici spațiul este neglijat puțin pentru pasagerii din spate. În față, stau foarte bine chiar și pasagerii masivi, mai ales că scaunele AGR sunt cele mai comode și cele mai mari. Spre comparație, dacă ai putea alege, pernele din Yeti și Vitara par doar o soluție de rezervă. Însă, în spate, Opel renunță la comoditate. Doamnele cu picioare lungi riscă să se lovească de spătarul scaunului din față, iar dacă sunt trei pasageri, totul este înghesuit. În plus, bancheta se rabatează în doi pași, fiind necesară deplasarea șezutului și uneori a scaunului din față. Pentru cei care au nevoie des de operațiunea de rabatare, Mokka X nu este cea mai bună alegere.
Pentru cei cu nevoi practice, Yeti este modelul de care se îndrăgostesc instant. Chiar dacă scaunele din spate sunt destul de înguste și spătarele prea scurte. Copiii găsesc aici cele mai bune condiții. Bancheta poate culisa înainte-înapoi, se poate rabata rapid și fără efort sau chiar se poate demonta de tot. Este nevoie de așa ceva? Destul de rar, însă capacitatea de încărcare a bagajelor crește de la 405 la 1760 de litri, ceea ce înseamnă că în Yeti încap 38 de baxuri de apă, cu 18 mai mult decât în Mokka X.
Nici Vitara nu poate concura la victorie la acest capitol, portbagajul său putând acomoda doar 20 de baxuri de apă. Nu putem trece mai departe fără să lăudăm sistemul de rabatare de la Suzuki – doar tragi maneta și scaunele cad plan. Opel, te rugăm să copiezi acest sistem.
Pe de altă parte, Skoda are de învățat de la Opel sau chiar de la Suzuki despre cum trebuie configurat interiorul. La modelul ceh, monitorul și comenzile importante se află atât de jos, încât șoferul este mereu distras de la trafic atunci când trebuie să comande sistemul de navigație sau pe cel de climatizare.
La Vitara, ecranul tactil este poziționat cel mai bine în câmpul vizual, chiar dacă majoritatea comenzi nu sunt plasate intuitiv și implică timp de obișnuință cu sistemul de operare. Cel mai simplu din acest punct de vedere este modul cum se operează sistemul multimedia de la Mokka X. Ecranul este generos dimensionat, tronează în partea de sus a consolei centrale și este ușor de înțeles chiar și după câteva secunde de operare. Toate comenzile sunt dispuse logic, fără să fie nevoie de momente lungi în care ochii nu sunt îndreptați spre trafic.
Însă, Opel rămâne în urmă la capitolul vizibilitate, unde, datorită formei mai fluide, șoferul are probleme la privitul peste „umăr’. La Vitara și la Yeti, forma mai pătrățoasă nu ridică astfel de probleme.
Cum se conduc: Mokka X este cel mai armonios
După facelift, Mokka propune o aromă extrem de savuroasă atunci când ești la volan. Dieselul de 1,6 litri și 136 CP poate fi configurat să transmită cuplul doar spre roțile față sau opțional prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală. Indiferent de alegere, mini-SUV-ul este sprinten și foarte ușor manevrabil. Spre deosebire de Yeti, care are un plus de 14 CP și 4×4, Mokka pierde doar fracțiuni de secundă la accelerația 0-100 km/h și dovedește o mai bună elasticitate în cadrul reprizelor măsurate, în ciuda faptului că cilindreea motorului său are doar 1,6 litri, și nu 2,0 litri precum la Yeti. Motorul diesel nu doar că este vivace, însă impresionează prin rafinamentul său, dar și prin cumpătarea în materie de consum de combustibil, cu o valoare în test de doar 5,4 l/100 km. Așa cum am spus și în testul de numărul trecut, singurul minus este tonalitatea ușor zgomotoasă la peste 3500 rpm, pe care nu o regăsim, de exemplu, la Astra.
Vitara este propulsată tot de un diesel de 1,6 litri, însă puterea maximă a acestuia este de doar 120 CP, iar tracțiunea integrală funcționează permanent, spre deosebire de Mokka, care poate decupla puntea spate la nevoie. Chiar și așa, datorită greutății reduse, cea mai mică din test, Vitara se descurcă bine la testele dinamice măsurate, cu valori corecte pentru acest segment, însă rămâne ușor în urma concurenților. Aici contribuie și schimbătorul de viteze cu o cursă mai lungă și dificultatea de a schimba rapid treptele. În plus, dieselul de 1,6 litri are o funcționare mai aspră și transmite vibrații în habitaclu. Însă, Vitara impresionează cu cel mai mic consum din test, situat la valoarea de 5,2 l/100 km.
Sub capota lui Yeti își face treaba foarte bine un propulsor 2.0 TDI de 150 CP. Acesta este binecunoscut în Grupul VW, mormăie vioi și reușește să împingă vivace cea mai grea mașină din test (1594 kg). Măsurătorile ne arată că Yeti este cel mai rapid de aici chiar și pe vreme nefavorabilă, grație sistemului de tracțiune integrală. Schimbătorul de viteze este precis și susține schimbările rapide de treaptă ce pun eficient în valoare cel mai bun cuplu motor din teste, de 340 Nm. Însă, toate acestea au un preț, deoarece Yeti are cel mai mare consum din test (6,3 l/100 km), cu o valoare cu circa 1,0 litru mai mult decât cea a rivalilor săi.
Și aici mai apare o problemă, una de ordin practic. Ștuțul de umplere al rezervorului de uree se află sub mocheta din portbagaj și are o capacitate de doar 8,5 litri, ce asigură o autonomie de 6000 km. Dacă acesta se golește când ești în concediu, trebuie să dai toate bagajele jos, apoi să reumpli rezervorul fără să verși pe mochetă, ca să nu miroasă bagajele, iar apoi să urci totul în portbagaj. Nu este deloc practic. Aici se vede că Yeti are mai bine de 7 ani din momentul lansării. Așa ceva nu trebuie să existe în anul 2017.
Lansat în 2009, Yeti are la bază platforma de la Volkswagen Golf 5/Skoda Octavia 2, iar acest lucru se simte în conducere. Confortul nu este unitar pe toate suprafețele de rulare, iar comportamentul dinamic este afectat de ruliul evident și de direcția mult prea asistată, care nu oferă multe informații șoferului. Lumea automobilelor s-a schimbat mult în ultimii 7 ani. La frânare, cu toate că valoarea obținută nu este una rea (36,2 metri), Yeti ne sperie puțin. În cursul celor 10 frânări succesive pentru realizarea măsurătorilor, pedala de frână devine mult mai moale, dozarea forței de frânare devine dificilă, iar repetarea testului pare că nu mai permite aceleași rezultate pentru mult timp.
Chiar dacă Opel Mokka are jante de 18 inchi, cele mai mari din test, el propune totuși cel mai armonios tren de rulare din test și este cel mai plăcut la conducere. Doar pe drumuri cu adevărat dificile, el scutură neplăcut pasagerii săi, dar asta se întâmplă la toți competitorii din acest test. Cine caută confort nu va fi dezamăgit de Opel. Lui Vitara îi lipsește o mai bună flexibilitate la denivelările scurte, care transmit prea multe vibrații și zgomote în habitaclu.
Cât costă: doar Suzuki are curajul să ofere o garanție de 5 ani
Cu Vitara, Suzuki se distanțează clar la capitolul costuri. SUV-ul nipon are un preț de pornire excelent și o dotare de serie bogată, care include majoritatea echipamentelor importante. De aceea, la prețul comparat, diferența dintre Vitara și celelalte două modele ajunge la peste 5.000 de euro. Chiar dacă se clasează pe locul al treilea la final, Vitara este un câștigător moral, cu un preț pe puncte imbatabil. În plus, nu trebuie uitată garanția celor trei modele, unde tot Suzuki se distanțează cu cea mai bună ofertă, de 5 ani, fără limită de kilometri.
Locul 1: Skoda Yeti
Yeti este la final de carieră, dar este uriaș la interior și punctează bine la toate capitolele.
Finanțare prin Porsche Leasing: avans 3.621 euro fără TVA, rata 363 euro fără TVA
Rata PERFECT LEASING calculată pentru Skoda Yeti Ambition 2.0 TDI 150 CP, preț 22.471 EUR fără TVA cu bonus financiar scăzut, durată 48 luni, avans 20% , 10.000 km/an, volum finanțat 17.977 EUR, dobandă fixă EUR 5,39%, DAE 6,45%, fără asigurare CASCO. Oferta se supune unor termene și condiții.
Locul 2: Opel Mokka X
Doar spațiul interior mai mic a făcut ca Mokka X să nu se impună în acest comparativ.
Locul 3: Suzuki Vitara
SUV-ul nipon nu dezamăgește, dar pierde puncte la spațiu interior și conducere.
Verdict
Toate aceste mini-SUV-uri sunt grozave. Motoarele diesel se dovedesc extrem de eficiente, dar vivace pentru a fi plăcute la conducere. Oferta de spațiu este generoasă pentru nevoile zilnice, iar prețurile sunt într-o zonă accesibilă pentru mulți cumpărători. Opel Mokka X a surprins extrem de plăcut și nu îi este cu nimic inferior lui Yeti, exceptând oferta de spațiu. De aceea, acesta ocupă doar locul al doilea, la mică distanță de modelul ceh. O alternativă la fel de capabilă este reprezentată de Vitara, care are un preț competitiv, chiar dacă nu punctează la fel de bine la toate capitolele.