Piața mașinilor second-hand a avut o evoluție bună în ultimii ani, iar profitul obținut de firmele care importă mașini rulate și le vând în țară au crescut considerabil. Din păcate, mult dintre aceste fimre declară TVA doar la profitul adăugat, ceea ce înseamnă că statul este prejudiciat.
În 2014 – 2015 achizițiile s-au ridicat la 1 miliard de lei, iar prejudiciul la buget a fost calculat la peste 200 de milioane de lei. Dintre cele 484 de firme implicate în achizițiile intracomunitare de mașini rulate, 200 au fost selectate de inspectorii Antifraudă și au fost catalogate ca având un profil mare de risc.
Confrom DGAF, cea mai des întâlnită metodă de prejudiciere a bugetului de stat îl reprezintă aplicarea TVA la marjă. Inspectorii au pregătit și un exemplu: o firmă a cumpărat din Germania o mașină cu 32.000 de euro, a adăugat un profit de 50 de euro, declarând și plătind TVA de doar 10 euro.
Dar aceasta nu este singura metodă de evaziune. Inspectorii Antifraudă ne vorbesc și despre metoda „missing trader' (firme fantomă care nu declară nici achiziția și nici vânzarea) sau „cross invoicing' (lanț de tranzacționare prin firme fantomă).
Ce efecte au asupra pieței aceste metode? Concurența neloială, scăderea comerțului cu mașini noi și îmbătrânirea parcului auto.