Porsche Panamera Sport Turismo 4S: Visul unei zile de iarnă

Am petrecut câteva ore cu un Porsche practic, sportiv și con­fortabil, care nu este SUV. Da, încă se fac și altfel de mașini!

Este cea mai caldă zi din februarie, dar tot îmi este puțin frig. Îmi aștept colegul să mergem să testăm un Porsche și el întârzie. Oricât de experimentat ești în cariera de jurnalist auto, te bucuri ca un copil când mergi cu un Porsche. Sau cu un Lamborghini.

Este prea frig să stai afară în tricou, dar prea cald pentru geaca de iarnă. Nu plouă, asfaltul e curat, iar traficul este mai liniștit decât de obicei. Sunt doar eu, drumul și mașina. Cel puțin, așa simt eu. Mi se suflă în cască faptul că nu sunt singur la bord și că nu e așa de plăcut sistemul Launch Control când stai pe ban­cheta din spate și încerci să faci fo­tografii pentru următoarea ediție AUTO BILD.

Cine ar fi crezut? Colegul are stomacul tare, așa că ne mai bucurăm de câteva lansări. Panamera Sport Turismo ar putea să mănânce lansări pe pâine, zi și noapte, și tot la fel de lejer le-ar face. Și totuși, o voce îmi spune: stai așa, mașina asta e mai mult de atât! Co­rect. Acest model are mai multe per­sonalități ascunse într-o singură caroserie care disimulează cu măies­trie faptul că avem o mașină practică și confortabilă aici.

Este un Porsche cu care poți pleca în concedii lungi sau l-ai putea folosi la cumpărături, dar care poate să alerge și pe circu­it dacă dorești. Și le face pe toate trei bine. Chiar și cu mai mulți adulți la bord. Iar acești adulți au și loc în spa­te, nu doar în față, ceea ce este excelent.

Multe gran-tourere sunt confundate cu mașini sportive și cri­ticate pentru că nu fac acest lucru, dar aici avem un Porsche și lucruri­le sunt bine calibrate. Aproape per­fect. De ce aproape? Pentru că știu că există și variante cu și mai mulți cai-putere în gamă. Inclusiv una cu cel mai amuzant nume din oferta acestei mărci: Porsche Panamera Sport Turismo Gran Turismo Sport.

Nu este cazul aici, avem un Pana­mera ST 4S, deci nu avem de ce să glumim. Iar rânjetul apare când apeși accelerația și nu pare să dis­pară. Poate doar dacă ai o întâlnire tete-a-tete cu Rutiera. Ceea ce nu este deloc exclus când ai asemenea resurse la îndemână și nu simți vi­teza odată ce te-ai oprit din accele­rat și organele tale s-au obișnuit cu forțele pe care este capabil să le genereze acest model.

Virajele curg unul după altul și te întorci ca să le mai faci încă o dată. Bine, hai, încă o dată, o viață avem! De fiecare dată, Panamera ST ne face pe plac. Și e la fel de plăcută. E un drog, ce să mai ocolim cuvântul. Iar Porsche știe exact ce face aici. E dealer de senzații de peste 70 de ani. Dar totuși, să ne potolim puțin, ne mai trebuie permisul și pentru alte teste. Și ne oprim puțin.

Frânele ceramice sunt perfecte. Suspensia este neașteptat de confortabilă, dar devine fermă la apăsarea unui buton, iar direcția reușește să fie fidelă, ușoară și cân­tărită de parcă mi-ar fi citit gându­rile și știau cum îmi place mie să fie. Odată oprit, las volanul și ating pie­lea fină de pe scaunele perfect pro­filate. Cumva, au reușit să le facă și confortabile. Nu îți mai vine să mai cobori. Ai totul la îndemână.

Vechea consolă aglomerată – dar efici­entă a lui Panamera a dispărut de mult și a fost înlocuită de un me­lanj de comenzi cu feedback haptic și butoane pentru funcțiile cu ade­vărat importante. Nu știm cum îl cheamă pe cel responsabil de ergo­nomia interioarelor de Porsche, dar știe bine ce face. Așa cum te-ai și aștepta de la o mașină de peste 100.000 de euro. Da, nu ocolim nici acest subiect. E o mașină scumpă, pe care mulți dintre noi nu ne-o permitem. Acum, acest lucru nu contează.

Pe un perete din showro­om-ul Porsche este scris următorul îndemn: „Stop dreaming. Start driving!' Bine spus. Dar trebuie să fii puțin visător când cumperi un Porsche. Întâi, trebuie să te hotărăști ce model să visezi. Da, un Cayenne sau un Macan poate să fie mai potrivit în România decât acest Panamera Sport Turismo. Însă nu vor fi la fel de cool. Și nici la fel de joase. Ceea ce e o experiență în sine.

Este bine că nu avem o mașină de­ranjant de joasă, dar cei ce vor să ruleze fără griji în România cumpără un SUV chiar și de la mărcile de lux. Tocmai ca să nu stea cu grija deni­velărilor care te pot lăsa cu o baie de ulei spartă. Nu a fost cazul aici, din fericire. Am dus mașina înapoi fără nicio zgârietură. Apoi, am mers spăsit spre mașina mea de zi cu zi. Învârt cheia în contact, îmi pun centura, mai privesc încă o clipă mașina pe care tocmai am condus-o și plec. S-a mai dus o zi. Și ce zi a fost! Unii norocoși din această lume nu visează într-o caldă zi de iarnă, ci au ocazia să trăiască asta zilnic. Oare știu cât de norocoși sunt?

 

Prima impresie

Bifează aproape toa­te căsuțele: practic, sportiv, con­fortabil, atrăgător. Porsche știe să facă mașini din categoria „bună la toa­te', dar nu-s deloc ieftine. Dar de ce ar fi?

 

Date tehnice

Motor V6, benzină turbo, longitudinal față – Clindree 2894 cmc – Putere 440 CP între 5.650 și 6.600 rpm – Cuplu maxim 550 Nm între 2.000 și 5.500 rpm – Transmisie tracțiune inte­grală/automată cu opt trepte și două ambreiaje (PDK) – L/l/h 5049/1937/1428 mm – Masă proprie 1.940 kg (DIN) – Volum portbagaj 515-1.384 l – 0–100 km/h 4,1 s (cu pachet Sport Chrono) – Viteză maximă 289 km/h – Consum mixt 10.7-11.5 l/100 km (WLTP) – Emisii CO2 242-260 g/km (WLTP) – Preț de la 129.118 euro cu TVA inclusă

 

Verdict

Probabil că este special momentul acela în care știi că îți permiți un Por­sche și te duci și-l iei. De condus, se conduce așa cum visezi că este. Puternic, bine dozat și echilibrat, dar totuși confortabil și practic.

Adaugă un comentariu