Dacă producătorul autoturismului pe care l-ai cumpărat spune, cu toată convingerea, Controlul climatizării? Nu e necesar!’, nu te baza pe această afirmaţie. În realitate, verificarea climatizării trebuie efectuată cel puţin o dată la trei ani.
Iată de ce: în timp, agentul refrigerant se evaporă. Pe la îmbinări şi garnituri, agentul de răcire se pierde în proporţie de circa 10% pe an. Capacitatea de răcire scade rapid, uzura sistemului de climatizare creşte. În plus, sistemul se colmatează cu praf şi polen, iar umezeala este mediul ideal de înmulţire pentru fungi şi bacterii.
Sistemul de aer condiționat – De ce miroase urât în maşină?
Bacteriile şi fungii sunt de vină. Mizeria, combinată cu umezeala acumulată în schimbătorul de căldură şi în carcasa ventilatorului, reprezintă mediul ideal pentru înmulţirea acestora. Sfatul nostru este să verifici filtrul de polen şi dacă e murdar, să-l schimbi.
Sistemul de aer condiționat – Verificare ori simplă întreţinere?
Munca prestată şi costurile fac diferenţa dintre aceste două lucrări. O verificare presupune, de regulă, doar testarea funcţionării instalaţiei: inspecţia vizuală a componentelor, măsurarea presiunii şi a temperaturii aerului la ieşirea din instalaţie.
În schimb, întreţinerea instalaţiei de aer condiţionat presupune verificarea cantităţii de agent refrigerant prin extragerea acestuia din instalaţie, verificarea etanşeităţii instalaţiei şi completarea cu agent frigorific. Înlocuirea filtrului de polen şi dezinfectarea schimbătorului de căldură se taxează suplimentar.
Sistemul de aer condiționat – Ce poţi face pe cont propriu
Anumite operaţii de întreţinere a climatizării pot fi făcute de proprietarul maşinii. De exemplu, la 15.000 km se schimbă filtrul de polen, se verifică temperatura aerului la ieşirea din instalaţie şi se curăţă radiatorul. Dar înlocuirea agentului frigorific şi reparaţiile sistemului de climatizare trebuie făcute doar în ateliere specializate.