Cu puțin timp înainte de faceliftul modelului Skoda Octavia 4, lansat în 2020, returnările de leasing revitalizează gama. AUTO BILD a analizat mașina compactă a cehilor, un exemplar fabricat în anul 2021 cu 99.842 de kilometri la bord. Prețul cerut la un dealer din Germania: 20.480 de euro.
Un loc de frunte în clasamentul mașinilor de companie este ocupat de cea de-a patra generație a modelului Skoda Octavia. El oferă cea mai recentă tehnologie a Grupului Volkswagen combinată cu o caroserie impunătoare, conservatoare și elegantă conform standardelor clasei compacte. Astfel poate fi rezumată, în linii mari, rețeta de succes a veșnicului model ceh.
Aceasta este mașina
În clasa compactă, Octavia a fost și este prima alegere pentru șoferii care conduc zilnic. În consecință, există în prezent un număr semnificativ de mare de retururi de leasing ale generației de modele lansate pe piață în 2020, cu o mulțime de kilometri parcurși pe distanțe lungi și la prețuri de aproximativ 20 000 de euro.
Zilele în care Skoda trebuia să își atragă clienții cu un raport preț-performanță excepțional au apus de mult. A patra generație Octavia își împarte genele cu Golf 8 Estate, dar este mai spațioasă. Pe lângă Combi, există și berlina cu hayon mare, care este ceva mai puțin populară în această țară.
Este un produs de înaltă calitate, cu un aspect ce inspiră siguranță. În față, scaunele ergonomice favorabile vă răsfață, iar în spate, spațiul nu vă sufocă, chiar dacă aveți o înălțime de 1,95 metri. Dotările de confort și funcțiile de asistență disponibile nu sunt mai prejos decât cele de pe unele modele din gama medie.
Încă de la lansarea pe piață, Octavia a fost disponibilă în versiunile Active, Ambition, Style, Clever și Tour, ca echipare standard. Farurile cu LED, volanul îmbrăcat în piele, aerul condiționat, scaunele față încălzite, senzorii de parcare și un sistem de infotainment de 8 inchi sunt parte din dotările standard. „First Edition', o ofertă limitată în timp, a fost o opțiune cu avantaje considerabile. În toamna anului 2023, nivelurile de echipare au fost restructurate în Essence, Selection, Selection Plus și Sportline. Modelele RS reprezintă vârful de lance, în timp ce versiunile crossover denumite Scout adaugă o notă discret aventuroasă.
Dotări
Un model extrem de solid. Caroseria și interiorul sunt finisate meticulos. Materialele moi, precum materialul textil sau Alcantara de pe planșa de bord și accentele cromate subliniază standardele înalte ale cehilor. Starea impecabilă a mașinii noastre de test arată că materialele alese pentru interiorul acestei mașini nu sunt destinate unui spectacol de scurtă durată. Maratonul de trei ani de deplasări de serviciu pe teren, pe o distanță de aproape 100 000 de kilometri, este abia perceptibil. Nici căptușelile scaunelor cu contur sportiv nu s-au încrețit din cauza uzurii și nici miezurile scaunelor nu sunt obosite. În plus, trenul de rulare, în mod plăcut, pare a nu fi afectat de primii 100 000 de kilometri: Octavia nu-și permite zgomote de zornăit sau pocnituri, nici pe asfalt accidentat, nici la trecerea peste borduri coborâte.
Conceptul de operare a mașinii exclude în mare măsură întrerupătoarele tradiționale. El se bazează pe arhitectura celei de-a treia generații a platformei modulare de infotainment (MIB 3). Un avantaj față de VW este reprezentat de butoanele de sub ecranul de infotainment. Un cockpit ușor de citit, complet digital, este, de asemenea, standard. După o serie de actualizări de software, stabilitatea sistemului de infotainment și timpii de răspuns sunt buni. Dotări suplimentare sunt scaunele Ergo opționale cu funcție de masaj, lumina matrix și puternicul sistem audio Canton. Clasa de asigurare a vehiculului este 10, ceea ce este foarte avantajos.
Cum se conduce
De la economic la distractiv, Octavia se adresează unei game largi de gusturi și bugete. Un TSI cu trei cilindri de un litru este suficient pentru a face naveta de la A la B cu o încărcătură ușoară. Motoarele economice 2.0 TDI cu 115 până la 200 CP sunt preferate în domeniu. Sunt disponibile versiuni hibride ușoare (e-Tec) cu 110 și 150 CP și un sistem electric de 48 de volți. Hibrizii plug-in (iV) livrează 204 sau 245 CP. Acestea sunt puternice și au o autonomie de aproximativ 40 de kilometri în modul pur electric.
Ce provoacă neplăceri
În afară de problemele inițiale de software ale sistemului de infotainment, Octavia 4 are foarte puține puncte slabe. Trenul de rulare și motoarele sunt solide, singurul dezavantaj fiind doar motorul TSI de doi litri care poate avea tendința de a consuma ulei atunci când este condus rapid. Urmele din față lăsate de pietricele, precum și urmele de încărcare și transport din compartimentul portbagajului sunt tipice unei mașini destinate utilizării în cadrul unei companii. Două rechemări în service au fost depuse la Autoritatea Federală de Transport Auto: prima din cauza unui risc de incendiu cauzat de o siguranță specificată incorect și o alta din cauza unui capac de motor fixat necorespunzător.
Defecte tipice
1. Faruri
Farurile cu LED-uri, veșnic aburite, sunt o problemă în permanență supărătoare, dar nu este specifică doar modelelor Skoda!
2. Motorizare
La kilometraje mari, injectoarele diesel și sistemul de recirculare a gazelor de eșapament pot crea probleme.
3. Sistem de infotainment
Display de 10,1 inchi poziționat convenabil. Versiunile mai vechi de software prezintă multe probleme.
4. Portbagaj
Utilizatorii precedenți cu simț practic și materialele plastice simple favorizează urmele de încărcare.
Verdict
În clasa compactă, Octavia se află printre principalii candidați la achiziții second-hand: este confortabilă, modernă și accesibilă atât în achiziție, cât și în întreținere.