Un asemenea articol nu vizeaza o finalitate tehnica evidenta. Totusi, motivatia lui ar putea fi lesne inteleasa de adeptii scolii off-road clasice. Pe scurt, aceasta este ipoteza de pornire: exista de multa vreme masini simple si robuste capabile de performante excelente pe teren accidentat, dar, paradoxal, lumea prefera SUV-urile moderne burdusite de electronica, exorbitant de scumpe si serios discutabile din punct de vedere practic.
Aceste masini se vand foarte bine, sunt apreciate pentru confortul si performantele oferite pe asfalt, sunt considerate reprezentative pentru un anumit statut social, au o prezenta impunatoare, insa nu mai respecta principiul de capatai al disciplinei designului, care spune astfel: forma serveste functia (in original: „form follows function – Louis Sullivan, arhitect).
BMW X6 are transmisie integrala, roti mari, garda la sol ridicata, consolele sale din fata si din spate sunt scurte, iar toate aceste elemente vorbesc despre tema abilitatilor off-road. Asa sa fie? Este in stare BMW X6, cu tot arsenalul sau de putere si electronica, sa faca fata acelorasi incercari in off-road ca si profesionistii declarati ai domeniului? Lets rock!
Astazi nu a mai ramas nimic de inventat pentru a imbunatati semnificativ carateristicile tot-teren ale vehiculelor civile cu motor cu ardere interna si patru roti de cauciuc.
Ceea ce ofera din punct de vedere tehnic Land Rover Defender, Mercedes G320 CDI si Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD este suficient pentru a depasi denivelari destul de importante si zone de aderenta critica. E adevarat, se poate si mai mult de atat, insa nu in cazul unor automobile de serie. Doua dintre cele trei automobile mentionate sunt, de altfel, veterani al clasei off-road. Land Rover Defender tocmai a implinit 60 de ani de la lansare, in timp ce seria G a marcii Mercedes a aparut in 1979.
Pe de alta parte, daca privim tabloul vietii moderne civilizate, se vede imediat ca Defender, Mercedes G320 CDI si Wrangler apartin unei lumi diferite. Cu BMW X6 nu simti nicio retinere sa apari la un eveniment de seara din miezul orasului (fotografia de deschidere a articolului, realizata langa Opera din Dresda, spune suficient in acest sens).
Cele trei modele tot-teren clasice arata mai degraba ca niste angajati forestieri care s-au imbracat curatel, ca pentru o zi de sarbatoare. Bineinteles, situatia aceasta arata exact pe dos atunci cand cele patru vehicule sunt reunite intr-un cadru montan salbatic. BMW X6 devine, evident, singurul obiect strain de scenariul respectiv, in timp ce Defender, Mercedes G320 CDI si Wrangler par sa fie gata pentru a porni la primul semn sa urce spre varfurile multilor.
Are vreo sansa BMW X6 (in configuratia obisnuita, purtand rotile destinate rularii rapide pe asfalt) sa se tina dupa cei trei montagnarzi sau, asemenea culturistilor, va demonstra ca muschii sai sunt buni numai pentru poze? Recunoastem, am pus aceasta intrebare numai pentru ambianta articolului. De fapt, confruntarea lui X6 cu ceilalti trei competitori in off-road era pierduta inainte de a fi inceput.
BMW X6: aparentele inseala
In fata se vede o urcare abrupta, cu pamant pe alocuri umed si ceva denivelari. Adica exact mediul in care o cutie de viteze lunga, o transmisie fara gama redusa de viteze si dispozitivele electronice care nu lasa rotile sa patineze vor duce curand la imobilizare.
Defender, Mercedes G320 CDI si Wrangler se simt in elementul lor, uneori zvacnind, uneori opintindu-se, dar fara a se da batuti. Cu BMW X6, primele probleme apar in abordarea denivelarilor. Unghiurile de atac si de iesire sunt bune, dar garda la sol este de numai 175 mm, iar ampatamentul este incomod de lung. Trebuie sa abordezi terenul la viteza redusa, iar aderenta pe care o ofera pneurile sale nu se compara cu ceea ce ofera cauciucurile mixte ale celorlalte trei vehicule. BMW X6 se comporta greoi, ca un hipopotam, si in evolutia sa off-road nu se poate vorbi despre agilitate.
Totusi, automobilul inainteaza mai bine decat ne-am asteptat inainte de a-l supune acestei probe. Puterea motorului sau conteaza, impreuna cu eficienta transmisiei x-Drive. In timpul probelor pe nisip, BMX X6 s-a tinut mai aproape de cele trei modele tot-teren. In general, pe suprafete uscate, fie sleauri, fie pietre, BMW X6 isi poate folosi resursele de putere, singura sa problema ramanand limitele caracteristicilor de trecere. Cat despre confortul amortizarii pe teren accidentat, BMW X6 este clar inferior celorlalte trei modele. Suspensia sa este dura si are distante scurte de lucru. Daca nu manevrezi incetisor si cu atentie, revenirea pe pamant a unei roti ramase temporar in aer poate produce zgaltaieli zdravene.
Am fost aproape convinsi la inceput ca „baia porcilor, o groapa destul de adanca plina cu noroi moale, va fi fatala lui X6. Aduseseram la fata locului tot ceea ce era necesar pentru a-l trage pe marele bavarez afara din noroi. Pana la urma, nu a mai fost nevoie. Cu toate dispozitivele electronice decuplate, BMW X6 si-a pus rotile in miscare, a putut fi balansat si, dupa ce a aruncat afara din groapa o cantitate importanta de noroi subtiat cu apa, a reusit sa iasa. Momentul a fost, intr-adevar entuziasmant.
Uneori, sa iesi complet mozolit, aproape la pas, dintr-o groapa cu namol aduce o satisfactie la fel de mare ca si defilarea sclipitoare pe bulevardul unui mare oras, in ambianta sunetului patrunzator al motorizarii cu sase cilindri. Pentru ceilalti trei participanti la confruntare, probele prin care a razbit BMW X6 au reprezentat simple formalitati. Land Rover Defender, veteranul trupei, cantareste peste doua tone si dispune de 122 CP. A fost oarecum mai lent decat Mercedes si Jeep, insa fara a da semne de ezitare atunci cand a avut de infruntat cele mai dificile portiuni de teren. Cutia de viteze cu demultiplicare scurta a contat mult in evolutia masinii pe teren. Defender are cele mai lungi distante de lucru ale suspensiei, ceea ce i-a fost de folos, inclusiv in privinta motricitatii.
Cariere istorice pentru off-roadere
Mercedes G320 CDI mizeaza, in esenta, pe acelasi gen de solutii tehnice, dar aduse la parametri de nivel superior. Poate fi considerat un Land Rover la care a fost aplicata aspiratia spre perfectiune tipica marcii din Stuttgart. Motorizarea sa are cea mai mare putere din test si cuplul maxim este disponibil la cel mai jos regim de turatie. Daca obiectul intrunirii noastre ar fi fost desemnarea celui mai bun off-roader din test, victoria i-ar fi revenit fara drept de apel lui Mercedes G 320 CDI.
Jeep Wrangler are un statut aparte in societatea tot-teren. In ziua de azi, daca se pune problema achizitionarii unui vehicul standard pentru uzul pe teren accidentat, Wrangler (in configuratia standard) nu are motive sa fie ales inaintea lui Mercedes sau Land Rover.
Clasa G: lider de necontestat
Wrangler Unlimited nu are nici puterea lui G320 CDI, nici caracteristicile de trecere ale lui Defender. Oricum, datorita barei stabilizatoare decuplabile si unei caracteristici de cuplu bune oferite de motor, modelul american de dovedeste competitiv. In plus, personalitatea sa transmite ceva special celui de la volan.
Sa nu uitam: Wrangler este succesorul de drept al modelelor militare Jeep Wyllis, aparute in anii 40. La volanul sau te simti, cel putin pentru o vreme, asemenea unui puscas marin. Perceptia destul de directa a zgomotelor de rulare si designul simplist al componentelor vizibile sunt principalele elemente care contribuie la aceasta senzatie.
Dupa aceasta sesiune de testare am ajuns sa-l privim pe X6 cu alti ochi. Cumva, modelul BMW a fost in situatia unui actor cu staif care, pentru ca nu s-a mai prezentat la filmare cascadorul ce trebuia sa-l dubleze, s-a vazut in situatia de a executa el insusi tot felul de figuri prapastioase. Din fericire, turnarea a iesit bine.