Ford Mustang – Întâlnire cu istoria

vezi galeria foto

Ce au în comun Sibiu, Transfăgărășan și Ford Mustang? Pe parcursul a patru zile am căutat să descoperim rețeta succesului de peste 50 de ani a lui Ford Mustang pe cel mai spectaculos drum din România.


Inginerii sunt  cei care fac o mașină să fie rapidă, ei pun bazele a tot ceea ce reprezintă un model în oferta unui constructor, ei sunt responsabili pentru a crea un climat plăcut în interior și tot ei sunt cei care analizează fiecare detaliu pentru a atinge perfecțiunea. Dar o mașină are nevoie și de altceva. Istoria este cea care permite trecerea de la o mașină perfectă la una plină de pasiune, în care dacă urci la volan aproape că poți simți pulsul deceniilor trecute, poți trăi emoții fără să pornești motorul și ceva anume, fără să știi ce, te face să te simți special. Foarte special. Așa se nasc legendele în industria auto.


Și ce exemplu mai bun decât Ford Mustang putem avea pentru o astfel de poveste? După ani de teste, Mustang, care urma să devină icoana automobilelor sport accesibile, a fost lansat pe piață în anul 1964 și a reprezentat un succes instant. Publicul american nu mai văzuse o mașină atât de specială, cu performanțe dinamice bune la un preț atât de competitiv. Părea rețeta perfectă. Practic, Mustang democratiza sportivitatea, iar asta nu avea cum să nu prindă la public. Și numele? Chiar dacă există mai multe versiuni ale poveștii, Ford îl creditează pe designerul John Najjar, un mare fan al avioanelor P-51 Mustang, pentru propunerea numelui. Și, evident, într-un mediu concurențial, succesul lui Mustang nu a rămas indiferent rivalilor, care au încercat imediat să-i copieze rețeta ce atrăgea atâția cumpărători. Astăzi, doar Mustang a rămas în istorie pentru că a fost produs neîntrerupt timp de peste cinci decenii.


În cu totul alt cadru, la 10 ani distanță de la apariția primului Mustang, în România se inaugura unul dintre cele mai mari proiecte rutiere ale vremii, un drum ce străbătea Munții Făgăraș și primea denumirea de Transfăgărășan. Cei 91 km permiteau parcurgerea unor zone de o frumusețe rară, cu zone virajate și o panoramă spectaculoasă. Așa ia naștere povestea noastră în anul 2015, când Mustang ajunge pentru prima dată, în mod oficial, în Europa și implicit în România. Și ce loc era mai potrivit pentru întâlnirea noului Mustang cu România decât spectaculosul Transfăgărășan și orașul Sibiu, ce păstrează mereu tradiția aproape de spiritul său. La fel ca și Mustang.


Cea de-a șasea generație a lui Mustang a reprezentat o sarcină uriașă pentru toți cei implicați în proiect. Pentru prima oară, în mod oficial, Mustang avea să fie importat în Europa, astfel încât tradiția trebuia să fie susținută de o mecanică impecabilă. Așa, ca să le placă europenilor  pretențioși. Astfel, actuala generație a făcut un salt uriaș la toate capitolele. Mustang este disponibil în două versiuni de caroserie, Fastback și Convertible, și dispune de două motorizări, un V8 aspirat de 5,0 litri (422 CP) și un turbo de 2,3 litri (317 CP). Dar nu vom pune accentul pe partea tehnică (vezi testul din Auto Bild nr. 11/2015), ci mai mult pe senzațiile trăite la volanul celor două modele Mustang avute la dispoziție, un Convertible 2.3 EcoBoost și un Fastback V8 5.0.


Sibiu, Piața Mare. Pe parcursul sesiunii foto de noapte, lumea venită să admire arhitectura și muzeele orașului se oprește inevitabil în fața celor două Mustanguri. Nu trece mult și auzim: Putem să facem și noi o poză?’, Se pot cumpăra și din România?’ sau Tată, tată, ăsta roșu are motor V8 de cinci litri’.  Și scenariul se repetă de zeci de ori. Este aproape incredibil cât de mult poate atrage vizual această mașină. Și are și cu ce. Proporțiile puternice, capota lungă, muchiile care creează o imagine agresivă, jantele de mari dimensiuni și evacuările fioroase nu pot lăsa pe nimeni indiferent. Ahhh, și sunetul motorului V8. Chiar și când vrei să miști mașina pentru câțiva metri vei întoarce toate capetele. |n momentul în care crezi că le-ai auzit pe toate te abordează un angajat Ford de la fabrica din Koln. Lucrez pentru Ford și văd aceste mașini zilnic, dar nu mă satur de ele niciodată’. Îl înțelegem, pentru că și noi suntem la fel de mușcați’ de acest Mustang.


Pe drumul spre Transfăgărășan descoperim o latură interesantă a lui Mustang. Chiar și versiunea GT, cu motorul V8 și o setare mai rigidă, este extrem de docilă. Se controlează ușor la viteze mici, trece elegant peste denivelări și oferă scaune bine conturate. Însă, la poalele Munților Făgăraș, Mustang GT este în elementul său. Progresul pe care l-a făcut această generație în materie de dinamică este uriaș. Acum, Mustang poate fi condus rapid prin viraje, cu o ținută de drum exemplară. Direcția este precisă, iar ambele punți oferă multă tracțiune. Asta până când șoferul caută altceva. În modul Sport, sistemul de control al tracțiunii permite alunecări ale punții spate, ceea ce se transformă în adevărate glisade, foarte plăcute pentru cel de la volan, în special pentru că asistenții electronici încă mențin totul sub control.

 

Oricum, o urcare pe Transfăgărășan este acompaniată de tunetele și pocnetele celor două evacuări care perturbă tot ce este în jur. Și nu este doar un sunet fals, deoarece motorul V8 are propria tonalitate, propria voce, care răsună în cel mai extrovertit și direct mod. În ciuda vremii ploioase, Mustang s-a dovedit a fi una dintre cele mai incitante mașini pe care le-am condus în ultima vreme. Are un spirit viu, produce plăcere în orice împrejurare și are un impact vizual greu de egalat. Însă, Mustang nu reprezintă doar tipologia performanței, pentru că el este plăcut în orice circumstanță. Este greu să descrii senzația trăită când rulezi cu geamurile deschise, cu 50 km/h, pe un drum virajat de munte.

Mustang are soluția și pentru cei care preferă plimbările relaxante la volan. Versiunea decapotabilă, care a fost echipată cu motorul 2.3 EcoBoost, poate face chiar mai multe decât atât. Este o mașină rapidă, echilibrată, confortabilă care te face să te bucuri de orice adiere de vânt, cu aceeași doză de exuberanță vizuală. Cu acoperișul pliat, vântul bucură interiorul cu adieri ușoare și nu devine deranjant decât la viteze ridicate. Propulsorul turbo nu este la fel de violent precum cel V8, dar accelerează progresiv, rapid și oferă o doză ridicată de adrenalină atunci când i se cere. Nici nu este de mirare că versiunea decapotabilă este atât de plăcută, istoria fiind din nou un exemplu în acest sens. În anul 1966, Mustang Convertible era cel mai bine vândut model din clasa sa, depășindu-și rivalii prin cifre de vânzări duble.

Finalul călătoriei noastre ne-a dus pe urcarea spre Păltiniș, cu numeroasele sale ace de păr și peisaje spectaculoase pe platoul superior. Aici, cele două versiuni ale lui Mustang au fost actorii principali în ședința noastră foto de zi și ne-au delectat cu formele caroseriei, în care se reflectau puternic razele soarelui. De parcă natura știa că Mustang este vedeta zilei și trebuie pus în lumina reflectoarelor.

Verdict

În acest moment nu poți cumpăra, pentru aceiași bani pe care îi dai pentru Mustang, o mașină care să îți ofere mai multă fericire și plăcere la volan. Indiferent de motorizarea aleasă, te vei simți special de fiecare dată când urci la volan și de fiecare dată când îți vei privi mașina. Rețeta inventată acum mai bine de 50 de ani de primul Mustang funcționează la fel de bine și astăzi.

Foto | Ovidiu Tăbăcaru

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE