Istoria mioriticei „Mobra”, motocicleta produsă în România

Mobra a fost una dintre cele mai căutate motociclete în anii 70 și 80 pe piața din România. Avantajele acesteia? Era ieftină, tinerească și de producție românească, fapt care ușura achiziționarea unui astfel de exemplar în raport cu alte mărci străine.


Primul model produs a fost Mobra 50. Aceasta a fost fabricată începând cu anul 1971. Motorul era produs de întreprinderea METROM Brasov și era asamblată la fabrica Tohan din Zarnesti. Urmaș de marcă al modelului Carpati, Mobra avea capacitatea de a transporta două persoane.

Mobra avea motor cu un monocilindru în doi timpi, cu răcire forţată cu aer și o capacitate cilindrică de 50cmc. Unitatea dezvolta 4 CP, iar Mobra 50 promitea un consum de 2,5l la 100 de kilometri. Printre alte elemente se numărau: suspensia cu amortizoare hidraulice, cutia de viteze cu patru trepte dar şi încuietoarea la ghidon. În 1971 preţul de lansare pe piaţă era de aproximativ 6500 de lei, după care a crescut la aproximativ 7800 de lei.


A urmat Mobra 50 Super, care era la fel ca predecesoarea sa ca motorizare, doar că inginerii au mai lucrat la design. La acest model au dispărut semnalizatoarele de pe furca faţă şi stopul cu semnalizatoare.

Mini-Mobra a fost produs începând cu anul 1976 pana la sfarsitul anilor 80. Mini-Mobra reprezenta o versiune mai simplă decât cea inițială, iar în 1981 se vindea cu aproximativ 4.900 de lei.

Cea de-a treia variantă, Mobra Hoinar, produsă între 1986 si 1994, este considerată un model 100% românesc. Aceasta a fost lansată pe piața autohtonă în 1986, la prețul de 11.000 de lei. Motorul era un monocilindru în doi timpi cu o capacitate cilindrică de 49,6 cmc, o putere mai mare, 5 CP la 8200 rot/min. Cu o autonomie de 450 km și o cutie de viteze în 5 trepte comandate (o treapta în plus față de Mobra 50), Hoinarul atingea peste 70 km/h.


Românii făceau mișto de model

Românii, cârcotași din fire, aveau o vorbă cu care glumeau ori de câte ori vedeau o motocicletă Mobra pe străzi: „Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra„, semn că mersul pe un astfel de vehicul era destul de riscant.


Trei români relansează brandul Mobra

Trei tineri români, pasionați de motociclism, și-au propus să relanseze pe piața locală brandul Mobra, cea mai populară marcă de motociclete din România. Aceștia au deschis magazinul Mobra Shop, care comercializează echipamente și accesorii de profil.

Sursă: mobra.ro

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE