Până la 4 ani, copilul stă mai sigur cu spatele la direcția de mers. Iată o comparație între cinci scaune „reboarder’ și unul clasic.
Intervalul de vârstă dintre 12 și 18 luni include un moment important în viața celor mici: prima schimbare de dimensiune a scaunului de copil. Între scaunele destinate transportului în automobil de-a lungul următoarei etape de creștere (până pe la 4 ani) sunt destule diferențe conceptuale. Un lucru este, însă, sigur: poziționarea cu spatele la direcția de mers este cea mai sigură.
Scaunele care oferă un asemenea mod de fixare se numesc „reboarder’. Unele dintre acestea dispun și de sisteme de pivotare, pentru înlesnirea îmbarcării copilului. Dezavantajul principal al unui reboarder: e mai mare și mai greu decât un scaun ancorabil cu fața la direcția de mers – situație valabilă în mod special pentru versiunile cu sistem de pivotare și bază separată de tip Isofix. Unele astfel de scaune cântăresc peste 16 kg și nu sunt ușor de introdus prin spațiul portierei unei mașini de clasă mică.
Citește și:
Un șofer băut a leșinat în timp ce sufla în etilotest, pe autostrada A3
Cele mai bune sisteme de infotainment din industria auto, potrivit șoferilor
Șoferii moldoveni prinși băuți la volan trebuie să spele cadavre la morgă
Mesajul dur al unei agente de poliție, grav accidentată la datorie
Cel mai rapid SUV pe gheață
Utilaje Lamborghini de 200.000 de Euro, furate dintr-o fabrică din România
Ora de Educație Rutieră la Liceu: Zece instituții au fost vizitate în prima fază a proiectului
Cea mai nouă generație de scaune tip reboarder nu e chiar ieftină. În funcție de producător, prețurile pot varia între 300 și 620 de euro.
Scaunele din testul AUTO BILD – Germania sunt conforme standardului i-size (ECE R129). În perspectiva acestei directive, scaunele sunt configurate pentru a oferi copilului o susținere optimă, în pofida variațiilor de dimensiuni ale corpului lor, ca urmare a creșterii. Acesta este un criteriu cu adevărat prioritar, deoarece vizează și poziția centurii de siguranță față de corp.
Reboarder pivotant se poate orienta către ușă, pentru a înlesni îmbarcarea copilului.
Top tether asigură ancorarea sus, ca alternativă la baza fixă (scaun mai ușor și compact).
Reboarder cu bază fixă Ușor de pus în mașină (două părți separate), dar nu pivotează.
Prinderile Isofix sunt obligatorii la scaunele moderne pentru montarea în automobil.
Britax Römer dualfix i-Size – Scor 4,5/5 – Preț 550 de euro (Câștigător AUTO BILD)
Înălțimea copilului: de la 40 la 105 cm (de la naștere la 4 ani).
Sistemul Dualfix i-Size are o placă de bază integrată standard Isofix, scaunul putând pivota la 360 de grade. Începând cu vârsta de 15 luni, copiii pot fi poziționați și pe direcția de mers a automobilului. Calitatea de fabricație e bună, după cum o arată capitonajele consistente și finețea materialelor. Tetiera și poziționarea centurii se pot regla cu ușurință după talia copilului. În locul unor perne laterale articulate, Britax Römer a preferat soluția unui element de protecție integrat, a cărui funcție este de a nu permite deplasări mari ale capului în cazul unui impact lateral. În plus, suportul pentru picioare are înclinare reglabilă. Acest scaun se remarcă prin fermitatea fixării și lipsa oricăror zgomote în timpul mersului. Prețul scaunului Dualfix este destul de mare, unul dintre motive fiind și includerea inevitabilă a bazei Isofix.
Instrucțiuni complete, ba chiar cu o grafică oarecum încărcată.
Maxi-cosi axissfix i-Size – Scor 4/5 – Preț 300 de euro (Cel mai bun raport preț/performanță)
Înălțimea copilului: de la 61 la 105 cm (de la 6 luni la 4 ani).
Și modelul AxissFix propus de Maxi-Cosi este un scaun reboarder pivotant, destul de manevrabil la instalarea sau scoaterea din mașină. Interesant: în locul unui suport inferior pentru picioare, care limitează inevitabil unghiul de pivotare în caz de accident – așa cum au multe alte scaune reboarder, acesta are o chingă prinsă în partea de sus, care se ancorează în scurt de elementele de pe spătarul banchetei. Conceptul constructiv al lui AxissFix favorizează în mod evident un gabarit compact. Ținând cont că avem de-a face cu un scaun pivotant, nici prețul său nu este dintre cele mai mari – cel puțin în versiunea de bază. Anul trecut, Maxi-Cosi a lansat o versiune cu airbaguri integrate, numită Axiss-Fix Air, al cărui preț depășește pragul de 600 de euro.
AxissFix are chingă Top Tether, dar nu și suport la picioare.
GB Vaya i-Size – Scor 4/5 – Preț 450 de euro
Înălțimea copilului: de la 45 la 105 cm (de la naștere la 4 ani).
GB Vaya e similar cu scaunul DualFix oferit de Britax Römer, putând pivota la 360 de grade și dispunând de centură proprie cu prindere în cinci puncte. Chingile sale au capitonaje groase. Butonul care asigură blocarea pivotării folosește și la reglarea înclinării scaunului. Astfel, ambele operațiuni (pivotare și stabilirea înclinării) pot fi executate ușor și rapid, cu o mână. Mai notăm și că înclinarea are o plajă largă de reglare, putând fi alese poziții optime pentru dormit (astfel încât capul copilului să nu cadă în bărbie), fie pentru o bună vizibilitate în jur. Butonul de reglare a înălțimii tetierei se află mai jos decât aceasta, reglarea nemaiputând fi făcută după ce copilul a fost așezat în scaun. Un alt neajuns: în funcție de reglarea înălțimii, ideogramele de avertizare care se află pe tetieră ajung să fie acoperite. Detaliu practic reușit: cele două elemente standard Isofix permit cu ușurință ancorarea la punctele de fixare din mașină.
Elementul de protecție laterală se detașează simplu, de la o clapă.
Recaro Zero.1 i-Size – Scor 4/5 – Preț 400 de euro
Înălțimea copilului: până la 105 cm (de la naștere la 4 ani).
Zero.1 are un mecanism de pivotare și un suport pentru picioare integrate în elementul constructiv de la bază. Ca urmare, e voluminos, greu și destul de nemanevrabil. Butonul sistemului de blocare a pivotării se află sub scaun, ceea ce împiedică apăsarea sa cumva accidentală. Mai puțin plăcut e că blocajul său nu e prea rezistent la șocuri mecanice și deblocarea ar putea fi astfel provocată. Ce a fost rezolvat bine, dincolo de orice comentariu: Recaro a pus la vedere și a sintetizat foarte bine ilustrațiile privitoare la modul de utilizare. O privire este suficientă pentru a afla despre ce este vorba. Plaja de reglare a înclinării nu e la fel de largă ca la alte modele. Cine dorește să utilizeze scaunul pentru un nou-născut ar trebui să cumpere versiunea Elite. Aceasta are încă un scaun mic, anume configurat, fixat în scaunul mare.
Soluția optimă: toate semnalele privind instalarea sunt grupate într-un singur loc.
Besafe iZi Modular i-Size – Scor 4/5 – Preț 620 de euro
Înălțimea copilului: de la 61 la 105 cm (de la 6 luni la 4 ani).
Scaunul Besafe iZi Modular i-Size poate fi considerat drept arhetipul modelelor reboarder dotate cu centură de siguranță cu prindere în cinci puncte. Începând de la vârsta de 15 luni, copilul poate sta și cu fața în sensul direcției de mers. În vederea asigurării unui nivel mai înalt de siguranță în caz de impact lateral, scaunul are în componență și un element protector detașabil dedicat acestui scop. Montarea și demontarea sa nu sunt foarte clar înfățișate, în plus, obiectul se poate rătăci când este demontat. Privind din perspectiva prețului ridicat, această soluție constructivă pare cu atât mai puțin convingătoare. Altfel, scaunul oferă mult loc și o vizibilitate bună pentru copil. Părinții care, în faza de vârstă precedentă, au utilizat un scaun iZi Modular Go pot folosi același element de bază pentru noul scaun.
Pentru montaj sigur: senzor de presiune cu semnal acustic.
Britax Römer Trifix2 i-Size – Scor 3,5/5 – Preț 320 de euro
Înălțimea copilului: de la 76 la 105 cm (de la 15 luni la 4 ani).
Dacă mașina are un spațiu interior prea restrâns pentru instalarea ușoară a unui reboarder tipic sau dacă montarea și demontarea scaunului au loc frecvent, atunci Trifix2 ar putea reprezenta alternativa preferabilă. Scaunul e compact, are un punct de ancorare superior de tip Top Tether și nu cântărește mai mult de 10 kg. Copilul poate fi așezat numai cu fața la direcția de mers. Ca urmare, ținând cont de criteriile i-Size, utilizarea nu e recomandabilă la o vârstă a copilului mai mică de 15 luni. În cazul unor copii de talie relativ mică, chiar și la această vârstă, scaunul nu oferă cele mai bune condiții de ședere. Înclinarea scaunului nu se poate stabili la un unghi prea mare față de verticală (plaja de reglare e limitată), așa încât căderea bărbiei în piept rămâne un inconvenient real atunci când pe copil îl fură somnul. Altfel, asamblarea scaunului este solidă și materialele sunt de bună calitate.
Compact și spațios, însă fixabil doar în sensul direcției de mers.
Sfatul nostru
Înainte de a cumpăra, faceți o listă proprie de criterii și probați scaunele care corespund acesteia. Important: traiectoria centurii din mașină trebuie să se potrivească perfect pe bridele scaunului. Puneți și copilul în scaun, pentru a vedea dacă îi convin condițiile de ședere. Pentru cei care își iau copiii în călătorii rutiere lungi, recomandăm scaune pivotante.