Totul la vedere

vezi galeria foto

Senzorii de parcare care dau bip-uri sunt utili, dar o cameră îți permite să faci manevre milimetrice. Și se poate monta în regim retro-fit.


Deosebit de greu în orașe: spațiile de parcare sunt puține și lumea folosește fiecare centimetru disponibil. Camera pentru manevre în marșarier nu va rezolva orice fel de asemenea situație, dar le va împuțina drastic. Datorită imaginilor sale, mașina va fi mai ușor de introdus într-un spațiu cu limite stricte. Începând de la gabaritul clasei mari, camerele pentru marșarier sunt aproape indispensabile, dar și pentru automobilele medii sau compacte ele reprezintă un avantaj serios. Singura problemă: camerele integrate de producător sunt genul de opțional care vine la preț destul de mare. Tema se poate rezolva semnificativ mai ieftin cu ajutorul camerelor comercializate aftermarket, ale căror prețuri pot fi și sub 100 de euro.


Exemplul nostru ia în considerație instalarea unui sistem simplu într-un minibus VW ceva mai vechi. Camera pe care o vând cei de la Navgear costă aproximativ 70 de euro și își afișează imaginile pe oglinda retrovizoare interioară care astfel capătă rol de ecran și de touchscreen. Așadar, prin atingerea oglinzii sunt comandate cele două camere conectate. Da, este vorba despre două camere, nu una. Una filmează traficul din fața mașinii, putând fi un martor prețios în caz de accident. Cealaltă are atribuită funcția de Park Guard: dacă o altă mașină produce un impact în timpul staționării, acesta va fi filmat.


Ce e necesar pentru instalare: găsirea și „interceptarea’ cablului care alimentează luminile de mers în marșarier – operațiunea se poate rezolva fără implicarea vreunui aparat anume. Bricolerii care au ceva experiență vor avea nevoie de aproximativ 2,5 ore pentru a instala dispozitivul Dashcam. În mașina noastră, treaba a mers ușor. La vehiculele mai noi cu rețea electrică de tip CAN-bus, aceasta funcționează ca un fel de autostradă electronică, iar „parazitarea’ semnalului luminilor de marșarier ar putea da erori.


Componentele kit-ului: două seturi de cabluri, o cameră, o oglindă electronică cu camera spre față, preț: 69,90 euro

 

Dificultatea lucrării

Instalarea cablurilor și legarea lor presupune ceva atenție și răbdare. Amplasarea camerei e treaba cea mai ușoară.

Preț: de la 70 de euro

Durată montaj: 150 de minute (recomandat pentru tehnicieni)

 

Cum a fost amplasat sistemul într-un minibus VW

  1. Desfacerea capitonajului. Căutăm cablul care leagă luminile de marșarier. Ce unelte se pot folosi? De obicei, o șurubelniță și un patent sunt suficiente; 

 

  1. Tragerea cablului prin interior. Inevitabil, la locul amplasării camerei, a fost necesară găurirea tablei mașinii în zona din dreapta numărului de înmatriculare. Ulterior, aceasta a fost etanșată;

 

  1. Montarea camerei. Poziționarea camerei de luat vederi a fost aleasă un pic spre dreapta, pentru ca numărul de înmatriculare să nu o obstrucționeze. Imaginile sale nu pierd realismul din acest motiv.

 

  1. Izolare suplimentară a cablului. Se trage cablul camerei în interior, se leagă cu cel de semnal și se fixează cu bandă adezivă. Un spray cu silicon poate oferi protecție suplimentară;

 

  1. Fixarea cablului pe traseu. Utilizarea unor garnituri de susținere și tuburi de izolare speciale din material plastic va prinde bine, din toate punctele de vedere, mai ales pe termen lung;

 

  1. Conectarea camerei. Ștecherul cu care se termină cablul camerei se conectează cu cel atașat la cablul care duce înspre bordul mașinii, către modulul oglinzii interioare electronice;

 

  1. Verificarea cablării. Dacă legăturile au fost făcute corect, atunci când marșarierul este cuplat, camera ar trebui să fie alimentată și să ofere semnal. Imaginile sale sunt transferate către oglinda interioară;

 

  1. Reconectarea luminilor de marșarier. Este neapărat necesar ca legătura luminilor de marșarier să fie restabilită, niciun cablu nu trebuie să rămână până la final „în aer’;

 

  1. Ascunderea cablurilor. Capitonajul hayonului și cel al plafonului (fixate cu capse din plastic) permit instalarea discretă a cablului pe toată lungimea mașinii, fără ca prezența sa să fie vizibilă;

 

  1. Fixarea oglinzii. Două benzi elastice susțin și fixează oglinda electronică în fața celei originale a mașinii. Carcasa ei include și o cameră de luat vederi care va filma prin parbriz;

 

  1. Alimentare la priză. Cea mai la îndemână variantă pentru alimentarea sistemului este sursa de 12 V de la bord. Sau se poate face o conexiune dedicată, cu un cablaj nou, direct la cutia de siguranțe; 

 

  1. Conectarea camerei. Semnalul camerei trebuie să ajungă la oglinda electronică, pe lângă linia de alimentare cu curent electric. Evitați împletirea cablurilor!

 

Verdict

Ne-a impresionat utilizarea ușoară a sistemului, care presupune activarea doar a monitorului înainte de cuplarea în marșarier. De asemenea, prețul este foarte convenabil. Oarecum incomodă este conectarea la sursa de 12 Volți, dar se pot găsi soluții alternative.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE